شناسه خبر:51717
1400/11/7 10:09:57

سپهرغرب، گروه شهر: شواهد نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان در اغلب شهرهای جهان می‌کوشند از سنسورهای دیجیتالی برای بهبود هر چه بیشتر کیفیت زندگی در شهرها بهره گیرند با این حال، پروژه‌های اقتصاد مدور نیز با سرعتی باور نکردنی در سراسر دنیا در حال گسترش است.

اگرچه طی یک دهه اخیر نصب سنسورهای دیجیتالی به طور قابل توجهی در خدمات شهری محدود شده است با این حال به نظر می‌رسد که این روزها روند بهره‌گیری از آن‌ها تحول چشمگیری را تجربه می‌کند. برنامه‌ریزان شهری در تلاش هستند با نصب حس‌گرهای دیجیتالی در گوشه و کنار شهرها به بهبود کارآمدی مناطق، صرفه‌جویی در مخارج شهری، به حداقل رساندن و حتی پایان دادن به انتشار کربن و افزایش امنیت و پایداری شهری کمک کنند. گزارش‌ها حاکی است که سنسورهای دیجیتالی می‌تواند از جنبه‌های مختلفی نظیر مدیریت خودکار ترافیک در تقاطع‌ها، ازدحام مردمی، نظارت بر امنیت و شلوغی در ساختمان‌ها و شهرک‌ها، کنترل کیفیت هوا و نشت گاز و در نهایت شناسایی گلوله‌های شلیک شده و ارتکاب جرم به بهبود کیفیت زندگی شهری و افزایش رفاه ساکنان کمک کند.

محققان بر این باور هستند که انگیزه اصلی مدیران در افزایش نصب سنسورهای دیجیتالی برای امور شهری در واقع، بهره‌گیری بیشتر از هوش مصنوعی در شهرها است که به ثبت داده‌هایی با اعتبار بیشتر و بهبود عملکرد فناوری‌های هوشمند در سنسورها منجر می‌شود. بسیاری از منتقدان پیش‌بینی کرده‌اند که نصب سنسورهای دیجیتالی در سال 2022 در سراسر شهرهای جهان به طور قابل توجهی افزایش یابد و تا پایان دهه به بیش از دو میلیون و 500 هزار مورد برسد.

 اقدامات اقلیمی

بدیهی است که گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، زیان‌های اقتصادی زیادی را به بار آورده و اغلب نقاط دنیا را از این حیث با رکود مواجه کرده است. همین اتفاق، مدیران شهری را به یافتن راه‌حل‌های مناسب برای جبران زیان سوق داده است به طوری که تا کنون این افراد استراتژی‌های عدیده‌ای را برای کسب درآمد مورد آزمایش قرار داده‌اند. جالب است بدانید که طبق گزارش‌ها، بسیاری از مقامات شهری در گوشه و کنار جهان اخیراً از قابلیت درآمدزایی به وسیله نصب سنسورهای دیجیتالی آگاه شده‌اند و شاید همین کسب درآمد مهم‌ترین عامل در افزایش گرایش بیشتر آن‌ها به بهره‌گیری از حس‌گرهای دیجیتالی باشد.

البته درآمدزایی برای جبران رکود اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید -19، تنها عامل مؤثر در افزایش گرایش مدیران به نصب سنسورها در شهرها نیست بلکه بهبود تغییرات اقلیمی و به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی در شهرها نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. در واقع، نصب حسگرهای دیجیتالی در فضاهای عمومی شهری، داده‌های دقیقی از میزان انتشار گازهای آلاینده در هر منطقه به مرکز پردازش داده‌ها انتقال می‌دهد و مقامات مسئول را به اتخاذ رویکرد مناسب و البته متمایز برای هر منطقه تشویق می‌کند.

بدیهی است که استفاده درست از فناوری روز دنیا و افزایش سرمایه‌گذاری برای آن می‌تواند منجر به تحولاتی شگفت‌انگیز در شهرها شود و رفاه را به مراتب بیش از گذشته برای ساکنان به ارمغان آورد.

 اهمیت سرعت بهره‌گیری از سنسورهای دیجیتالی در شهرها

بسیاری از منتقدان پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال 2022 اقتصاد مدور نه تنها افزایشی را تجربه نخواهد کرد بلکه بر اساس گزارش‌ها، کاهش 5. 8 درصدی نیز پیش روی پروژه‌های مربوط به آن خواهد بود. به همین دلیل، مناطقی که در آن پروژه‌های اقتصاد مدور از پیش آغاز شده است، رشد قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد و چه بسا ممکن است پیشرفت در آن‌ها نیز متوقف شود.

البته چنانچه مدیران شهرهای پیشرو در اقتصاد مدور نظیر آمستردام هلند و گلاسگو در اسکاتلند راه‌حل‌هایی برای پیاده‌سازی پروژه‌های اقتصاد مدور ارائه دهند، آن موقع است که پروژه‌های مربوطه با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

بدون شک، دسترسی به داده‌ها در سطح یک شهر می‌تواند نقش مهمی در موفقیت پروژه‌های اقتصاد مدور ایفا کند که این امر به سهم خود در درآمدزایی، جبران حداکثری رکود اقتصادی ناشی از کرونا و در نهایت بهبود کیفیت زندگی مردم اثربخش خواهد بود و از طریق نصب سنسورهای دیجیتالی در فضاهای عمومی شهری محقق خواهد شد.

 شهرهای جدید

در سال 2021، مناطق جدیدی از جهان نظیر عربستان سعودی و تلوسا (شهری آرمانی در ایالات متحده آمریکا که از طراحی و احداث آن در سال 2021 رونمایی شد) در لیست نقاط هوشمند جهان قرار گرفت که به استدلال بسیاری از محققان و منتقدان، بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال در هر دو، مناطقی برای سکونت در آن‌ها ایجاد خواهد کرد که از کیفیت زندگی، پایداری و امنیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار خواهد بود. علاوه بر این، بدون شک بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتالی و سنسورهای هوشمند در عربستان سعودی و تلوسا به بهبود قابل توجه زیرساخت‌ها در هر دو منطقه، طی یک دهه آینده خواهد شد و ضمن اینکه کیفیت زندگی مردم در آن‌ها در سطح قابل قبولی خواهد بود.

چنین پیش‌بینی می‌شود که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شهری تا سال 2030 به‌طور قابل توجهی افزایش یابد و حتی به 375 میلیارد تا پایان دهه برسد.

شناسه خبر 51717