شناسه خبر:53277
1400/12/18 09:16:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: هم‌اکنون مقاوم‌سازی در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر در استان 70 درصد است که در مقایسه با میانگین کشوری (53 درصد) در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

امی ظهرابی روز گذشته اظهار کرد: طرح آمادگی مدیریت بحران نوروز 1401 در راستای مقابله با بحران‌های احتمالی به فرمانداری‌های سطح استان ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: هواشناسی بارش‌های نرمالی را برای روزهای باقی‌مانده اسفندماه و فروردین‌ماه پیش‌بینی کرده، اما اگر بر اثر بارش‌ها شاهد سیلاب باشیم، باید تمامی سازمان‌ها و ادارات خدمات‌رسان آمادگی کامل را داشته باشند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: دستورالعمل احتیاطی مقابله با بحران شهریورماه امسال به دستگاه‌ها و فرمانداری‌های سطح استان ابلاغ شد که به استناد همین دستورالعمل در بارش‌های شدید برف امسال توانستیم با کمترین خسارت بحران را مدیریت کرده و از آن خارج شویم.

وی با بیان اینکه برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی طی ماه‌های گذشته لایروبی رودخانه‌های سطح استان انجام شده است، گفت: لایروبی رودخانه‌هایی گاماسیاب کنگاور، راوند اسلام‌آباد غرب، الوند و غیره انجام شده، اما مهم‌ترین نقطه سیلابی کرمانشاه تنگ کنشت بوده که توسط آب منطقه‌ای برای آن دیوارکشی به طول 350 متر انجام شده است.

ظهرابی در ادامه اشاره‌ای به طرح مقاوم‌سازی در استان کرد و افزود: طرح مقاوم‌سازی روستاها نیز در کرمانشاه اجرایی شده و هم‌اکنون مقاوم‌سازی در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر در استان 70 درصد است؛ این رقم نشان می‌دهد نسبت به میانگین کشوری که 53 درصد است، در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

وی ابراز کرد: در فروردین‌ماه 1401 میزان تسهیلات مقاوم‌سازی روستایی به 200 میلیون تومان خواهد رسید که بدون سود و بازپرداخت 20 ساله است.

ظهرابی در پایان یکی از موارد جلوگیری از بحران را شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و چاره‌اندیشی برای پاسخ به این آسیب‌ها دانست و اظهار کرد: با کمک کارشناسان و با شناسایی خطرات و کانون‌های خطر در استان و شهرستان‌ها، اقدام به تهیه سند آمادگی و پاسخ به بحران به تناسب هر شهرستان کردیم.

وی در پایان گفت: سند «کاهش خطرپذیری استان کرمانشاه» در سال گذشته تدوین شده و هم‌اکنون در مرحله پایانی است و برای پاسخ به آسیب‌ها نیز سند «آمادگی و پاسخ» تدوین شده؛ البته مهم‌ترین خطر بحران در استان کرمانشاه شامل سیل، زلزله و خشک‌سالی است.

شناسه خبر 53277