شناسه خبر:52801
1400/12/5 09:07:24

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: میانگین پرداختی تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌های استان مرکزی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) این استان پایین است.

«حسن میرزاخانی» روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی در اراک افزود: میانگین پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بند ب تبصره 16 این استان در سال جاری به 60 درصد رسیده که این میزان نیازمند افزایش است.

وی بیان کرد: پرداخت این تسهیلات تأکید رئیس‌جمهوری و بانک مرکزی است و بانک‌ها مکلف به پرداخت این تسهیلات هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی ادامه داد: عملکرد برخی از بانک‌های استان مرکزی در زمینه اعطای تسهیلات به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) قابل قبول نیست.

میرزاخانی اظهار کرد: به هیچ عنوان و دلیلی نباید توقف در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بند ب تبصره 16 صورت گیرد.

وی درخصوص تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری نیز گفت: روستاییان و عشایر از اقشار آسیب‌پذیر هستند که پرداخت تسهیلات به این قشر باید به‌صورت ویژه دنبال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی افزود: پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری علاوه‌بر توسعه در روستاها، در تحولات جامعه نیز نقش مؤثری دارد.

میرزاخانی عنوان کرد: نیاز است در جذب منابع این بخش تلاش ویژه صورت گیرد و دستگاه‌های اجرایی نیز پیگیر جذب این اعتبارات باشند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: 68 و چهار دهم درصد منابع ابلاغی تسهیلات بند ب تبصره 16 بهزیستی این استان پرداخت شده است.

«مجید نیکی ملکی» افزود: بهزیستی استان مرکزی 92 درصد از سهم تخصیصی خود را در این تسهیلات معرفی کرده که نیاز است این نهاد در معرفی طرح‌ها تلاش ویژه‌ای به‌کار گیرد.

وی بیان کرد: بسیاری از بانک‌های استان مرکزی در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بند ب تبصره 16، عملکرد خوبی داشته‌اند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی ادامه داد: عملکرد بیشتر بانک‌های این استان در بخش بهزیستی بیش از 80 درصد است و نگرانی خاصی در جذب این تسهیلات وجود ندارد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اعتبار ابلاغی تسهیلات قرض‌الحسنه بند ب تبصره 16 کمیته امداد امام خمینی (ره) این استان 262 میلیارد تومان بوده که به همین میزان و 100 درصد تخصیص یافته است.

«جمشید امیدی» افزود: در این راستا تاکنون پنج هزار و 353 پرونده معرفی شده که سه هزار و 323 پرونده به میزان 160 میلیارد و 555 میلیون تومان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده، انتظار است بانک‌ها سرعت‌بخشی ویژه‌ای به پرداخت این تسهیلات داشته باشند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در بحث تسهیلات مشاغل خانگی این استان نیز در مرحله اول 28 میلیارد تومان و در مرحله دوم 12 میلیارد تومان اعتبار به‌تازگی ابلاغ شده است.

امیدی اظهار کرد: عاملیت پرداخت این تسهیلات در استان مرکزی با بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون است.

وی بیان کرد: در مرحله اول این طرح 853 مورد معرفی و 680 طرح موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: نسبت پرداختی این تسهیلات به اعتبار مرحله اول 69 و سه دهم درصد است.

امیدی عنوان کرد: در راستای اعتبارات مرحله دوم به‌دلیل اینکه به‌تازگی ابلاغ شده، تاکنون طرحی معرفی نشده است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: توزیع اعتبارات مرحله دوم مشاغل خانگی این استان به فرمانداران ابلاغ شده و نیاز است هرچه سریع‌تر اقدامات لازم از سوی فرمانداران صورت گیرد.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی هم در این نشست گفت: سهم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری این استان در سال جاری 413 میلیارد و 700 میلیون تومان است که تاکنون دو هزار و 413 طرح از طریق کمیته‌های فنی به مبلغ 394 میلیارد و 600 میلیون تومان به بانک‌های عامل معرفی شده است.

«نگین براتی» افزود: تاکنون 105 درصد نسبت به مبلغ تخصیصی این تسهیلات، طرح به بانک‌های عامل معرفی شده است.

وی بیان کرد: دو هزار و 404 طرح به مبلغ 353 میلیارد و 900 میلیون تومان مصوب شده و براساس سامانه کارا، دو هزار و 402 طرح به مبلغ 353 میلیارد و 700 میلیون تومان انعقاد قرارداد شده است.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: تاکنون 345 میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات این بخش پرداخت شده است.

براتی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 6 هزار و 988 اشتغال استان مرکزی در سامانه رصد به ثبت رسیده، اما به‌طور قطع بیش از این آمار اشتغال ایجاد شده است.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی باید اشتغال ایجادی را علاوه‌بر سامانه تخصصی خود، در سامانه ملی رصد نیز ثبت کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بانک‌ها به‌عنوان مدافع اقتصادی، تلاش‌های خوبی دارند، اما برخی از بانک‌های این استان معرفی‌نامه‌های مددجویان تحت حمایت را نمی‌پذیرند.

«مجید مؤمنی» افزود: پرداخت تسهیلات بند ب تبصره 16 کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه قبل 30 درصد و به‌لحاظ مبلغ، 41 درصد افزایش داشته؛ اما انتظار است رؤسای بانک‌ها به زیرمجموعه‌های خود ابلاغات لازم را برای پذیرش معرفی‌نامه‌ها داشته باشند.

وی بیان کرد: زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) جزء نوامیس کشور هستند و نیاز است بانک‌ها در ضمانت این افراد تضمین صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار را قبول کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی ادامه داد: برخی از بانک‌های این استان با تأکید فراوان یک ضامن برای پرداخت تسهیلات بند ب تبصره 16، خواستار دو تا سه ضامن کارمند حقوق‌بگیر هستند.

مؤمنی اظهار کرد: نیاز است برای سرعت‌بخشی به توانمندسازی مددجویان تحت حمایت این نهاد، بانک‌ها در پرداخت آسان تسهیلات تلاش مضاعفی به‌کار گیرند.

در نشست کارگروه اشتغال استان مرکزی هفت مجوز پشتیبان مشاغل خانگی در رشته‌های قالی‌بافی و خیاطی در شهرستان‌های اراک، فراهان و خنداب، با اشتغال‌زایی برای 80 نفر، مصوب شد.

شناسه خبر 52801