شناسه خبر:51742
1400/11/9 09:21:19

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه سد عباس‌آباد بانه قبل از بارش‌های اخیر 500 هزار مترمکعب آب داشت، گفت: مشکلات و محدودیت‌های تأمین آب در برخی شهرستان‌های استان به‌ویژه بانه به واسطه بارش‌های اخیر مرتفع شده است و در حوزه وسیع بالادست 18 سد واقع در استان، شاهد پوشش برفی بسیار بالایی است.

آرش آریانژاد اظهار کرد: استان کردستان در 52 سال گذشته خشک‌ترین سال آبی را به خود دیده است.

وی با بیان اینکه تا اواخر فصل پائیز امسال برخی شهرستان‌های استان خصوصاً بانه، دچار کمبود آب شرب بود، گفت: با هماهنگی‌هایی که با شرکت آبفا داشتیم توانستیم آب مورد نیاز این شهرستان را تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: براساس داده‌های ماهواره‌ای، طی سال‌های گذشته بیشتر از 35 درصد پوشش برفی در بالادست و مخازن سدهای استان وجود نداشته در حالیکه مهم‌ترین تأمین کننده مطمئن برای آب شرب از محل آب‌های سطحی وجود پوشش برفی است.

آریانژاد تصریح کرد: وجود مشکلات و محدودیت‌های تأمین آب در برخی شهرستان‌های استان به‌ویژه بانه قبل از بارش‌های اخیر الآن مرتفع شده است و در حوزه وسیع بالادست 18 سد واقع در استان، شاهد پوشش برفی بسیار بالائی است.

وی با بیان اینکه سد عباس‌آباد بانه در ماه گذشته 500 هزار مترمکعب آب داشت که در حال حاضر در حوزه 35 کیلومتری بالادست این سد بیش از 2.5 متر ارتفاع برف داریم، عنوان کرد: به‌دلیل کاهش شدید دما هنوز روانابی جاری نشده و تدابیر لازم در حوزه منابع و مصارف برای استفاده از این ظرفیت، با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه، صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تأثیر بارش‌ها بر روی منابع آب استان قابل توجه بوده است، قبل از بارش‌های اخیر به نسبت مدت مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش بارندگی را شاهد بودیم.

به گفته این مقام مسئول، به‌واسطه بارش‌های خوب اخیر این کاهش جبران شده است و حدود 10 درصد نیز به نسبت سال گذشته افزایش نزولات جوی داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال آبی جاری درصد قابل توجهی از حجم مخازن سدهای استان پر و احتمال سرریز برخی سدها پیش‌بینی می‌شود.

 

شناسه خبر 51742