شناسه خبر:52396
1400/11/25 09:18:27

سپهرغرب، گروه خبر: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ورود یک سرمایه گذار برای بازسازی ساختمان تاریخی سربازخانه شهری کرمانشاه خبر داد.

کیومرث اعظمی، بااشاره به قدمت سربازخانه شهری کرمانشاه، اظهار کرد: حدود دویست سال پیش دولتشاه قاجار حاکم شهر تعدادی بنا همچون بازار سنتی، مساجد و حمام‌ها و سربازخانه شهری را در کرمانشاه ساخت.

وی ادامه داد: سربازخانه شهری کرمانشاه بنایی در میدان جوانشیر، ابتدای خیابان گمرک کنونی بوده که بعدها تخریب و از بین رفت و امروزه جای آن یک پارکینگ احداث شده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تلاش برای احیاء این بنای تاریخی تخریب شده خبر داد و گفت: از آنجایی که بنای سربازخانه شهری کرمانشاه ثبت ملی شده و مستندات آن هم موجود است، درصورت هرگونه ساخت و ساز در محل بنا باید دوباره عین آن ساخته شود.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این مسئله، یک سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده تا دوباره این بنا را مطابق با همان معماری سنتی آن بازسازی کند، اما پس از ساخت بنا آن را تغییر کاربری می‌دهد.

اعظمی تصریح کرد: این سرمایه‌گذار قصد دارد تا آن را به شکل یک پروژه تجاری رفاهی با حفظ همان معماری، یعنی داشتن یک حیاط مرکزی و برج‌ها و تاق‌ها بسازد.

شناسه خبر 52396