شناسه خبر:51304
1400/10/28 10:47:51

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: یک کارشناس حیات وحش معتقد است که اولین قدم برای قطع زنجیره قاچاق حیات وحش, فرهنگ‌سازی در راستای توقف تقاضا برای خرید جانوران مختلف است.

قاچاق حیات وحش فعالیتی غیرقانونی است که تهدید بزرگ حیات وحش و تنوع زیستی محسوب می‌شود. قاچاق حیات وحش که درآمدی میلیاردی برای عوامل آن در پی دارد, به‌دنبال افزایش تقاضا در جهان در حال افزایش است و بسیاری از گونه‌های حیات وحش را در خطر انقراض قرار داده است.

کارشناس محیط زیست در رابطه با قاچاق حیات وحش گفت: هر ساله تعداد زیادی توله‌ گونه‌های مختلف جانوری از مادر جدا می‌شوند و به سایر کشورها قاچاق می‌شوند. این توله‌ها که توانایی سازگاری با محیط غیربومی را ندارند, تلف می‌شوند و نسل جاندار قاچاق شده به تدریج رو به انقراض می‌رود. همچنین ورود گونه مهاجم که در بسیاری از موارد به‌واسطه قاچاق حیات وحش انجام می‌شود, تعادل اکوسیستم را در کشورهای مختلف از بین می‌برد.

مریم کریمی ادامه داد: تا زمانی که تقاضا برای حیات وحش وجود داشته باشد و مردم جهان به حیات وحش به چشم کالا نگاه کنند, نمی‌توان قاچاق حیات وحش را متوقف کرد. اولین قدم برای قطع زنجیره قاچاق حیات وحش, فرهنگ‌سازی در راستای توقف تقاضا برای خرید جانوران مختلف است و اگر این فرهنگ‌سازی در جوامع مختلف انجام شود بازار قاچاق حیات وحش از رونق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه بخشی زیادی از قاچاق حیات وحش به‌منظور استفاده در صنایع تزئینی و پوشاک انجام می‌شود, تصریح کرد: سالانه جمعیت میلیونی از جانوران مختلف به‌منظور استفاده در صنعت مد و پوشاک و یا تولید وسایل تزئینی به وسیله عاج, شاخ و پوست این جانوران به کشورهای پیشگام در این صنایع قاچاق می‌شوند، همچنین هزاران گونه از پستانداران کوچک ازجمله خرگوش برای تولید لوازم آرایشی کشته می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ تجمل و مصرف‌گرایی در جهان کاهش پیدا کند، آمار کشتار و قاچاق حیات وحش در جهان به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد. استفاده از چرم و پوست مصنوعی و تزئینات پلاستیکیِ قابل تجزیه که قیمت کمتری نیز دارند، می‌تواند جایگزین اقلام جانوری در صنعت مد و پوشاک باشد.

شناسه خبر 51304