شناسه خبر:52019
1400/11/16 09:05:29

سپهرغرب، گروه خبر: پس از چشم‌انتظاری طولانی سرانجام پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان تدوین و آماده ارسال به یونسکو شد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی طی روزهای اخیر در دیدار با استاندار همدان از ارسال پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان در سال 1401 به یونسکو خبر داد و اظهار کرد: تدوین پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان درحال انجام بوده و این مهم پرونده‌ای ویژه در میان آثار ثبت‌شده جهانی کشور است.

علی دارابی عنوان کرد: این پرونده تاریخ شهر همدان از دوره باستان تا دوره معاصر را روایت می‌کند و پهنه‌ای گسترده از محدوده محوطه باستانی هگمتانه تا خیابان‌ها و میادین معاصر این کهن‌شهر تاریخی ایرانی‌ اسلامی را دربرمی‌گیرد.

وی ابراز کرد: توافقات قطعی برای ارسال پرونده میراث جهانی منظر شهری‌ تاریخی همدان به یونسکو در سال 1401 به انجام رسیده و کارگروه‌ها و کمیته‌های اجرایی و میدانی برای پیشبرد مطالعات مرتبط با پرونده ثبت جهانی این اثر شروع به فعالیت کرده‌اند و انشاالله با اهتمام همه مسئولان و مقامات اجرایی استانی تمام موانع ثبت جهانی اثر رفع می‌شود و در آینده نزدیک شاهد ثبت جهانی این اثر خواهیم بود.

معاون وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: دو پرونده کاروانسرای ایرانی و منظر فرهنگی ماسوله از دیگر پرونده‌های ثبت جهانی کشور هستند که پیش‌تر به یونسکو ارسال شده است که از همدان نیز دو کاروانسرا در جمع این مجموعه قرار دارد.

استاندار همدان نیز ضمن تشکر از اقدام وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در توجه به استان همدان از تشکیل ستاد تخصصی برای پیگیری این موضوع در استانداری همدان خبر داد و گفت: این ستاد به ریاست اینجانب و دبیری معاونت عمرانی تشکیل خواهد شد تا به کار سرعت دهد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: ثبت جهانی منظر تاریخی همدان، مهم‌ترین اولویت استان در حوزه میراث‌ فرهنگی و گردشگری است و تمام دستگاه‌های اجرایی استان همدان برای رفع موانع ثبت جهانی این اثر آمادگی داشته و در هماهنگی کامل با اهداف حفاظتی میراث‌ فرهنگی این پهنه شهری تاریخی گام برمی‌دارند.

شناسه خبر 52019