شناسه خبر:52990
1400/12/11 09:38:10

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر منابع آب شهرستان اسدآباد از ارجاع 24 فقره پرونده چاه غیر مجاز فاقد پروانه بهره‌برداری به دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان برای گرفتن حکم انسداد چاه خبر داد و گفت: در سال جاری نیز هشت حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان مسدود شده است.

امین اظهری در دومین جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان با اشاره به لایروبی حوضچه شماره یک تغذیه مصنوعی خنداب به میزان یک‌هزار متر مکعب در سال جاری، افزود: تاکنون بالغ‌بر 777 دستگاه کنتور هوشمند آب روی چاه‌های سطح شهرستان نصب شده است.

وی در ادامه از صدور پروانه بهره‌برداری اصلاح و تعدیل‌شده برای بیش از 96 درصد چاه‌های کشاورزی این شهرستان خبر داد و یادآور شد: این اقدام کاهش قابل توجهی از برداشت منابع آب زیرزمینی و مصرف بهینه و صرفه‌جویی را با خود به همراه داشته و مقدار آب صرفه‌جویی‌شده از صدور پروانه اصلاح و تعدیل‌شده برای مصارف کشاورزی افزون‌بر 38 میلیون متر مکعب بوده است.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: تاکنون بیش از 466 فقره پرونده چاه مجاز از درجه اعتبار ساقط شده‌اند.

مدیر منابع آب شهرستان اسدآباد با تأکید بر اینکه این روند کمک شایانی به جلوگیری از برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی می‌کند، تصریح کرد: در این عرصه مقدار آب صرفه‌جویی‌شده برابر 18 میلیون متر مکعب بوده است.

اظهری به اقدامات صورت‌گرفته به‌منظور پیشگیری از وقوع تنش آبی در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: جلوگیری از تبدیل اراضی دیم به آبی، ممنوعیت کشت دوم در سطح شهرستان، تغییر الگوی کشت از محصولات پُرآب‌بر به محصولات کم‌آب‌بر را می‌توان ازجمله این اقدامات برشمرد.

مدیر منابع آب شهرستان اسدآباد در پایان این جلسه حفاظت از منابع آب زیرزمینی را یک ضرورت دانست و تأکید کرد: حفاظت از منابع آب زیرزمینی به‌عنوان منابع آب استراتژیک در شهرستان اسدآباد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

شناسه خبر 52990