شناسه خبر:52497
1400/11/28 09:29:11

سپهرغرب، گروه خبر: روستای قزلجه‌کند قروه به سبب داشتن معادن غنی، مدتی است مورد توجه جویندگان منگنز قرار گرفته و افرادی در پی این ماده معدنی به تخریب مراتع و حتی زمین‌های کشاورزی می‌پردازند.

در سال 1397 فردی متقاضی مجوز معدن، درخواست اکتشاف سنگ منگنز در روستای قزلجه کند کرده بود که طی مراحل قانونی در خردادماه سال جاری با درخواست وی موافقت شد و در سه هکتار از اراضی ملی در محدوده موافقت شده با 500 تن برداشت انجام می‌گیرد که برای مجوز بهره‌برداری معدن به مرحله تست فناوری می‌رود و از طرفی به دلیل برودت هوا در آن منطقه چند ماهی بیشتر فعالیت نکرد.

مدتی است اهالی روستای قزلجه کند و روستاهای اطراف از محدوده معدن شناسایی شده به ارزش گران‌بهای این سنگ منگنز پی برده و به‌صورت شبانه‌روزی مشغول برداشت غیرمجاز از آن هستند و با قیمت پایین به دلال‌های سودجو می‌فروشند.

مهم‌ترین کاربرد سنگ منگنز به علت داشتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاص و دلایل اقتصادی به‌عنوان یکی از فلزات راهبردی در صنایع فولاد و ذوب‌آهن است و تقاضای جهانی برای منگنز مستقیماً به نیاز برای فولاد بستگی دارد. امروزه انواع مختلفی از فولادها تولید می‌شود که هر کدام به مقدار معینی از منگنز نیاز دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قروه گفت: شرکت معدنی فرکاوان سینادژ در اراضی ملی موجود و داخل در نقشه اجرای مقررات ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع روستای قزلجه کند و داخل در محدوده سینه کار موافقت شده، اقدام به بهره‌برداری کرد و تخریب اراضی کشاورزی توسط افراد ناشناس و یا اهالی روستا انجام گرفته است.

بهزاد شریفی‌پور افزود: اداره منابع طبیعی در عرصه‌های پیشنهادی متقاضی و معرفی شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت (در اجرای ماده 24 قانون معادن و اصلاحات بعدی)، در صورت عدم ممنوعیت‌های قانونی و محدودیت‌های فنی بر اساس بازدید زمینی، مدارک و مستندات و به جهت رعایت حقوق عرفی بهره‌برداران (به استناد تبصره یک ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت،) قبل از هرگونه موافقت با سینه کار معدنی، متقاضی را ملزم به ابطال پروانه مرتع‌داری یا پرداخت حقوق عرفی می‌کند.

به گفته وی در این راستا متقاضی معدن فوق علاوه بر ابطال یک فقره پروانه مرتع‌داری از اهالی روستای قزلجه کند اقدام به واریز مازاد حقوق عرفی بهره‌برداران محلی نیز کرده است.

وی با اشاره به اینکه موافقت نهایی این معدن در 25 خردادماه سال جاری صورت گرفت افزود: درخواست شرکت معدنی مزبور از سال 1397 تاکنون پس از جابجایی‌های مکرر، در نهایت به دلیل عدم ممنوعیت‌های قانونی و محدودیت‌های فنی و بازه زمانی دو ماهه پس از استعلام با این درخواست که از طرف اداره صنعت، معدن و تجارت صادر شده بود با رعایت تمامی ضوابط داخل در نقشه اراضی ملی اجرای مقررات ماده 56 روستای مزبور موافقت شد.

این مسئول تأکید کرد: رفع معارضان محلی، نحوه بهره‌برداری و سایر موارد از حیطه کاری این اداره خارج و به عهده شخص بهره‌بردار و اداره صنعت، معدن و تجارت است.

  بهره‌برداری از منگنز نقش مهمی در فولادسازی دارد

فرماندار قروه اظهار کرد: اکتشاف و پروانه بهره‌برداری از منگنز نقش بسیار مهمی در فولادسازی دارد و این امر باعث جلوگیری بسیاری از خروج ارز می‌شود.

حسین الماسی با اشاره به اینکه معدن شناسایی‌شده سنگ منگنز در مرحله تست فناوری است افزود: در این راستا افراد سودجویی از فرصت استفاده کردند و با توجه به اینکه منگنز ماده معدنی با ارزشی است اهالی روستای قزلجه کند و مالوجه با بیل دستی و وانت برای برداشت غیرمجاز آن هجوم آوردند و توسط فرد ثالثی برای فروش به جاهای دیگری می‌برند.

وی گفت: به دلیل سردی هوا و نتیجه بررسی تست فناوری برداشت سنگ منگنز تعطیل کرده و بعد از زمستان این کار را ادامه می‌دهد و برای جلوگیری از برداشت غیرقانونی اهالی روستای منطقه، کانکس و نیروهایی را مستقر کرده است.

فرماندار قروه گفت: دولت از اکتشاف هر عنصر معدنی حمایت می‌کند اگر یک ماده معدنی وجود داشته باشد اول مجوز کشف و برداشت و در مراحل بعدی مجوز پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود که در هر صورت باید مراحل قانونی آن طی شود.

  حدود 500 نفر از مردم به‌صورت غیرقانونی از سنگ منگنز برداشت می‌کنند

دهیار روستای قزلجه کند گفت: در یک ماه گذشته 500 نفر از اهالی مردم قزلجه کند و مالوجه روستای همجوار به‌صورت شبانه‌روزی مشغول برداشت غیرقانونی از سنگ منگنز هستند و به‌هیچ‌وجه حتی با بارش شدید برف و سردی هوا تعطیل نمی‌کنند.

نامدار عبدی افزود: به دلیل برداشت غیرقانونی و احتمال درگیری مردم با یکدیگر به ارگان‌های مربوط جهت برخورد مراجعه کرده‌ایم تا برخورد جدی صورت بگیرد.

به گفته وی بهره‌بردار معدن بعد اکتشاف محل یاد شده رو رها کرده و مردم روستاهای پیرامون معدن فهمیدند مواد معدنی بخصوص منگنز دارای ارزش هستند به‌صورت غیر قانونی به آن مکان و اراضی همجوار رفتند و منگنز برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم سنگ منگنز دلال‌ها هفت هزار تومان و تنی هفت میلیون تومان فروشند افزود:دلال‌ها سنگ منگنز را به کارخانه‌های اسلام‌آباد، زنجان و سلفچگان می‌فروشند.

  برداشت سنگ منگنز باعث تخریب بیش از 10 هکتار زمین کشاورزی شده است

شورای روستای قزلجه‌کند گفت: در اطراف زمین‌های کشاورزی سنگ منگنز کشف شده و برداشت غیرقانونی مردم باعث تخریب 10تا 15 هکتار زمین کشاورزی شده است.

فرهاد عبدی اشاره به کاربرد سنگ منگنز کرد و افزود: در صنایع فولاد، باطری‌سازی، خوراک دام و طیور، کودهای شیمیایی و دارو کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه اکتشاف و بهره‌برداری از سنگ منگنز باعث می‌شود کارخانه ذوب‌آهن از آن استقبال کنند تأکید کرد: مردم به دلیل مشکلات اقتصادی حتی در سرمای زیاد شبانه‌روزی به برداشت غیرمجاز مشغول کشف سنگ منگنز هستند.

به گفته این مسئول معادن در روستا باعث تخریب منابع طبیعی، باغات، قنات‌ها شده و تردد کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین باعث تخریب طرح هادی روستایی و راه‌های ارتباطی شده است.

  ایجاد معدن سود و منفعت برای مردم منطقه دارد

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت قروه گفت: با توجه به درخواست متقاضی به نام شرکت معدنی فرکاوان سینادژ صادر شده با ماده معدنی استخراج کانسارهای فلزی که منگنز جز آن مواد معدنی است.

ادریس میهمی با اشاره به اینکه فرد متقاضی کشف سنگ منگنز، تمامی مجوزهای منابع طبیعی و میراث فرهنگی تکمیل کرده و نهایت منجر به مجوز برداشت جهت انجام تست فناوری داده شده است.

وی با اشاره به اینکه مجوز برداشت محدود به 500 تن در مساحت سه هکتار بوده که نتیجه بررسی تست فناوری باید آماده شود تا معلوم شود ذخیره معدنی بهره‌برداری، ازلحاظ اقتصادی ‌مقرون‌به‌صرفه باشد اضافه کرد: ایجاد معدن در هر منطقه سود و منفعتش برای مردم منطقه است.

این مسئول با بیان اینکه ثبت درخواست معدن در سامانه حدنگاری معدنی، صدور پروانه و اکتشاف از طریق سازمان صمت استان همدان و مراتع ملی و زمین‌های کشاورزی استان کردستان‌ قرار دارد.

به گفته میهمی فرد متقاضی برای فعالیت در آن نقطه مورد نظر موافقت منابع طبیعی گرفته است و بعد از پروانه اکتشاف و برداشت نمونه، به تست فناوری رفته که یکسری از افراد محلی ماده معدنی را شناسایی کردند و چون استخراج آن‌ را آسان دیدند با بیل دستی و کلنگ استخراج انجام دادند و به دلیل ارزش ماده معدنی از طریق تراکتور و نیسان وانت جابه‌جا می‌کردند.

وی عنوان کرد: باید با دلال‌هایی که برداشت‌های غیرمجاز سنگ منگنز را می‌خرند و می‌فروشند به دستگاه‌های قضائی معرفی کرد.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان قروه گفت: طبق ماده 19 قانون معادن هرکس بدون اخذ پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری و یا اجازه برداشت اقدام به حفاری‌های اکتشافی، استخراج، برداشت و بهره‌برداری مواد معدنی کند، متصرف در اموال عمومی و دولتی محسوب می‌شود و با او برابر قوانین و مقررات مربوط رفتار خواهد شد.

میهمی اضافه کرد: در این موارد مأموران انتظامی موظفند حسب درخواست وزارت معادن و فلزات بلافاصله از این‌گونه عملیات جلوگیری و متهم یا متهمان را برای صدور حکم به مراجع قضائی معرفی کند.

شناسه خبر 52497