شناسه خبر:52016
1400/11/16 09:02:38
معاون مسکن‌ و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد:

تعیین تکلیف مسکن مهر ارشاد همدان طی یک ماه

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون مسکن‌ و ساختمان اداره کل‌ راه‌ و شهرسازی استان همدان از تعیین تکلیف مسکن‌ مهر ارشاد اسلامی همدان خبر داد.

طرح مسکن مهر که از سال 86 آغاز شد، درنهایت ساخت حدود دو میلیون و 200 هزار واحد مسکونی را در دستور کار قرار داد. در طول اجرای این طرح مسائل و مشکلات مختلفی همچون عملکرد ضعیف و نادرست برخی تعاونی‌ها در اجرای این طرح که ابتدا مسئولیت ثبت‌نام از متقاضیان و سایر فرآیندهای مدیریتی و اجرایی کار را برعهده گرفتند، موجب شد درنهایت متولی این طرح در دولت، قراردادهای سه‌جانبه بین دولت، شبکه بانکی و انبوه‌سازان را در دستور کار قرار دهد و عملاً نقش تعاونی‌ها در این طرح کم‌رنگ و پروژه‌ها به دست انبوه‌سازان و پیمانکاران سپرده شد.

بااین‌حال دوری از شهرهای اصلی، ساخت‌وساز در محدوده‌های خارجی شهرها بدون فراهم بودن زیرساخت‌های مورد نیاز برای زندگی شهری، فقدان روبناهای شهری، عدم دسترسی ساکنان به زیرساخت‌های حمل‌ونقل سریع، ارزان و انبوه برای جابه‌جایی بین شهرهای جدید و شهر مادر و مشکلات ناشی از تأخیر در تأمین آب و برق و دیگر خدمات زیربنایی موجب شد زمان اجرای این پروژه‌ها عملاً طولانی‌تر از آنچه در ابتدا برای این طرح درنظر گرفته شده بود، رقم بخورد.

به تعبیر بهتر مسکن مهر درحالی عملاً از دولت دهم آغاز شد که بخش زیادی از این واحدها تا پایان این دولت به اتمام نرسید و با وجود انتقادات متعدد متولی مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم به این طرح، این پروژه‌ها در این دو دولت نیز ادامه یافت. حال آنکه چندین‌سال منتظر یک سرپناه بودن، طاقت را از آدم می‌گیرد. این را همه افرادی که در مسکن مهر ثبت‌نام کردند، درک می‌کنند که هرسال به امید اینکه امسال سال آخر مستأجرنشینی است، خود را دلگرم می‌کنند، اما خبری از تحویل واحد نیست.

درواقع این مقدمه را می‌توان بخشی از سخنان اعضای تعاونی مسکن مهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان دانست که به گفته خودشان از سال 93 درگیر برخورد سلیقه‌ای مدیران کل راه و شهرسازی استان همدان هستند؛ به‌طوری که با وجود مکاتبات مختلف با دستگاه‌های ذی‌ربط، نزدیک به یک دهه بوده که سردرگم هستند و عدم دستیابی به نتیجه قانونی، آنان را ناامید کرده است. بر این اساس با مراجعه به دفتر سپهرغرب و درعین‌حال ارائه مستنداتی از پیگیری‌های به‌عمل‌آمده طی هفت سال گذشته، عنوان می‌کنند که با وجود تحویل موقت بلوک این تعاونی طبق رأی صادره از دادگاه از سوی شرکت پیمانکاری کولاد کومه در سال 99 به اداره کل راه و شهرسازی، این ادره کل هنوز اقدام به صدور اظهارنامه جهت صدور قرارداد پیش‌فروش مسکن به جهت جلوگیری از افزایش سود دوران مشارکت نکرده و این درحالی است که نزدیک به 18 میلیون تومان سود دوران مشارکت بر اعضای 12 نفره این تعاونی تحمیل شده؛ بر این اساس برای اطلاع از چگونگی روند طی‌شده و موانع پیش روی تحویل این مساکن که در شهرک بهشتی همدان واقع هستند، با مجید صالحی‌امیر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه این پروژه در قالب تعاونی به اجرا درنیامده و به‌صورت سه‌جانبه بین اعضای تعاونی، پیمانکار و اداره کل راه و شهرسازی آغاز شده است، گفت: این پروژه جزء آخرین مساکن مهری است که در استان تحویل خواهد شد.

مجید صالحی‌امیر با تأکید بر اینکه عملیات اجرای این پروژه خوشبختانه به اتمام رسیده است، ابراز کرد: این پروژه از سال‌ها قبل دچار مشکلات حقوقی بین پیمانکار و متقاضی بوده است، به‌طوری که علاوه‌بر مشکلات متنوعی که همه مساکن مهر کشور دچار آن بودند، مباحثی همچون پرداخت دیرهنگام سهم متقاضی و درعین‌حال تعلل پیمانکار در برخی از مقاطع زمانی همواره دراین پروژه مطرح بوده که همین امر منجر به طولانی شدن روند تکمیل و تحویل آن شده است.

وی با اشاره به اینکه طی چندماه اخیر بلوک پنج یادمان بنا که از پروژه‌های سه‌جانبه باقی‌مانده مسکن مهر است با پیگیری معاونت مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان در 6 ماه از پیشرفت فیزیکی 50 درصد به اتمام کامل رسیده و طی یک ماه آتی قیمت نهایی این واحدها تعیین و قرارداد لازم به متقاضیان تحویل داده خواهد شد، اذعان کرد: تعیین قیمت نیازمند یک فرآیند قانونی است.

صالحی‌امیر با تأکید بر اینکه باید میزان هزینه‌کرد پیمانکار مشخص شود، عنوان کرد: در یک مقطع زمانی برای قیمت اصلی ساخت‌وساز از شورای مسکن مصوبه دریافت کردیم، اما باید قیمت اضافه‌کاری‌های پیمانکار مشخص شود.

وی با تأکید بر اینکه باید رقم قراردادها احصا شود و به یک عدد توافقی بین پیمانکار و متقاضی‌ برسیم، اذعان کرد: یقیناً با توجه به تفاوت نظر این دو قشر، رسیدن به یک رقم توافقی با دشواری بسیاری همراه است.

شناسه خبر 52016