شناسه خبر:53127
1400/12/15 09:32:59

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: در سال‌های 99 و 1400 قریب به یک میلیون و 950 هزار هکتار اراضی ملی در استان نقشه‌برداری شده که تا پایان سال جاری برای آن‌ها اسناد تک‌برگ صادر می‌شود.

سعدی نقشبندی در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها به مناسبت هفته منابع طبیعی شعار امسال هفته منابع طبیعی را «ایران سرسبز، ایران قوی، همه با هم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» اعلام کرد.

وی اذعان کرد: غرس نهال به یاد شهدا به عنوان برنامه‌ای کشوری در کردستان اجرایی می‌شود.

وی افزود: اگرچه اقدامات این اداره‌کل به یک هفته محدود نمی‌شود، بلکه در طول سال در راستای ماموریت‌های محوله انجام وظیفه می‌کند اما در هفته منابع طبیعی اقدامات پررنگ‌تر می‌شود.

نقشبندی، نهال‌کاری با حضور مسوولان استانی و شهرستانی و همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد و معدن‌داران، کارخانه‌ها و شهرداری‌ها را برنامه شاخص این هفته عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در روز درخت‌کاری نهال‌کاری با حضور مسوولان استانی در نایسر سنندج انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان ادامه داد: کاداستر اراضی ملی یکی دیگر از برنامه‌های هفته منابع طبیعی در استان است

وی عنوان کرد: در سال‌های 99 و 1400 قریب به یک میلیون و 950 هزار هکتار نقشه‌برداری و در ممیزی بررسی شد که در سامانه ثبت‌اسناد تثبیت شد و موضوعیت سند آنها انجام شده که تا پایان امسال اسناد تک‌برگ این میزان صادر می‌شود.

نقشبندی اضافه کرد: تاکنون یک میلیون و 650 هزار هکتار سند تک برگ برای اراضی ملی استان صادر شده است و به نوعی می‌توان گفت برای پرونده‌های تخریب اراضی و زمین‌خواری، در دستگاه قضا نیازی به ارسال برای کارشناسی ندارد.

وی ادامه داد: حقوق بیت‌المال و حقوق مردمی اولویت اداره‌کل منابع طبیعی کردستان است و اگر کسی به پرونده‌ای معترض باشد، به اعتراض آن رسیدگی خواهد شد که حقی از کسی ضایع نشود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان تصریح کرد: به طور میانگین 20 تا 25 درصد اراضی ملی به کشاورزی تبدیل شده و حدود 5 درصد نیز به منابع ملی برگردانده شده است.

وی تصریح کرد: طرح کاداستر و تفکیک اراضی موجب کاهش اختلاف مالکیک اراضی بین دولت و مردم و مردم با مردم می‌شود.

نقشبندی در ادامه گفت: اقدامات شاخصی در حوزه قروه و دهگلان در زمینه آبخوان‌داری انجام شده است که با ایجاد هفت سازه در منطقه چمقلو به تنهایی 8 میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی اضافه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان به جشنواره رسانه و منابع طبیعی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: این جشنواره با هدف تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های حوزه منابع طبیعی برگزار شده، 183 اثر به دبیرخانه ارسال شده و اختتامیه آن در هفته جاری برگزار خواهد شد.

وی همچنین از آمادگی منابع طبیعی برای واگذاری عرصه‌های طبیعی شهری به شهرداری‌ها برای تبدیل به پارک‌های جنگلی در استان خبر داد.

به گفته نقشبندی، بهره‌گیری از فناوری‌های روز اولویت اداره‌کل منابع طبیعی کردستان در سال آینده خواهد بود.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: در طول هفته منابع طبیعی علاوه بر واگذاری 500 هزار اصله نهال صنوبر به افرادی که قبلا برای زراعت چوب ثبت‌نام کرده‌اند، نهال درختان زینتی و جنگلی از فردا در استان توزیع می‌شود.

شناسه خبر 53127