شناسه خبر:52794
1400/12/5 08:57:35

سپهرغرب، گروه خبر: معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: 290 هزار هکتار از اراضی زراعی (دیم‌زار) استان با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) زیر پوشش طرح جهش تولید قرار دارد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، «محمدشهرام پرورش» با اشاره به راهبردی بودن دو محصول گندم و جو، اظهار کرد: در طرح جهش تولید محصول از مرحله آماده‌سازی زمین تا مرحله کاشت بیمه می‌شود که تاکنون 95 درصد گندم دیم بیمه شده و طرح بیمه کردن اراضی زراعی به‌ویژه در گندم و جو تا هفتم اسفندماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه همدان یکی از استان‌های دیم‌زار کشور است، خاطرنشان کرد: استان‌هایی چون همدان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان شرقی نقش مهمی در طرح جهش تولید در اراضی دیم‌زارهای کشور دارند.

پرورش تصریح کرد: در استان همدان 160 هزار هکتار از 290 هزار هکتار طرح مربوط به گندم دیم بوده که تاکنون 151 هزار و 754 هکتار آن بیمه شده و در پی پوشش صددرصدی بیمه در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه 75 درصد از 57 هزار هکتار جو دیم استان نیز تاکنون بیمه شده، اظهار کرد: کشت گلرنگ نیز از سال گذشته در قالب جهش تولید دیم‌زارهای استان آغاز و تاکنون میزان دو هزار هکتار در استان گلرنگ کشت شده است.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در این راستا قراردادی برای کشت دو هزار و 148 هکتاری در قالب کشت گلرنگ دیم و کاملینا بسته و تمامی این اراضی بیمه شده‌اند.

پرورش گفت: محصولاتی مانند نخود، عدس، علوفه دیم، نباتات و دانه‌های روغنی‌ای چون گلرنگ و کاملینا به روش کشاورزی حفاظتی کشت می‌شود.

شناسه خبر 52794