شناسه خبر:51467
1400/11/2 10:18:08

سپهرغرب، گروه اندیشه: آیت‌الله بهجت (ره) می‌فرمود: عشق‌های مجازی اطرادی (همگانی، همه‌جایی و همیشگی) نیست؛ اما کسی که طالب جمال برتر و بالاتر است، به پایین‌تر بی‌اعتناست.

ابراز و دریافت محبت، غریزه‌ای است که خداوند در وجود انسان‌ها به ودیعه نهاده است تا از طریق آن ادامه روند جامعه، تحکیم خانواده و انس و اخلاق در بین مردم نهادینه شود. اما گاهی افراد و به‌خصوص جوان‌ها در معرض احساساتی قرار می‌گیرند که نه‌تنها آثار و ره‌آورد مثبتی برایشان ندارد، بلکه امور طبیعی زندگی را با اختلال مواجه می‌کند. در این مورد بهره بردن از آموزه‌های دینی و توصیه‌های اساتید اخلاق و عرفان می‌تواند مشکل‌گشای گرفتاری افراد در این زمینه باشد.

در ادامه با مرور بخش‌هایی از سخنان گهربار آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت رحمه‌الله علیه،‌ به بررسی آموزه‌های آن عارف بزرگ درخصوص حل مشکلات احساسی می‌پردازیم. لازم به توضیح است که این بخش از سخنان معظم‌له به تائید دفتر ایشان رسیده است.

 طالب جمال برتر باشیم

از مرحوم علامه طباطبایی نقل شده که فرمود: شخصی مسیحی در کنار تختم در بیمارستان خوابیده بود. کشیش به دیدن و عیادت او آمد. دیدم مریض از آمدن پرستارهای بی‌حجاب اظهار ناراحتی می‌کند، ولی کشیش به او جواب داد: چرا از جمال اعراض می‌کنی؟!

عشق‌های مجازی اِطّرادی (همگانی، همه‌جایی و همیشگی) نیست؛ اما کسی که طالب جمال برتر و بالاتر است، به پایین‌تر بی‌اعتناست.

 توصیه به کسی که اسیر محبت شد

سؤال: چندی است که اسیر محبت به شخصی شده‌ام و عنان از کفم ربوده شده. چه کنم؟

جواب: عاقل، به اَکمل و اَجمل و اَنفع و اَدوَم محبت پیدا می‌کند و ترجیح می‌دهد محبت او را بر محبت غیر؛ با اینکه محبتِ اکمل، دافع شرور و بلیّات است، به‌خلاف محبتِ غیر.

 توصیه به کسی که زیاد گناه می‌کند

سؤال: زیاد مرتکب معاصی می‌شوم و هرچه تلاش می‌کنم، موفق نمی‌شوم.

جواب: نقل شده از أحدالحسینین (یعنی الخلیلی و النوری) که برای این مقصود، حمد و سوره اهدا شود برای مدفونین از مؤمنین و مؤمنات در مشاهد ثمانیه مشرفه: حرمین شریفین، نجف اشرف، کربلای مشرفه، الکاظمیه المشرفه، سامراء المشرفه، المشهد الرضوی المشرف و قم المشرفه و حمد و سوره برای مدفونین در سائر مشاهد مشرفه.

شناسه خبر 51467