شناسه خبر:53312
1400/12/19 09:25:41

سپهرغرب، گروه خبر: پادگان ابوذر در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپل ذهاب واقع در استان کرمانشاه است که در هشت سال دفاع مقدس این پادگان بارها مورد تهاجم دشمن بعثی قرار گرفت و بمباران شد.

قرار بود عملیاتی در منطقه سرپل ذهاب و سومار صورت گیرد که دشمن از تجمع نیروها در پادگان ابوذر مطلع می‌شود و هواپیماهای بعثی چندین مرحله از ششم تا هجدهم اسفندماه ساختمان‌هایی که محل اقامت نیروها بوده را بمباران می‌کند؛ اوج این بمباران‌ها 16 اسفندماه بود که وقتی این ساختمان‌ها بمباران شد، اهالی روستاهای اطراف برای کمک به داخل پادگان آمدند و دشمن بعثی مجدد حمله هوایی کرد و این‌بار نیز بسیاری از مردم و نیروها کشته شدند و این حمله چندبار دیگر تکرار شد و طی چهار حمله هوایی انجام‌شده در آن روز حدود یک‌هزار و 200 نفر مجروح و کشته شدند.

پادگان ابوذر که آن را دوکوهه غرب می‌نامند، بارها هدف بمباران و موشک‌باران ارتش عراق قرار گرفته و بمباران نظامیان مستقر در این پادگان در 16 اسفندماه سال 63 روایت‌هایی از جان‌فشانی‌ها و فداکاری‌های رزمندگان را در خود جای داده است.

در روزهای اول جنگ خلبان اکبر شیرودی و وصالی از تخلیه و سقوط این پادگان جلوگیری کردند و درحال حاضر تعدادی از ساختمان‌های این پادگان به حالت دست‌نخورده باقی مانده که یکی از نقاط مورد بازدید کاروان‌های راهیان نور غرب کشور است.

زخم‌های پادگان ابوذر در دوران جنگ تحمیلی در سینه‌های رزمندگان و مردم این مرزوبوم بعد از 37 سال هرگز فراموش نخواهد شد، زخم‌هایی که بر پیکر طبیعت و ساختمان‌های این پادگان مقدس هنوز وجود دارد، نشان از ایستادگی و مقاومت رزمندگان است.

رزمندگان سپاه و ارتش در روز 16 اسفندماه سال 63 در پادگان ابوذر سرپل‌ذهاب حضور داشتند که در مقابل دشمن بایستند و از جان و مال خود گذشتند که مورد حمله دشمن بعثی عراق قرار گرفتند و با افتخار به درجه شهادت نائل شدند.

   زخم‌های سینه ستبر جبهه‌ها

زخم‌های پادگان ابوذر در کتاب دوشکاچی این‌گونه روایت شده است: «کسی داخل ساختمان نبود، با خودم گفتم نکنه خدای‌نکرده بلایی سر فرمانده و بچه‌ها آمده باشه؟ سریع از آنجا بیرون آمدم تا از وضعیت بچه‌ها و فرمانده گردان پرس‌وجو کنم؛ در محوطه پادگان گشتی زدم و با صحنه‌های دلخراشی روبه‌رو شدم! شدت ویرانی‌ها زیاد بود، تعدادی از بمب‌ها در نزدیکی برخی از ساختمان‌ها منفجر شده و درها و پنجره‌های آنجا را از ریشه کنده بود، طوری که دیگر امنیتی برای آنجا وجود نداشت؛ در محوطه پادگان، گودی بزرگی دیدم که تعجبم را بیشتر کرد، بمبی در آنجا منفجر شده و آسفالت کف پادگان را به قدری گود کرده بود که اگر به اندازه سه کامیون خاک داخلش می‌ریختیم، پُر نمی‌شد!».

   عزت و اقتدار جمهوری اسلامی حاصل مقاومت است

امام‌جمعه شهرستان سرپل ذهاب اظهار کرد: هرساله به پاس خون شهدای پادگان ابوذر و شهدای 16 اسفندماه این پادگان و به یاد تمام عزیزانی که در بمباران هوایی سال 1363 پادگان ابوذر و روستاهای مجاور به شهادت رسیدند، یادواره برگزار می‌کنیم و یاد و خاطر فداکاری‌های شهیدان را گرامی می‌داریم.

جواد فاطمی‌نسب افزود: اگر امروز امنیتی در کشور هست و جمهوری اسلامی در اوج عزت و اقتدار قرار دارد، مرهون خون شهدا است و همه ما وظیفه بزرگی داریم که فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل جوان انتقال دهیم.

فاطمی‌نسب تصریح کرد: دشمنان به دنبال گرفتن فرهنگ جهاد و ایثار و جبهه و شهادت از نسل جوان و نوجوان هستند و یادواره‌های شهدا نقش مهمی در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان دارد و همان‌طور که می‌دانید زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

   بمباران پادگان ابوذر سندی بر مظلومیت شهدا

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: هواپیماهای بعثی در 16 اسفندماه چندین مرحله پادگان ابوذر و مناطق مسکونی مجاور را بمباران کردند و باعث به شهادت رسیدن رزمندگان و مردم بی‌گناه شدند.

سعید بهشتی‌راد افزود: نمونه‌های بسیاری از مظلومیت رزمندگان و مردم ایران در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

بهشتی‌راد تصریح کرد: گرامیداشت یاد و خاطره شهدا باعث تداعی مظلومیت‌ها و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در زنده نگه داشتن یاد شهدا و خدمت به خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر موفق باشیم.

   فرهنگ ایثار و شهادت با همت مردم ماندگار شد

فرماندار شهرستان سرپل‌ ذهاب نیز اظهار کرد: 16 اسفندماه 1363 یک رخداد تاریخی ماندگار در فرهنگ ایثار و شهادت کشور و تاریخ دفاع مقدس است.

نورالدین فرزادی‌پور افزود: در این روز در بمباران‌های متعدد هوایی که صورت گرفت، بیش از یک‌هزار و 280 رزمنده در پادگان ابوذر که دوکوهه غرب است، به شهادت رسیده و یا زخمی شدند.

فرماندار سرپل ‌ذهاب تصریح کرد: رژیم بعث عراق همچنین در بمباران مناطق مسکونی هم‌جوار پادگان 38 نفر از مردم بخش قلعه شاهین را به شهادت رساند که از سرمایه‌های نظام هستند.

وی بیان کرد: مردم بخش قلعه شاهین در راستای دفاع از انقلاب و اسلام 38 شهید گلگون‌کفن را تقدیم کردند و مردم در دوران دفاع مقدس حاضر بودند از همه‌چیز خود بگذرند تا انقلاب را نگه دارند و از خاک وطن دفاع کنند و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم نظام و انقلاب کردند و امروز شایسته بهترین خدمات هستند.

شناسه خبر 53312