شناسه خبر:52897
1400/12/8 09:14:18

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: آموزش دانش‌آموزان استان مرکزی در شهرهای قرمز کرونایی تا پایان هفته جاری به‌صورت مجازی و غیر حضوری است.

فرزاد مخلص‌الائمه روز شنبه در ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی افزود: به احتمال زیاد هفته آینده پایان وضعیت قرمز کرونایی اعلام می‌شود و آموزش حضوری دانش‌آموزان در دستور کار قرار می‌گیرد که معلمان، کادر آموزشی، دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید آمادگی لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: آموزش غیر حضوری در دانشگاه‌ها در دستور کار نیست و هم کلاس‌ها و هم امتحانات در تمامی مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا تحصیلات تکمیلی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

استاندار مرکزی اظهار کرد: موج ششم کرونا با وجود تکثیر زیاد و عدم اعمال محدودیت‌ها نسبت به پنج موج گذشته، با زحمات کادر درمان و همکاری مردم شرایط مطلوب‌تری نسبت به گذشته داشت؛ اما درعین‌حال مردم باید همچنان نسبت به واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: ظرفیت پی‌آی‌سی‌یو کودکان مراکز درمانی استان مرکزی با همت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان و با اعتباری بالغ‌بر 50 میلیارد ریال به سه برابر افزایش یافت که اقدام مهمی در جهت درمان بیماران کرونایی است.

وی اضافه کرد: فرمانداران به‌خصوص در شهرستان‌های ساوه و دلیجان باید نسبت به واکسیناسیون اتباع خارجی توجه داشته باشند.

استاندار مرکزی افزود: رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی همچنان آگاهی‌بخشی عمومی برای واکسیناسیون کرونا را در دستور کار قرار دهند و امیدواریم تا پایان سال و از آغاز سال آینده شرایط پایدار و کم‌مخاطره‌ای داشته باشیم.

مخلص‌الائمه گفت: اینکه 90‌ درصد متوفیان کرونا کمتر از 70 سال هیچ نوبت واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، نشان از اهمیت واکسن دارد و با وجود رایگان بودن و در دسترس بودن انواع واکسن‌ها، برخی افراد نسبت به این مهم بی‌توجه هستند که ظلم آشکاری به خانواده خود می‌کنند.

وی با بیان اینکه امکان تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا در سال آینده وجود دارد، تأکید کرد: شهرستان‌هایی که به دلایل غیر علمی و کارشناسی از فرآیند واکسیناسیون فاصله گرفته‌اند، از آنان تقاضا می‌شود نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

استاندار مرکزی گفت: ظرف امروز یا فردا محدودیت‌های ناظر بر رنگ‌بندی‌ها از ستاد ملی اعلام می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی نیز گفت: آمار کاهشی ابتلا به کرونا در برخی شهرستان‌ها نباید فریب‌دهنده باشد و ما را به اشتباه بیندازد؛ چراکه آمار بستری‌ها و افراد بدحال نشان‌دهنده وضعیت است. بنابراین از جلسات آینده ارزیابی‌ها باید با توجه به این دو مؤلفه باشد.

بهروز اکرمی افزود: متأسفانه طی یک هفته گذشته شاهد افزایش دوبرابری فوتی‌ها بودیم که زنگ خطر است و این مسئله باید اهتمام و توجه همه را به مسئله واکسیناسیون و تکمیل سه دوز بیشتر کند.

وی ادامه داد: در شهرستان شازند و دلیجان شاهد افزایش آمار بودیم که ستادهای شهرستانی باید تصمیمات لازم را در این خصوص بگیرند و همچنان توصیه جامعه جهانی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: از مجموع 86 فوتی کرونایی استان مرکزی در بهمن‌ماه امسال، 6 نفر یک نوبت، 34 نفر دو نوبت و 18 نفر سه نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده بودند و 28 نفر دیگر نیز واکسن کرونا را دریافت نکرده بودند.

محمد جمالیان ادامه داد: 80 درصد جانباختگان کرونا در بهمن‌ماه امسال استان مرکزی بالای 70 سال بوده‌اند و از طرفی واکسیناسیون کامل را انجام نداده بودند و به‌طور کلی 90 درصد فوتی‌های استان در بهمن‌ماه امسال هیچ نوبتی از واکسن کرونا را دریافت نکرده بودند که این مهم اهمیت واکسیناسیون را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه‌ علوم پزشکی اراک اظهار کرد: 74 هزار و 416 نفر معادل 89 درصد جمعیت 12 تا 18 سال استان مرکزی دو نوبت و 65 هزار و 203 مورد نیز نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

جمالیان با بیان اینکه 37 درصد جمعیت استان مرکزی نوبت سوم و یادآور واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بیان کرد: شهرستان تفرش با 54 درصد واکسیناسیون پیشتاز دیگر شهرستان‌های استان است.

وی اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و ازدحام جمعیت در بازارها و مراکز خرید، از اصناف انتظار می‌رود ضمن دریافت کامل نوبت‌های واکسن نسبت به رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند و در مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی به‌خصوص در روز دهم اسفندماه و عید مبعث پیامبر گرامی اسلام از توزیع شربت و شیرینی پرهیز شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در هفته چهارم بهمن‌ماه امسال در استان مرکزی چهار هزار و 45 مورد بود؛ اما در هفته اول اسفندماه این مهم به سه هزار و 57 رسیده که حدود 24 درصد کاهش داشته است.

علی علی‌محمدی افزود: شمار افراد بستری مبتلا به کرونا در هفته چهارم بهمن ماه 397 نفر گزارش شد، اما در هفته نخست اسفندماه به 358 مورد رسیده و 10 درصد کاهش داشته است.

وی شمار افراد درمان‌شده سرپایی کرونا در هفته چهارم بهمن‌ماه را یک‌هزار و 648 مورد عنوان کرد و گفت: این آمار در هفته نخست به دو هزار و 699 مورد رسید که 26 درصد کاهش داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در هفته چهارم بهمن‌ماه امسال 32 مورد و در هفته نخست اسفندماه 45 مورد فوت ناشی از ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که در این مورد 41 درصد رشد داشته است.

شناسه خبر 52897