شناسه خبر:53069
1400/12/14 11:07:37

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با اینکه جنگ اوکراین تبعیض‌ها را در حقوق بشر غربی نشان داد گفت: وجدان آنها وقتی بیدار می‌شود که چشم آبی‌های اروپایی به خطر بیفتند این در حالی است که در افغانستان، یمن و خاورمیانه کودکان بسیاری کشته شدند، اما هیچ صدایی بلند نشد که هیچ هشت سال تمام یمن را تحریم کردند

حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در جمع نمازگزاران با اشاره به جنگ بین روسیه و اوکراین و تحلیل آن اظهار کرد: هدف اصلی نانو دفاع جمعی از کشورهایی بود که این قرارداد را امضا کردند و در بند پنجم آمده اگر به یکی از این کشورها حمله شد، همه کشورهای عضو به دفاع از کشوری که مورد تهاجم قرار گرفته بپردازند.

وی با بیان اینکه قبل از حمله ناتو به افغانستان، 10 کشور کمونیستی عضو ناتو بودند اما امروز 30 کشور کمونسیتی عضو آن شدند تصریح کرد: سال 2008 ناتو برنامه‌ریزی‌هایی برای تضعیف روسیه انجام داد و سعی کرد وسعت خود را به مرزهای این کشور برساند.

امام جمعه همدان ادامه داد: این اقدامات به منظور تضعیف قدرت نظامی روسیه صورت گرفت تا مانع از این شود که به قدرت و اقتدار سابق خود برسد چراکه پیش از این شوروی ابرقدرتی در بلوک شرق بود و آمریکا ابرقدرتی در بلوک غرب.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آمریکا و ناتو این بود که روسیه به قدرت‌ خود بازنگردد خاطرنشان کرد: ناتو احساس کرد چین، روسیه و منطقه خاورمیانه شروع به قدرت گرفتن دارند و همینطور نگاهی هم به ایران داشت به همین منظور وارد خاورمیانه و نزدیک مرزهای ایران شد.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی گفت: آمریکا در هر جایی که احساس کند قرار است قدرتی شکل بگیرد و مقابل آمریکا بایستد، ورود می‌کند چراکه نمی‌خواهد کشوری با توان مقابله با این کشور از نظر اقتصادی و نظامی وجود داشته باشد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه مطالبی که عنوان شد صرفا تحلیل وضعیت بود وگرنه جمهوری اسلامی ایران با جنگ مخالف است تأکید کرد: نباید فراموش شود مافیایی در آمریکا که دنبال جلوگیری از ظهور و بروز هر قدرت دیگری جز خود است، باعث و بانی این جنگ هستند.

وجدان تنها برای چشم آبی‌ها بیدار می‌شود!

وی با بیان اینکه اوکراین سیاست‌های همسو با آمریکا دارد و دولت آن توسط آمریکا سر کار آورده شده است اما حمایتی از آن نکردند تأکید کرد: این درسی برای آن دسته از کشورهای همسایه است که به آمریکا امید بستند؛ باید اقدامات آمریکا را ببینند که تنها به تحریم‌ها اکتفا کرده، تحریم‌هایی که به روسیه اثر ندارد چراکه خود روسیه هم می‌توانند تحریم‌هایی را اعمال کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار کرد: امروز اگر در دام توطئه کشورهای غربی و آمریکا نیفتادیم و دچار مشکلات اوکراین نشدیم، به خاطر هوشیاری و درایت مقام معظم رهبری است.

وی با اینکه جنگ اوکراین تبعیض‌ها را در حقوق بشر غربی نشان داد افزود: وجدان آنها وقتی بیدار می‌شود که چشم آبی‌های اروپایی به خطر بیفتند این در حالی است که در افغانستان، یمن و خاورمیانه کودکان بسیاری کشته شدند، اما هیچ صدایی بلند نشد و هشت سال تمام هم یمن را تحریم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه ساختارهای بین‌المللی عدالت محور و مبتنی بر حقوق بشر واقعی نیست تصریح کرد: انسانیت آنها کمرنگ شده است و وجدان آنها فقط برای مردم اروپا بیدار می‌شود.

مدیریت فضای مجازی در کشور لازم و ضروری است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس اظهار کرد: مدیریت فضای مجازی لازم و ضروری است و این را همه قبول کردند اما همراه کردن افکار عمومی و اقناع آن مهم است و باید افکار عمومی توجیه شود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مجلس در یک فضای انتزاعی نمی‌تواند قانون تصویب کند افزود: بسیاری از افراد نمی‌دانند طرح صیانت چیست و برخی معتقدند که انتقاداتی به این طرح است و باید سخنان منتقدان را به دور از فضای سیاسی شنید.

وی در ادامه با اشاره به اعیاد شعبانیه و بزرگداشت روز پاسدار تصریح کرد: پاسداران ما به تنهایی در مقابل دشمنان هشت سال تمام ایستادگی کردند که باید همواره قدردان آنها بود.

شعبانی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به ضرورت توجه به توسعه فضای سبز و صیانت از باغات و درختان خاطرنشان کرد: توجه به درخت و محیط زیست از توصیه‌های پیامبر اکرم اسلام است

شناسه خبر 53069