شناسه خبر:52790
1400/12/5 08:52:31

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آمار فوتی‌های جاده‌ای در بیمارستان‌های اراک به‌خصوص در بیمارستان ولیعصر (عج) که اصلی‌ترین مرکز ترومای استان به‌شمار می‌رود، 1.5 درصد است.

محمد جمالیان با اشاره به فوتی 65 درصد تصادفات جاده‌ای در مراکز درمانی استان مرکزی، گفت: متأسفانه این آمار بارها از سوی دستگاه‌های مختلف ازجمله پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام شده و توضیحات لازم نیز در مورد آن ارائه شده است.

وی ادامه داد: من این آمار تأیید نمی‌کنم، اما اگر مورد تأیید سایر دستگاه‌ها باشد که 65 درصد تصادفات جاده‌ای در اورژانس فوت می‌کنند؛ این یعنی اورژانس پیش‌بیمارستانی توانسته به‌موقع در محل حادثه حضور پیدا کند و مصدومین بدحال را به مراکز درمانی برساند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: آمار فوتی‌های جاده‌ای در بیمارستان‌های اراک به‌خصوص در بیمارستان ولیعصر (عج) که اصلی‌ترین مرکز ترومای استان به‌شمار می‌رود، 1.5 درصد است. طبق استاندارد بین‌المللی اگر فوتی‌های ناشی از تروما کمتر از 2.5 درصد باشد، نشان‌دهنده عملکرد مطلوب آن مرکز درمانی است.

جمالیان تصریح کرد: اینکه درصد بالایی از بیماران حوادث ترافیکی در مراکز درمانی فوت می‌کنند، نشان می‌دهد سرعت رسیدن اورژانس و اورژانس پیش‌بیمارستانی به سوانح پایین آمده و مصدومین قبل از اینکه در محل تصادف فوت کنند، به مراکز درمانی می‌رسند.

وی بیان کرد: متأسفانه شدت جراحت برخی از تصادفی‌ها بالا است و فوت می‌کنند؛ برخی دیگر درمان می‌شوند و آمار موجود نشان‌دهنده عملکرد مطلوب است. بالا بودن آمار فوتی‌های تصادفی در محل حادثه نشان‌دهنده سرعت پایین حضور اورژانس در محل حادثه است.

جمالیان گفت: متأسفانه شدت جراحت در حوادث ترافیکی به دلایل مختلف بسیار بالا است؛ اما آنچه مربوط به مراکز درمانی ما بوده اینکه آمار فوتی‌های حوادث ترافیکی بسیار کمتر از 1.5 درصد بوده که جزء ترازهای مطلوب است.

وی افزود: روزانه به‌صورت میانگین بین 15 تا 20 نفر مراجعه‌کننده مصدوم ترافیکی به اورژانس ولیعصر (عج) داریم و در این بیمارستان 49 تخت اورژانس بستری حاد و 11 تخت اورژانس بستری داریم و با توجه به حضور 24 ساعته متخصصین طب اورژانس، خدمات اورژانس به شکل مطلوب ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: ذات بیمارستان تروما همین است و بیشترین نارضایتی مراجعه‌کنندگان به بیمارستان ولیعصر (عج) اراک مربوط به عملکرد کادر درمان است؛ درصورتی که قصوری در کار کادر درمان وجود ندارد و آن‌ها براساس دستورالعمل تریاژ با اولویت رسیدگی به موارد اورژانسی اقدام می‌کنند.

شناسه خبر 52790