شناسه خبر:53395
1400/12/21 10:02:14

سپهرغرب، گروه شهر: شورای شهر منچستر، یک شرکت فروش اسباب‌بازی‌های خطرناک و ناایمن را به دادگاه کشاند که برای مدیرعامل آن جریمه‌ای 3000 پوندی و حبس تعلیقی 12 ماهه تعیین شد.

در پنجم نوامبر 2019 اداره استانداردهای بازرگانی شورای شهر منچستر در بازدید از عمده‌فروشی "پوند لاین‌پلاس" منچستر در محدوده خیابان دربی، اسباب‌بازی‌های بادکنکی چراغ‌دار را از بازار جمع‌آوری و نمونه‌هایی از محصولات موجود را برای بررسی به آزمایشگاه ارسال کرد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از غیرایمن بودن اسباب‌بازی‌ها بود. به‌طور خاص مشخص شد که ریسه‌های نوری روی محصولات به‌راحتی می‌تواند گره بخورد و خطر خفگی بالقوه برای کودک زیر 36 ماه ایجاد کند.

اسباب‌بازی‌های توقیف‌شده همچنین دارای محفظه‌های باتری بود که بدون نیاز به استفاده از ابزاری خاص باز می‌شد و این قابلیت آن‌ها را برای کودکان ناامن می‌کرد زیرا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی داخل باتری‌ها می‌تواند باعث آسیب مغزی و کلیوی کودکان شود.

شورای شهر منچستر با عملکرد به‌موقع موفق شد مدیرعامل شرکت مذکور را تحت پیگرد قانونی قرار دهد که در جلسه دادرسی قضات منچستر در تاریخ بیست‌ودوم فوریه 2022، به دلیل رعایت نکردن استانداردهای تجارت منچستر تحت مقررات ایمنی اسباب‌بازی‌ها مصوبه 2011، وی محکوم به پرداخت 1628 پوند جریمه و هزینه 1500 پوندی، همچنین تقبل مبلغ 128 پوند غرامت به خانواده یک قربانی شد. برای مدیرعامل این اسباب‌بازی‌فروشی متخلف همچنین مدت 20 هفته معادل 12 ماه حبس تعلیقی در نظر گرفته شد؛ چرا که وی در سال 2017 نیز به دلیل ارتکاب جرایم مشابه از طرف اداره استانداردهای بازرگانی شورای شهر منچستر اخطار دریافت کرده بود، اما همچنان به تخلفات خود ادامه می‌داد.

اسباب‌بازی‌های توقیف‌شده که از استانداردهای ایمنی بسیار دور بودند و قرار گرفتن آن‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان منجر به بروز فجایعی غیرقابل‌جبران می‌شد، با تلاش‌های بی‌وقفه افسران اداره استانداردهای بازرگانی و تیم حقوقی شورای شهر منچستر در اختیار این شورا قرار گرفت و به زودی معدوم خواهد شد.

شناسه خبر 53395