شناسه خبر:52158
1400/11/19 09:46:37
اما و اگرهای بسته‌های حمایتی برای فرزندآوری در ایلام

زوجین سرگردان شعب بانک‌ها شده‌اند

سپهرغرب، گروه خبر: بسته‌های‌حمایتی فرزندآوری در ایلام در میان اما و اگرها گم شده است و متقاضیان واجد شرایط طرح سرگردان در میان شعب پرداخت کننده با پاسخ نداریم مواجه شده‌اند.

قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» یا «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» که در اهداف خود «رشد جمعیت»، «افزایش نرخ باروری به حداقل 2.5 فرزند (بیش از سطح جانشینی) به ازای هر زن» و... را دارد بر تحقق اهداف خود مشوق‌هایی چون پرداخت تسهیلات به زوجین برای ازدواج، فرزند‌آوری و تسهیلات مسکن و... پیش‌بینی کرده است.

مشوق‌های این قانون مانند ده‌ها طرح و قانون دیگر نیز با اما و اگرهایی مواجه شده است و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده برای این قانون در پرداخت تعلل و و به شکل‌های مختلف مانند بهانه‌های وثیقه‌ای زیر بار پرداخت نمی‌روند.

سرپیچی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده برای زوجین متقاضی این وام به بهانه‌های مختلف موجب دلسردی متقاضیان و تبعات منفی بر اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یا طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده است.

موسوی از متقاضیان وام فرزندآوری با بیان این که دولت برای خانواده‌هایی که در سال 1400 فرزند دوم و سوم آن‌ها متولد شده است تسهیلات ارزان قیمت چهار درصدی با دوران تنفس مناسبی را در نظر گرفته است، ولی متأسفانه من به‌عنوان فرد واجد شرایط این وام به هر بانکی مراجعه می‌کنم با این پاسخ مواجه می‌شوم که «ما وامی با این عنوان نداریم».

این شهروند ایلامی در ادامه افزود: متأسفانه اکثر مراجعان با چنین پاسخی مواجه و در استان ایلام در خصوص تسهیلات فرزندآوری هیچ اطلاع‌رسانی نشده است و متقاضیان واجد شرایط این تسهیلات سردرگم و آواره شعب بانک‌ها هستند.

طالب یاسمی در ادامه با اشاره به بسته‌های حمایتی فرزندآوری در استان ایلام گفت: کل اعتبار اختصاص یافته برای خانواده‌هایی که در سال 1400 صاحب فرزند شده‌اند، تسهیلاتی در قالب قرض‌الحسنه فرزندآوری بدین صورت است که برای؛ فرزند اول 100 میلیون ریال، دوم 200 میلیون ریال،سوم 300 میلیون ریال و حداکثر تا فرزند پنجم 500 میلیون ریال در نظر گرفته شده، که سهم بانک ملی استان ایلام در مرحله اول سه میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان بوده، که کل اعتبار تخصیص داده شده است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان ایلام گفت: طی دو هفته گذشته کار پذیرش آن‌ها و معرفی به شعب تابعه این بانک در سراسر استان انجام شده است و متقاضیان در حال تشکیل پرونده و اخذ تسهیلات می‌باشند و در حال حاضر فقط یک بانک با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان در حال پذیرش متقاضیان واجد شرایط است.

وی افزود: بدیهی است این بانک و سایر شعب بانک‌های دولتی استان آمادگی دارند در صورت تخصیص اعتبار جدید نسبت به اعطای تسهیلات موصوف بدون فوت وقت و در قالب دستورالعمل مربوطه اقدام کنند.

با این وصف آن چه در بررسی‌های میدانی خبرنگاران تسنیم در اقصی‌نقاط استان ایلام احراز شد آن است که عدم اطلاع‌رسانی، کمبود اعتبارات تخصیصی و تعلل و مانع‌تراشی بانک‌ها مشوق‌های حمایتی فرزندآوری در استان ایلام را به مانند ده‌ها طرح و برنامه و قانون ابلاغی به کُما برده است و این طرح تشویقی که می‌توانست به رشد جمعیت و رسیدن به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یا طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده بینجامد همچنان به روی کاغذ مانده است.

امید است مسئولان ملی این طرح برای تحقق اهداف آن چاره‌اندیشی کنند و سیستم نظارتی بدون اغماضی برای اجرای مصوبات آن پیش‌بینی کنند. این طرح در استان ایلام و در میان اما و اگرهای آن نه‌تنها موفق نبوده بلکه موجب سردرگمی متقاضیان واجد شرایط آن شده است.

شناسه خبر 52158