شناسه خبر:53011
1400/12/12 09:04:07

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان همدان از عدم حضور مستقیم 33 درصد دانش‌آموزان استان در شبکه شاد خبر داد.

محمود نقوی چهارشنبه 11 اسفندماه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه 307 هزار دانش‌آموز داریم، گفت: نزدیک به 22 هزار معلم شاغل و 18 هزار بازنشسته داریم که با نیروهای محترم خدماتی بالغ‌بر 41 هزار نفر کارکنان ما بوده و به‌صورت شبانه‌روزی مشغول انجام وظیفه هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان ابراز کرد: ما باید در اداره کل، ادارات نواحی، مناطق و شهرستان‌های استان که کارکنان آن نزدیک به یک‌هزار و 270 نفر می‌شوند، پشتیبان این مدارس و معلمان باشیم (به‌خصوص در دوران کرونا با وجود مشکلات فراوان) تا بتوانند به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان همدان که پایتخت تاریخ و تمدن است، بپردازند.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت آموزش‌وپرورش در گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری می‌فرمایند طویل‌ترین سرمایه هر کشوری سرمایه انسانی او است، گفت: این سرمایه انسانی در آموزش‌وپرورش رشد کرده و تعلیم و تربیت می‌یابد تا آینده جامعه را رقم بزند؛ پس باید برای اینکه آموزش‌وپرورش در این مسیر گام‌های بزرگ بردارد، همه اثرگذاران، نهاد‌ها و مسئولین به آموزش‌وپرورش کمک کنند تا بتوانیم به نحو احسن به تربیت دانش‌آموزان بپردازیم.

وی با اشاره به جلسه کمیته تعلیم و تربیت شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور رؤسای دانشگاه‌ها برگزار شد، ابراز کرد: رؤسای دانشگاه‌ها اذعان کردند هرچه کار در آموزش‌وپرورش دقیق و خوب انجام شود و دانش‌آموزان با استعداد و توان بالاتری پله‌ها را طی کنند و وارد دانشگاه شوند، کار آن‌ها هم راحت‌تر خواهد بود؛ آموزش‌وپرورش باید زمینه را آماده کند تا موفق به تربیت دانش‌آموزان خوب شویم.

نقوی با اشاره به قدمت تاریخی همدان که به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن معرفی شده است، گفت: قطعاً استعداد‌های زیادی در آن وجود دارد که ما باید همه امکانات را بسیج کنیم تا بتوانیم از این استعداد‌ها و توان‌ها دفاع کنیم و درکشور بدرخشیم؛ طی دهه گذشته در خیلی از صحنه‌ها توانسته‌ایم در کشور به رقابت بپردازیم که مجدداً این کار را باید شروع کنیم.

وی با دعوت از خبرنگاران و اصحاب رسانه و قلم، درخواست کرد: به ترسیم وضعیت و موقعیت استان بپردازید؛ هدف‌گذاری کنیم تا برای رسیدن به هدف کمک شود که در گذشته انجام شده، اما باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام شود. در شاخص‌های مختلفی که در آموزش‌وپرورش ارزیابی می‌شود، حق همدان این است که حداقل جزء 10 استان برتر شود؛ بنابراین موقعیت سال‌های مختلف را بررسی کنیم و با کنار هم گذاشتن تجربیات خود، به استعداد‌های موجود کمک کنیم که به شکوفایی برسند تا استان به رشد برسد.

این مقام مربوطه با بیان اینکه در بحث کشوری آموزش‌وپرورش نیروی انسانی یک جایگاه خاص و مسئله بسیار مهم و بزرگی است، افزود: این نیروی انسانی معلم است؛ اگر معلم کتابی داشته باشد، می‌تواند با همه کاستی‌های موجود مثل کلاس و امکانات سخت‌افزاری و یا سرپناه، در یک چادر عشایری کلاس تشکیل دهد، یعنی معلم می‌تواند همه نواقص را زیر پوشش خود قرار داده و به اصل و محتوا برسد.

وی با بیان اینکه معضل اصلی آموزش‌وپرورش بحث نیروی انسانی است، بیان کرد: در آموزش‌وپرورش نگاه‌های متفاوتی (که البته همه اسلام و انقلاب را دوست دارند) حاکم شد؛ یک نگاه حکومت را موظف می‌داند که براساس قانون اساسی در طول 12 سال تحصیلی آموزش رایگان را پیگیری کند. در نگاه دیگری که حاکم می‌شود می‌آید که چرا ما خود را اذیت کرده و معلم ارزان‌قیمت پیدا کنیم؟ کار به جایی می‌رسد که می‌گویند ما باید آموزش‌وپرورش کوپنی داشته باشیم؛ یعنی همه دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل کنند و دانش‌آموزانی که نمی‌توانند در این شرایط تحصیل کنند یا مورد حمایت کمیته امداد هستند، با دریافت کوپن در این مدارس حضور یابند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان همچنین از عدم حضور مستقیم 33 درصد دانش‌آموزان استان در شبکه شاد خبر داد.

نقوی اظهار کرد: آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در ایام کرونا که در اختیار ما قرار دارد، در وضعیت مطلوبی نیست و الان نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم؛ چون باید راستی‌آزمایی صورت بگیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: سه هزار و 500 نفر تکرار پایه در کلاس اول ابتدایی داشتیم و برخی افراد نیز در سال گذشته برای کلاس اول ثبت‌نام نکرده بودند و امسال به مدرسه آمدند.

وی با بیان اینکه باید هوشمندسازی را پیگیری کنیم و شاد توسعه پیدا کند، توضیح داد: 92 هزار دانش‌آموز یعنی 33 درصد دانش‌آموزان استان به‌صورت مستقیم در شاد حضور ندارد و این تعداد، افرادی هستند که در روستاهای دوردست زندگی می‌کنند و حضوری درس می‌خوانند؛ 76 روستا اینترنت ندارد و آموزش دانش‌آموزان آن‌ها به‌صورت حضوری یا به‌وسیله بسته آموزشی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان خاطرنشان کرد: 9 هزار و 200 دانش‌آموز در استان همدان فاقد موبایل و تبلت هستند.

نقوی در رابطه با وضعیت افزایش شهریه مهدهای کودک مطرح کرد: شهریه مهدهای کودک 350 هزار تومان است و با صبحانه و وسایل تا یک میلیون و 500 هزار تومان هم می‌رسد.

   ستاد اسکان فرهنگیان درحال آماده‌باش

وی با اشاره به تعطیلات نوروز و ستاد اسکان فرهنگیان همدان، توضیح داد: ستاد اسکان در آماده‌باش است و هنوز خبر قطعی به ما نداده‌اند؛ جلسات اولیه را گذاشتیم و مراکز رفاهی و 199 کلاس ویژه را در نواحی یک و دو آماده کردیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان ادامه داد: 700 کلاس برای ستاد اسکان فرهنگیان استان همدان پیش‌بینی کردیم که در شهرستان‌های همدان، ملایر، لالجین، کبودراهنگ و بهار قرار دارند.

نقوی در رابطه با بررسی وضعیت گسترش اعتیاد در میان دانش‌آموزان گفت: بررسی آمار دست ما نیست و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد را به‌جد دنبال می‌کنیم و حتی در شورای فرهنگ عمومی هم به دنبال کنترل اعتیاد در بین دانش‌آموزان و معلمان هستیم.

وی با تأکید بر این مسئله که معضل اصلی ما نیروی انسانی است، اظهار کرد: نیروی انسانی جایگاه خاص و مسئله مهمی است، معلم می‌تواند یک کلاس را با کمترین امکانات اداره و کمبودها را جبران کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان ادامه داد: در سند تحول بنیادین آن‌ چیزی که قله است، دانشگاه فرهنگیان بوده و از بهترین‌های کنکور سراسری باید وارد این دانشگاه شوند.

   جذب 457 نفر با آزمون

نقوی با بیان اینکه امسال 457 نفر از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش‌وپرورش می‌شوند، تصریح کرد: براساس ماده 28 که در قانون برنامه ششم توسعه آمده، آموزش‌وپرورش برای رشته‌هایی که در دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان نمی‌تواند تربیت کند، باید افرادی را از سایر دانشگاه‌ها جذب کند.

وی با تأکید بر اینکه فروش جزوه به دانش‌آموز نباید محلی برای درآمدزایی معلمان باشد، گفت: فقط در هنرستان‌های کار و دانش به‌دلیل به‌روز بودن مطالب، می‌توانند از جزوه برای دانش‌آموزان استفاده کنند.

نقوی ادامه داد: نیروی انسانی آینده جامعه را رقم می‌زند و برای اینکه آموزش‌وپرورش به وظیفه خود عمل کند، همه نهادها باید به کمک بیایند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم به 10 استان برتر کشور تبدیل شویم باید شاخص‌هایی از وضعیت موجود را احصا کنیم؛ به‌عنوان مثال ما درحال حاضر رتبه 22 کنکور سراسری در درس زبان انگلیسی را در 12 سال گذشته داشتیم، درصد قبولی امتحانات نهایی در استان همدان، پایین‌تر از میانگین کشوری است و در قبولی‌های کنکور سراسری رتبه 17 در کشور را داریم.

شناسه خبر 53011