شناسه خبر:51647
1400/11/6 10:17:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی چرداول از رشد 13 برابری بیمه محصولات کشاورزی در این شهرستان با فرهنگ‌سازی صورت گرفته میان کشاورزان منطقه خبر داد.

سهراب پسندیده در نشست خبری با رسانه‌ها و خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته تنها 164 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار داشت که هم‌اکنون به بیش از دو هزار و 200 هکتار رسیده است، فرهنگ‌سازی و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مبنی بر پرداخت 50 درصد سهم بیمه باعث رشد 13 برابری شده که بی‌نظیر است.

وی تأکید کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خسارات خشک‌سالی که حدود 40 درصد برآورد می‌شود از کشاورزان می‌خواهیم تا 15 بهمن نسبت به بیمه محصولات کشاورزی خود اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی چرداول یادآور شد: مجموع اراضی کشاورزی چرداول حدود 34 هزار هکتار است که پنج هزار هکتار آبی و 29 هزار هکتار دیمی است و سالانه 26 هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات همچون گندم، جو، ذرت و برنج می‌رود.

پسندیده اضافه کرد: سالانه 72 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید و این سازمان در هر سال زراعی بیش از چهار هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع می‌کند.

وی یادآور شد: بیش از 433 هکتار اراضی شهرستان به کشت محصولات باغی مثمر و غیر مثمر اختصاص می‌یابد که در این حوزه سالیانه سه هزار و 500 تن برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی چرداول اظهار کرد: هم‌اکنون نیز 18 هکتار از اراضی مستعد چرداول زیر کشت محصول پسته رفته که از هر هکتار یک تن پسته برداشت می‌شود.

پسندیده با ذکر این نکته که تعداد 807 دستگاه تراکتور، 33 دستگاه کمباین گندم و جو و 13 دستگاه کمباین برنج در شهرستان وجود دارد، گفت: یک هزار و 100 نفر متقاضی خرید تراکتور داریم که تنها سالیانه امکان تأمین 20 دستگاه وجود دارد و دلیل درخواست‌های زیاد در این حوزه مابه‌تفاوت قیمت دولتی و قیمت آزاد آن است.

وی در خصوص وضعیت دام و پرورش مرغ در شهرستان بیان کرد: تعداد دام سبک پلاک‌کوبی شده 92 هزار راس و دام سنگین نیز حدود 6 هزار رأس دام است و 46 واحد مراغداری در سطح شهرستان وجود دارد که 38 واحد آن فعال و در هر دوره 854 هزار قطعه جوجه ریزی می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی چرداول افزود: میزان تولیدات دامی در این شهرستان سالیانه بیش از 20 هزار تن بوده که از این میزان سالیانه 9 هزار گوشت تن و هشت هزار تن گوشت قرمز است.

توزیع سالیانه سه هزار تن کنستانتره، یک هزار و 200 تن سبوس و 500 تن جو از دیگر فعالیت‌های اجرا شده‌ای بود که پسندیده به آن‌ها اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به واگذاری نظارت و بازرسی کالاهای اساسی به وزارت جهاد کشاورزی هم‌اکنون این فرآیند نظارت بر 26 کالای اساسی در حال اجراست که با این کار نقش نظارتی و بازرسی جهاد کشاورزی پررنگ‌تر شده و این کار دولت سیزدهم برای رفاه حال مردم است.

این مسئول به موضوع نظارت و برخورد با متخلفان پرداخت و تأکید کرد: هرگونه افزایشی در قیمت‌ها به‌خصوص گوشت قرمز ممنوع است و هدف اصلی ضابطه‌مند کردن قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش خودسرانه آن است.

پسندیده با اشاره به مقوله نظارت بر نانوایی‌ها تأکید کرد: 522 تن آرد سهم سالیانه شهرستان چرداول بوده که از این میزان، سهم نانوایی‌ها 406 تن، امور عشایری 77 تن و تعاونی روستایی 39 تن است.

شناسه خبر 51647