شناسه خبر:52143
1400/11/19 09:03:54

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل مرکز حمایت از بیماران سرطانی ساوه (خیریه امام حسین علیه‌السلام) گفت: 700 بیمار سرطانی در این شهرستان با توجه به افزایش بهای داروهای کمیاب نیازمند حمایت مسئولان و خیران هستند.

امروزه عوامل متعددی ازجمله غذاهای صنعتی، استرس، استعمال دخانیات و آلودگی هوا، سرطان را به یکی از بیماری‌های شایع تبدیل کرده است که افزایش قیمت تجهیزات پزشکی و برخی داروها مهم‌ترین مشکل بیماران سرطانی ساوه محسوب می‌شود.

افزایش آمار سرطان در کشور نگران‌کننده و تلخ است، اما رنج بیماری از یک‌طرف و مشکلات درمان و تأمین دارو از طرف دیگر، زندگی را برای بیماران سرطانی‌ سخت و دشوار کرده است.

به گفته متخصصان تغذیه سالم و عادت‌های مفید در زندگی بر کاهش ابتلا به بیماری سرطان اثرگذار است که باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود؛ اما براساس آمارها سرطان پستان، خون، پروستات، ریه، روده بزرگ و مثانه ازجمله شایع‌ترین انواع سرطان‌ است.

سرطان زن و مرد، کودک و جوان نمی‌شناسد، اما نکته قابل تأمل این است که این بیماری مهلک قرن به گفته کارشناسان به‌سرعت در حال افزایش بوده و 700 بیمار سرطانی شهرستان ساوه اکنون در تأمین داروهای کمیاب با مشکلات جدی مواجه‌اند.

مدیرعامل مرکز حمایت از بیماران سرطانی ساوه (خیریه امام حسین علیه‌السلام) درخصوص مطالبات و مشکلات این بیماران گفت: اکثر بیماران زیر پوشش این مؤسسه خیریه ازجمله اقشار ضعیف جامعه هستند.

«سیدسبحان حبیبی» ادامه داد: سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در بین زنان ساوجی ازجمله شایع‌ترین نوع سرطان در سطح شهرستان است که براساس آمارها 420 نفر از زنان، 280 نفر از مردان و حدود 30 کودک نیز در شهرستان مبتلا به سرطان هستند و کمبود خدمات پزشکی برای این بیماران بسیار محسوس است.

وی با اشاره به لزوم حمایت مسئولان از بیماران سرطانی، افزود: تجهیزات شیمی‌درمانی در بیمارستان‌های ساوه وجود ندارد و به‌ناچار بیمارانی که نیاز به شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دارند، با استفاده از وسایل نقلیه مؤسسه به قم و تهران اعزام می‌شوند و این مرکز تنها با همت خیران اداره می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه خیریه امام حسین (ع) ساوه گفت: به‌علت بازار سیاه و کمبود دارو، داروهای خارجی از سبد دارویی بیماران سرطانی حذف شده و تهیه برخی داروهای داخلی نیز با قیمت‌های بالا همراه است.

به گفته حبیبی برای خانواده زیر پوشش نهادهای حمایتی تهیه یک آمپول به قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان ممکن نیست و اکثر بیماران تحت حمایت این مؤسسه خیریه در شرایط سخت مالی به‌سر می‌برند.

وی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر باید در زمینه پوشش داروهای سرطانی اقدامات لازم را انجام دهند تا داروهای با قیمت مناسب‌تری در دسترس بیماران باشد و این مهم باید در اولویت مسئولان مربوط قرار گیرد.

نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات نشان می‌دهد که این بیماری‌ها در سراسر جهان درحال افزایش است و براساس آمار انجمن استومی ایران در چند سال گذشته حدود 30 هزار بیمار استومی در کشور وجود داشته و امروزه حتماً آمار بسیار بیشتر شده است که حدود 70 درصد از این بیماران به بیماری کولستومی، 20 درصد به ایلئوستومی و 10 درصد باقی‌مانده به بیماری یوروستومی مبتلا هستند و برای رفاه حال بیماران استومی از کیسه کلستومی استفاده می‌شود.

بنا بر اطلاعات موجود، این کیسه‌ها علاوه‌بر مشکلاتی که برای بیمار ایجاد می‌کند، ماهانه حداقل 10 میلیون ریال هزینه در بر دارد که زیر پوشش بیمه نیست و در شهرستان ساوه نیز 21 بیمار سرطانی از کیسه‌های کلستومی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل مرکز حمایت از بیماران سرطانی ساوه (خیریه امام حسین علیه‌السلام) گفت: با وجود ظرفیت ویژه شهرستان ساوه در حوزه صنعت و درآمدزایی در این بخش، واحدهای تولیدی در راستای مسئولیت اجتماعی حمایتی از بیماران سرطانی ندارند و با بسیاری از واحدهای تولیدی برای تأمین هزینه کیسه‌های کلستومی مکاتبه صورت گرفت، اما هنوز نتیجه‌بخش نبوده است.

وی ابرز کرد: از مسئولان عاجزانه درخواست داریم در تهیه این کیسه‌ها بیماران سرطانی ساوه را یاری کنند.

حبیبی عنوان کرد: حدود 20 واحد تولید دارو در شهرک‌های صنعتی ساوه وجود دارد و چند واحد نیز به‌طور خاص در زمینه داروهای سرطانی فعال هستند که امیدواریم مسئولان در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند تا واحدهای صنعتی از بیماران سرطانی حمایت کنند.

شناسه خبر 52143