شناسه خبر:52333
1400/11/24 09:53:49

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: در راستای نجات‌بخشی ظرفیت بزرگ و ارزشمند زریوار کارگروه ویژه‌ای در استان تشکیل شده و تلاش بر این است تا مشکلات و تهدیدات این دریاچه به‌صورت علمی و مطالعاتی شناسایی و برطرف شود.

دریاچه زریوار مریوان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چشمه‌های آب شیرین و نگین آبی غرب کشور است که متأسفانه به دلیل کم‌توجهی در معرض نابودی قرار گرفته که اگر در کوتاه‌مدت چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار خواهد شد.

این دریاچه با ارتفاع یک‌هزار و 285 متری از سطح دریا، طول 6 کیلومتر و عرض متوسط سه کیلومتر با مساحتی حدود سه هزار و 292 هکتار است، اکوسیستم تالاب «زریوار» مریوان به‌عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر است که در یک دره طولی نسبتاً وسیع از دو طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه‌ شده است.

زریوار دارای یک‌هزار و 200 هکتار نیزار، سه هزار و 400 هکتار پناهگاه حیات وحش و 2 هزار و 300 هکتار تالاب است و سال 79 به‌عنوان بیست و پنجمین تالاب کشور در کنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شد.

استاندار کردستان اظهار کرد: در راستای نجات‌بخشی ظرفیت بزرگ و ارزشمند زریوار کارگروه ویژه‌ای در استان تشکیل شده و مشغول انجام کارهای مطالعاتی است.

اسماعیل زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: ما به دریاچه زریوار به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ در استان نگاه می‌کنیم، با کار مطالعاتی و علمی در قالب این کارگروه تلاش می‌کنیم مشکلات و تهدیدات حیات زریوار را شناسایی و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که دریاچه زریوار را تهدید می‌کند ورود فاضلاب تعدادی از روستاهای نزدیک دریاچه است، گفت: قبلاً فاضلاب 10 روستا به این دریاچه وارد می‌شد که در حال حاضر مشکل فاضلاب هفت روستا حل شده و سه روستای دیگر هم در دستور کار است.

 

شناسه خبر 52333