شناسه خبر:52999
1400/12/11 09:55:12

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: مدیرعامل انتشارات جنگل با اشاره به وجود مقررات سخت و دست و پاگیر در حوزه نشر گفت: بروکراسی اداری و سیستم مالیاتی ناکارآمد، مانع اصلی معافیت مالیاتی ناشران و فعالان حوزه کتاب است.

موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان و اهالی تحت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سال1381 شروع شده طی این سال‌ها و به اشکال مختلف در زمان بررسی بودجه هر ساله دولت، موافقان و مخالفانی داشته که در آخرین مورد، در سوم اسفندماه سال جاری و در مجلس شورای اسلامی بنا به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این معافیت برای یک سال دیگر برای تمام هنرمندان و فارغ از هر طبقه‌بندی درآمدی به تصویب رسید. بر این اساس مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من کمپینی با عناوین مختلف ثبت کردند که معافیت مالیاتی هنرمندان را به نحوی نپرداختن مالیات توسط سلبریتی‌ها قلمداد کرده‌اند. (اینجا، اینجا و اینجا بخوانید)

مجتبی سجاد، مدیر انتشارات جنگل در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس از آثار مثبت و منفی اجرای این طرح برای نویسندگان و ناشران حوزه کتاب گفت: در سالیان گذشته به دلیل مقررات سخت و دست و پاگیر عملاً شرایط استفاده از معافیت مالیاتی را به شکل کامل نتوانستیم داشته باشیم. به عنوان مثال، دریافت فاکتور خرید رسمی از تأمین‌کنندگان مواد اولیه در بازار به عنوان یکی از شروط اعمال معافیت، در بسیاری از موارد امکانپذیر نیست و همین معضل یکی از موارد درگیری با سازمان امور مالیاتی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قوانین وضع شده در کشور همه جانبه نبوده و تأمین‌کننده اهداف عالیه مدنظر قانونگذار نیست، بیان کرد: تولیدکننده‌ای که بخواهد تمام فعالیت‌هایش را به طور رسمی گزارش کند با مشکل افزایش قیمت از سوی تأمین‌کنندگان مواجه شده و قیمت تمام شده محصولش افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه فعالیت به صورت غیررسمی صرفه بیش‌تری دارد و موضوع معافیت مالیاتی ناشران را زیر سؤال می‌برد.

سجاد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر لزوم اصلاح یا تصویب قوانین بهتر در بخش انتشارات کشور اظهار کرد: معضل بروکراسی اداری برای تولید کتاب در کشور از جمله مشکلات این حوزه است. به عنوان مثال، گرفتن مجوزهای چندگانه از سازمان‌های مختلف، زمان طولانی برای اخذ تأییدیه از ارشاد و سلیقه‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف مانند بخش کتاب‌های کودک و نوجوان، بزرگسال، مذهبی و... این نهاد، فرآیند تولید کتاب در کشور را با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه با اشاره به یکی د یگر از چالش‌های حوزه چاپ کتاب در کشور افزود: گاهی اوقات، یک کتاب برای گرفتن مجوز توسط دو ناشر به وزارت ارشاد تحویل می‌شود، اما لزوماً به هر دو ناشر مجوز تأیید داده نمی‌شود که همین موانع باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای ناشران شده که امیدواریم با اصلاح و حذف بروکراسی اداری، این روند تسهیل شود.

این فعال حوزه نشر در ادامه با تأکید بر اینکه اگر وزارت ارشاد آزادی عمل بیش‌تری به ناشرین بدهد، این حوزه توان رشد بیش‌تری خواهد داشت، گفت: همان‌طور که روزنامه‌ها و نشریات اجازه چاپ مقالاتشان را صرفاً با شرط قبول مسئولیت قانونی آن دارند، با دادن آزادی عمل به فعالان حوزه کتاب و انتشارات علاوه بر افزایش سرعت کار، زمینه فعالیت بیش‌تر ناشران فراهم می‌شود.

شناسه خبر 52999