شناسه خبر:52932
1400/12/9 08:47:39

سپهرغرب، گروه خبر: معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به تدوین طرح جامع شهری و الحاق 680 هکتار به محدوده شهری همدان گفت: الحاق 680 هکتار به محدوده شهر باید توسط مشاورین ذیصلاح به عنوان شهر جدید مبتنی بر معماری ایرانی اسلامی طراحی و اجرا شود.

فرزاد تیموری در هفتادو یکمین جلسه صحن شورای شهر همدان با بیان اینکه حل مشکلات مردم از تاکیدات دینی ماست، اظهار کرد: شورای شهر، شورای تمام شهر است و باید در همه شاخص‌ها نظر داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در تفکیک اراضی باید کاربری‌های عمومی نیز لحاظ شود، اضافه کرد: توجه به سرانه عمومی یکی از مهمترین مقوله‌ها در ساخت و سازهاست که در ابتدای سیاست‌گذاری‌ در ساخت و سازها یکی از مشکلات این است که به برخی از مسایل و کاربری‌ها از جمله سرانه‌های عمومی توجه نمی‌شود.

معاون عمرانی استانداری همدان ادامه داد: سرانه‌های عمومی ارتقای زندگی مردم را به دنبال دارد و زندگی مردم منوط به کاربری‌های عمومی است و این کاربری‌ها نباید تنها در روی نقشه دیده شود بلکه عملا در اجرای طرح‌ها و ساخت وسازها نیز باید لحاظ شده و رعایت شود.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع شهری و الحاق 680 هکتار به محدوده شهری همدان، یادآور شد: الحاق 680 هکتار به محدوده شهر باید توسط مشاورین ذیصلاح به عنوان شهر جدید مبتنی بر معماری ایرانی اسلامی طراحی و اجرا شود.

تیموری با انتقاد از ساخت مساکن مهر در کاربری‌های عمومی اظهار کرد: این اقدام به اشتباه بزرگی بود که بخشی از کاربری‌های عمومی انجام شد که از جمله آن می‌توان به ساخت مسکن مهر در تپه کوی شمس اشاره کرد که این قسمت از شهر به سمت کوه خورزنه ظرفیت خوب گردشگری بود و می‌توانست به عنوان بزرگ‌ترین مسیر گردشگری در همدان تعریف شود.

وی با بیان اینکه همدان نیاز به احداث مجتمع اداری، شهرک بهداشتی‌ ـ درمانی و یا باغ‌ویلا دارد یادآور شد: اکنون برای طرح ملی مسکن به عنوان بزرگترین پروژه‌ای که بعد از انقلاب در کشور است باید زمین تامین شود.

معاون عمرانی استاندار همدان یکی از مشکلات شهر همدان را عدم توجه به تامین و جانمایی زمین قبل از تعیین پروژه‌ها برشمرد و گفت: بیمارستان هزار تختخوابی که چندین سال است بودجه دارد به دلیل اینکه زمینی برای آن جانمایی نشده بود هنوز احداث نشده است.

وی با بیان اینکه طرحی که برای بیمارستان هزار تختخوابی تصمیم گرفته شده یک اقدام شهرسازی و ایجاد جهش در توسعه منطقه‌ای است به جایگاه نظارتی شورای شهر پرداخت و تاکید کرد: در تعیین و جانمایی زمین برای اجرای پروژه‌ها شورای شهر و شهرداری همدان باید با جدیت ورود داشته باشند.

تیموری با اشاره به وظایف کمیسیون ماده 5، با تاکید بر اینکه نباید به این کمیسیون نگاه درآمدزایی داشت، افزود: کمیسیون ماده 5 تاکید دارد که اجرا باید در قالب معماری و شهرسازی باشد.

وی مسیر پیاده‌راه‌های بوعلی و اکباتان را یکی از بزرگترین پیاده‌راه‌های دنیا دانست و یادآور شد: این پیاده‌راه‌ها در نوع خود بی‌نظیر بوده و ظرفیت بسیار خوبی برای جاذبه‌های گردشگری همدان به شمار می‌آید که متاسفانه انبوه مطب پزشکان، کلینیک‌های درمانی در پیاده‌راه بوعلی به بزرگ‌ترین معضل شهر در این نقطه تبدیل شده است.

 شهرک بهداشتی و سلامت در کنار بیمارستان هزار تختخوابی ایجاد و مطب پزشکان به این مکان منتقل شود

معاون عمرانی استاندار همدان تاکید کرد: لازم است شهرک بهداشتی و سلامت در کنار بیمارستان هزار تختخوابی ایجاد شود و مطب پزشکان به این مکان منتقل شود که این امر می‌تواند، گردشگری سلامت را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تسهیل در فرایند صدور پروانه ساختمانی از مطالبات مردمی است، گفت: شهرداری‌ها باید سامانه هوشمند صدور استعلامات را راه اندازی کنند تا تعداد مراجعین به شهرداری کاهش یابد و این موضوع تسهیل در امور مردم را نیز به دنبال دارد و شهروندان نیز به راحتی می‌توانند در مراحل بعدی درخواست‌هایشان را در کمترین مدت زمان دریافت کنند.

 ضرورت اصلاح فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی به صورت سیستم محور

تیموری با اشاره به اینکه اصلاح فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی همچنین از تاکیدات مدیریت ارشد استان است، گفت: سیستم شهرداری باید از کارشناس محور به سیستم محور تبدیل شود و تا پایان سال 1401 باید فرآیند شهرداری‌های سطح استان در صدور پروانه ساختمانی اصلاح شده باشد و این نیازمند حمایت و همکاری شورا و شهرداری‌هاست.

وی ایجاد کنارگذر غربی را یکی از اولویت‌های استان در پروژه حمل و نقلی برشمرد و اظهار کرد: در این زمینه بخش عمده‌ای از کار انجام شده و عمده ترافیکی که به داخل شهر همدان وارد می‌شود به کنارگذر غربی باید سوق داده شود.

تیموری با اشاره به افزایش روزافزون ترافیک شهر همدان اظهار کرد: ایجاد سیستم انبوه‌بر عمومی برای شهر همدان ضروری است و دلیل افزایش ترافیک شهر نبود سیستم حمل و نقل انبوه‌بر است چراکه 50 درصد ترددهای شهر به سیستم انبوه‌بر و عمومی باید سوق داده شود.

جداسازی فاضلاب از رودخانه‌ها با همکاری شهرداری و آب منطقه‌ای اجرا شود

وی جداسازی فاضلاب از رودخانه‌های شهر را از جمله برنامه‌های استان برشمرد و گفت: این موضوع در دستور کار ما قرار گرفته و شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای باید در این زمینه همکاری لازم را با هم داشته باشند.

معاون عمرانی استاندار همدان به بحران کم‌آبی اشاره کرد و یاد آورشد: متعاقب کشور در حال حاضر استان همدان هم با بحران آب مواجه است و برای رفع این بحران، انتقال آب از سد تالوار به همدان عنوان پروژه اولویت‌دار استان در دست اجراست.

طبق آمار حدود 70 درصد آب شرب مصرفی همدان وارد فاضلاب می‌شود

وی در ادامه با اعلام اینکه جداسازی فاضلاب از آب رودخانه‌ها در دستور کار استان قرار گرفته ایت؛ اضافه کرد: طبق آمار بدست آمده حدود 70 درصد آب شرب مصرفی همدان وارد فاضلاب می‌شود که این تهدیدی برای شهر و سلامت مردم است که با اجرای طرح جداسازی فاضلاب از آب رودخانه‌ها، پساب آن باید برای مصرف صنعت و کشاورزی می‌تواند استفاده شود.

به گفته تیموری احداث پارک 48 هکتاری از تکالیف شهرداری همدان است و نباید حذف شود چراکه مصوبه شورای عالی شهرسازی را دارد و طبق آن جهت تملک و ایجاد این پارک شهرداری باید اقدام کند که در این طرح کمربند 35 متری در نظر گرفته شده است این بسیاری از مباحث ترافیکی بلوار ارم را نیز حل خواهد کرد.

مدیریت یکپارچه شهری، راهکار حل مسایل و مشکلات است

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان هم در این جلسه خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، خواستار بازنگری سند توانمندسازی در همدان شد و اظهار کرد: این سند در سال 1383 به برکت سفر مقام معظم رهبری به استان آغاز و سال 1385 اعلام شد که باید به روز شود.

اکبر کاووسی‌امید با بیان اینکه بنابر گزارش حوزه‌های مختلف تنها 20 درصد سند توانمندسازی عملیاتی شده است، گفت: 15 درصد از 20 درصد عملیاتی شده سند توسط شهرداری بوده و سایر دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

وی بیان کرد: تعدادی از پروژه‌ها بر اساس سند قبل در مناطق توانمندسازی تعریف شده که باید به روز شود؛ سکونت 120 هزار نفر از جمعیت 600 هزار نفری همدان در مناطق توانمندسازی است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان به شروع نهضت مدرسه‌سازی در مناطق توانمندسازی اشاره کرد و افزود: متأسفانه این نهضت به سرانجام نرسید که تحرک در این حوزه لازم است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگی، ورزشی و کارآفرینی باید طرح‌هایی در مناطق توانمندسازی شکل بگیرد، تصریح کرد: باید طرح‌هایی طی سال‌های 1401 و 1402 تعریف شود تا بازنگری سند توانمندسازی اتفاق بیافتد.

کاووسی‌امید ادامه داد: محدوده مربوط به بافت فرسوده و ورودی‌های شهر از موضوعات قابل توجه دیگر است؛ در بحث ورودی‌های شهر، مشاور طرح را آماده کرد اما به سرانجام نرسیده است.

وی با اشاره به مساعدت شورا با مالکان تجاری و صنعتی در ورودی‌های شهر در صورت به سرانجام رسیدن طرح مشاور، خاطرنشان کرد: این یک فرصت استثنایی برای مالکان خواهد بود و در این صورت تحولی در ورودی‌های شهر را سال 1401 شاهد خواهیم بود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان خواستار ساماندهی مشاغل مزاحم شد و گفت: این مهم با برنامه خوب شهردار، همکاری معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار و دستگاه‌های مرتبط باید به سرانجام برسد.

وی با اشاره به طولانی بودن زمان صدور پروانه در این شهر، اظهار کرد: این موضوع یک معضل بوده و در شورا دائما با آن مواجه هستیم و در همدان این مورد طولانی‌تر از سایر شهرهاست.

کاووسی‌امید با بیان اینکه طی سه سال گذشته معاونت شهرسازی پیگیر موضوع کاهش زمان صدور پروانه بوده اما همکاری نظام را در این خصوص ندیدیم، یادآور شد: امید است با حضور مهندس تیموری در معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار اتفاق مبارکی در هیئت چهار نفره رخ دهد.

وی راهکار مسایلی از جمله صدور پروانه را مدیریت یکپارچه شهری دانست و بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در مهندس تیموری و تجارب وی در بخش‌های مختلف، یک نظام عملیاتی مشترک سالانه شما بگیرد و هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسانی را موجب شود.

 

شناسه خبر 52932