شناسه خبر:53236
1400/12/17 09:22:28
معاون وزیر و رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور:

مرز مهران تجهیز شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر و رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور گفت: در مرز مهران بایستی ضمن مشخص شدن اولویت‌ها، مسائل مرتفع شوند و روند پروژه‌ها تسریع یابند.

روز گذشته سیدمجید میراحمدی در جلسه ستاد ویژه اربعین استان ایلام ابراز کرد: به‌دلیل کرونا محاسبات ما به‌هم ریخته و جمعیتی که به مرز مراجعه می‌کنند، قابل پیش‌بینی نیست و نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و متفاوت با گذشته دارد.

وی افزود: از زمان کرونا می‌توانستیم به‌راحتی با توجه به نبود زائر در مرز، استفاده و زیرساخت‌ها را تقویت کنیم.

معاون وزیر و رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور گفت: یک‌سری اقدامات باید در سطح ملی مورد حمایت قرار گیرند و نیاز به حمایت وزراتخانه‌های مربوطه دارند.

میراحمدی ادامه داد: اولویت‌ها باید مشخص شوند؛ مسئله سایه‌بان، خنک‌کننده‌های زیر سایه‌بان، آب خنک، تغییر در روش ارائه تغذیه‌های زائران متناسب با آب‌وهوا، پارکینگ و امنیت آن اولویت‌بندی شوند.

وی افزود: روند اجرای پروژه‌ها بعد از تعیین اولویت‌بندی‌ها، باید تسریع یابند و مسائل زیرساختی و عمرانی مرتفع شوند.

معاون وزیر و رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور تصریح کرد: مسئول و فرمانده اربعین استاندار است و تکالیف و وظایف اربعین نیز بررسی می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام نیز با ابراز گلایه از عدم توجه به اعتبارات فرهنگی اربعین در این استان، گفت: زیرساخت‌های پایانه مهران برای اربعین 14٠1 باید تجهیز شود و همه دستگاه‌های اجرایی برای این مهم اهتمام جدی باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اله‌نور کریمی‌تبار اظهار کرد: متأسفانه بودجه فرهنگی اربعین استان فراموش شده که می‌طلبد به این مهم توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های مهران تجهیز شود، افزود: درحال حاضر این شهر مرزی دارای مسجد و حسینیه هست، اما باید این مکان‌ها برای تردد زائران تجهیز شوند تا زائران و دوست‌داران عتبات عالیات که از این مرز تردد می‌کنند، با مشکل مواجه نشوند.

امام‌جمعه ایلام تأکید کرد: با توجه به اینکه ایلام به‌عنوان استان معین اربعین انتخاب شده است، می‌طلبد سایر شهرها و استان نیز در راستای خدمات‌رسانی به زائران همه توان خود را به‌کار بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی‌تبار یادآور شد: مسئولان در شهر مهران طوری برنامه‌ریزی کنند که اگر قرار است موکبی احداث شود، این مهم اجرا و مشکلات احتمالی در این راستا حل شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه ایلام در سنوات گذشته توفیق میزبانی زائران امام رضا (ع) را نیز داشته است که در این راستا مسئولان باید زمینه پذیرایی و اسکان این افراد را فراهم کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام اضافه کرد: شیوع کرونا در دو سال اخیر سبب شد تردد زائران به مرز مهران کمتر شود که به‌طور قطع در 14٠1 با تعداد عظیم جمعیت مردمی و عبور از مرز مهران مواجه خواهیم بود.

وی اظهار کرد: احتمال اینکه نیمه شعبان شاهد حضور زائران در مرز مهران باشیم، وجود دارد که مسئولان از هم‌اکنون تمهیدات لازم را در این راستا بیندیشند.

استاندار ایلام و رئیس ستاد اربعین استان با تأکید بر برنامه‌ریزی منسجم برای اربعین سال آتی، گفت: ایلام قطب اربعین کشور به‌شمار می‌آید و تا قبل از این کنگره مهم تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شود.

حسن بهرام‌نیا اظهار کرد: با همدلی و هم‌آوایی تلاش خواهیم کرد کنگره اربعین سال آینده به بهترین نحو برگزار شود.

وی افزود: اربعین سال آینده با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و به‌دلیل اینکه بخش اعظمی از مردم طی سال‌های گذشته در پی شیوع کرونا نتوانستند به عراق سفر کنند، احتمال ورود تعداد زیاد زائران از مرز مهران هست.

استاندار ایلام ادامه داد: این نشست برای برطرف کردن مشکلات موجود کنگره اربعین برگزار شده و مدیران مسائل موجود را طرح می‌کنند و در اسرع وقت توسط رئیس ستاد اربعین مرکزی کشور برطرف می‌شود.

بهرام‌نیا بیان کرد: همه عاشقان اهل‌بیت سال آینده به‌دلیل تجدید معنویات و نشاط روحی به عراق سفر خواهند کرد و مرز مهران به‌دلیل نزدیکی به کربلا، بیشترین تعداد زائران را پذیرا خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام گفت: 13 پروژه زیرساختی و عمرانی حوزه اربعین در این استان در دست اجرا بوده که بخش زیادی از این طرح‌ها در بخش راه‌های مواصلاتی منتهی به پایانه مهران است.

معاون استاندار ایلام نیز اظهار کرد: برنامه‌های متعددی برای تکمیل‌های پروژه‌های نیمه‌کاره حوزه اربعین استان طراحی شده و در دست اجرا ست.

سعید هژبری افزود: احداث‌های سرویس‌های بهداشتی و هشت هزار متر مربع سایبان در پایانه مرزی مهران بسیار ضرورت دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: پروژه چهارخطه کردن مسیر ایلام به مهران در دست اجرا است و این طرح ازجمله مهم‌ترین طرح‌های حوزه اربعین است که باید عملیات آن تسریع یابد.

هژبری با اشاره به مهم‌ترین سیاست‌های اجرایی برای اربعین سال آتی در ایلام، گفت: ارتقای ایمنی مسیرها، رفع گره‌های ترافیکی، تأمین زمین برای موکب دائمی در پایانه مهران، احداث سایبان در نقاط پُرتجمع، تأمین آب پایدار، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و پایش تصویری راه‌ها و مسیل‌ها، ازجمله مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌ها برای اربعین سال آتی در این استان است.

وی اضافه کرد: برای تأمین آب پایدار پایانه 20 سکو نصب شده و 30 سکو دیگر نیاز است و برای تهیه آب‌سردکن از اعتبارات ملی و اعتبارات وزارت نیرو و ظرفیت‌های استان‌های معین استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب در دستور کار قرار گرفته و برای تحقق این مهم از ظرفیت‌های استان معین نیز استفاده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام اضافه کرد: طرح تکمیل سایه‌بان پایانه در سطح دو هزار و 500 متر اجرا شده، اما در محل ایست و بازرسی بهرام‌آباد دو هزار متر دیگر احتیاج است که نیازمند تزریق بودجه و اعتبارات ملی هستیم.

شناسه خبر 53236