شناسه خبر:51330
1400/10/29 09:24:35
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی:

تکمیل پرونده کاروانسرای باغ شیخ برای ثبت جهانی زمان‌بر است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه تکمیل پرونده ثبت جهانی از سوی یونسکو زمان‌بر است، گفت: ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ، اختصاص اعتبارات ملی برای مرمت و نگهداری این بنای تاریخی را مهیا می‌کند که در رونق گردشگری شهرستان ساوه اثرات مثبتی دارد.

«مصطفی مرزبان» روز سه‌شنبه اظهار کرد: مجموعه کاروانسرای باغ شیخ به ثبت ملی رسیده و مراحل ثبت جهانی این اثر تاریخی نیز در دستور کار است.

وی بیان کرد: عملیات رفع خطر بنا، پاک‌سازی و نصب تابلو معرفی اثر انجام شده و مورد تأکید نماینده یونسکو قرار گرفت، اما تشکیل و تکمیل پرونده ثبت جهانی و اعلام نتیجه نهایی از سوی یونسکو زمان‌بر است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در سطح کشور 53 کاروانسرا در فهرست یونسکو برای ثبت جهانی قرار دارد که کاروانسرای باغ شیخ هم جزء این آثار تاریخی است.

مرزبان افزود: تاکنون نتیجه‌ای از سوی یونسکو درخصوص ثبت جهانی بناهای تاریخی ایران اعلام نشده، اما پیگیری این مهم از سوی مسئولان مربوطه در دستور کار است.

وی گفت: مالکان کاروانسرای باغ شیخ ابتدا تصور می‌کردند با ثبت جهانی، این اثر از تملک آن‌ها خارج می‌شود، درحالی که این‌گونه نیست و با تشریح این موضوع مالکان همکاری لازم را با دستگاه‌های اجرایی مربوطه دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: با ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ ردیف بودجه ملی برای بازسازی، مرمت و نگهداری این اثر اختصاص می‌یابد، درحالی که امسال یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار از محل بودجه استانی برای پاک‌سازی این بنای تاریخی تخصیص یافت.

وی عنوان کرد: رونق گردشگری و اقتصادی در سطح شهرستان را می‌توان از مزایای ثبت جهانی این بنای تاریخی برشمرد و امیدواریم گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شود.

 

شناسه خبر 51330