شناسه خبر:52262
1400/11/21 09:33:30

سپهرغرب، گروه خبر: مرحله اول پروژه باغات 500 هکتاری زیتون سرچم هلیلان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک، استاندار و جمعی از مسئولان استان ایلام مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی ایلام در حاشیه افتتاح این طرح اظهار کرد: 70 درصد اراضی مفید قابل کشت مرحله نخست این طرح به وسعت 250 هکتار به زیر کشت نهال زیتون رفته است و در مرحله دوم نیز علاوه بر درختان زیتون، درختان مثمر دیگر متناسب با موقعیت جغرافیای و اقلیمی منطقه کشت خواهد شد.

اقبال گراوند افزود: روند ایجاد این پروژه بهمن ماه سال 97 بود که با تکمیل مرحله دوم در اسفند 1401 این طرح به اتمام می‌رسد و در فاز اول 35 میلیارد ریال هزینه شده است و برای 42 نفر اشتغال‌زایی مستقیم و 10 نفر غیر مستقیم ایجاد کرده است که عمده این نیروها را افراد بومی منطقه تشکیل داده اند و با تکمیل نهایی هر دو مرحله میزان اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم طرح بیشتر خواهد شد.

وی یادآور شد: ثمردهی اقتصادی این پروژه بعد از چهار سال آغاز می‌شود و طبق برآوردها میانگین تولید زیتون یک هزار و 500 در سال خواهد بود که اینجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز شکل خواهد گرفت.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: برای این طرح سه حلقه چاه آب و دو خط انتقال آب به طول هرکدام 2.5 کیلومتر و سیستم‌های تحت فشار در سطح 250 هکتار در فاز اول انجام گرفته است.

گراوند ادامه داد: برای تکمیل فاز دوم این طرح نیز 350 میلیارد ریال هزینه برآورد اولیه شده است و در مجموع برای هر دو فاز 700 میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

وی تأکید کرد: در کتار فعالیت‌های کشاورزی و اقتصادی برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و تسهیل‌گری برای ساکنان منطقه با اولویت زنان و دختران نیز انجام می‌گیرد.

این طرح با مجری گری شرکت کشت و صنعت شهید مطهری وابسته به بنیاد مستضعفان انجام گرفت.

افتتاح طرح‌های آبیاری تحت فشار مهران، مجتمع گلخانه‌ای صالح‌آباد و کارخانه تولید خوراک دام و طیور از دیگر برنامه‌های علی مراد‌اکبری معاون امور آب و خاک وزارتخانه جهاد کشاورزی در سفر دو روزه به استان ایلام بود.

شناسه خبر 52262