شناسه خبر:53541
1400/12/24 10:03:44

سپهرغرب، گروه خبر - ملیکا قانعی: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و اهمیت خانواده شاهد و الگوپذیری در جامعه باید باتوجه شایسته برای جایگاه ویژه این قشر از خود گذشته تدبیری اندیشید این درصورتی است که برخی گله مندی‌ها ازناملایمت‌ها از سمت خانواده شاهد شنیده میشود به طوری که معتقد هستند دیدار و سرکشی به خانواده شهدا صرفا جهت تهیه گزارش کار است. این عدم همراهی و مسئولیت پذیری بنیاد شهید است یا جزء محدودیت هاست؟

در هشت سال دفاع مقدس شاهد ازخودگذشتگی و ایثار رزمندگانی بوده‌ایم که از سرمایه اصلی خود که جان آن‌ها بوده، گذشته‌اند و در این مسیر برخی از عزیزان به درجه شهادت و بعضی سرافرازان به مقام جانبازی نائل شده‌اند.

این افتخارآفرینی جان‌برکفان، تنها با صبر و حمایت خانواده‌هایشان ممکن شد که همواره باید قدردان زحمات و سختی‌های این خانواده‌ها باشیم؛ اما با نگاهی به 42 سال گذشته، متوجه خواهیم شد که فقط یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داشتیم و آن‌طور که باید، از خانواده‌های شاهد قدردانی نکردیم.

وظیفه ما ملت انقلابی و اسلامی، زنده نگه داشتن یاد شهدا و قدردانی از فداکاری و ایثار جانبازان جنگ تحمیلی است؛ متأسفانه امروزه به‌خاطر شرایط کرونایی و عدم مدیریت صحیح، سرکشی به خانواده‌های شهدا موجب گلایه‌ها و ناراحتی‌های اکثر آن‌ها شده که روزنامه سپهرغرب به بررسی این مشکل پرداخته است:

دختر شهیدی که مدرک کارشناسی ارشد حقوق دارد، با اشاره به کنسل شدن دوساله سرکشی بنیاد شهید (که توسط دیگر خانواده شهدا نیز این موضوع تأیید شده)، گفت: دیدار‌ها اغلب سیاسی بود و از قطع شدن دیدار با خانواده شهدا کاملاً راضی هستیم! چراکه صرفاً جهت گزارش کار و به اجبار بود.

وی افزود: اینکه مدیر اداره کارمندان خود را مجبور می‌کند تا در ساعات غیر اداری از وقت خود بزنند و به زحمت بیفتند و به منزل خانواده شهدا بیایند، درست نیست.

مادر یکی از شهدا با گلایه از مسئولان، گفت: چندسال است که من به بنیاد شهید مراجعه نکرده‌ام و آن‌ها هم سراغی از ما نگرفته‌اند.

پسر شهیدی که نظامی بود با اشاره به بخشنامه‌های جدید، اظهار کرد: اکثر خانواده‌ها از بخشنامه‌ها مطلع نمی‌شوند و اگر هم به گوشمان برسد، آن‌قدر پیچیده و مبهم است که فقط یک فرد حقوقدان متوجه مفاد و چگونگی پیگیری آن می‌شود.

پسر شهیدی که مدرک کارشناسی علوم ارتباطات دارد با اشاره به عدم اطلاع‌رسانی صحیح بنیاد شهید، گفت: با توجه به بودجه‌هایی که بنیاد شهید دارد، به‌راحتی می‌تواند یک سایت اطلاع‌رسانی جامع با دسترسی آسان برای خانواده‌ها راه‌اندازی کند تا همه در یک سطح از آگاهی نسبت به بخشنامه‌ها و برنامه‌های پیش رو باشند.

همسر شهیدی با اشاره به عدم مدیریت صحیح وام‌های پرداختی بنیاد شهید، اذعان کرد: درحال حاضر صندوق وام همسران شهدا با کمبود بودجه مواجه شده که این مشکل را با کسر از حقوق همسران شهدا جبران می‌کنند و کسی پاسخگوی این مشکل اساسی نیست.

یکی دیگر از فرزند شهیدان با اشاره به معضل بیکاری، گفت: 260 نفر از فرزندان شهدا که از سطح بالای علمی برخوردارند، بیکار هستند که بنیاد شهید هیچ برنامه و پشتوانه‌ای برای حل این مشکل ندارد.

پسر شهیدی که خود کارمند است با اشاره به تبعیض در نحوه ارائه خدمات، تشریح کرد: از زمانی که بنیاد شهید با بنیاد امور جانبازان ادغام شده، دیگر رسیدگی به خانواده شهدا را از یاد برده و فقط به خانواده‌های جانبازان رسیدگی می‌کند و این باعث تأسف است؛ باید ارائه خدمات کاملاً منصفانه باشد.

خواهر یکی از شهدا با اشاره به مشکلات اجتماعی برخی فرزندان شاهد، بیان کرد: عدم وجود مددکار و پیگیری بنیاد شهید باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌هایی شده که باید هرچه سریع‌تر برای برطرف شدن این موضوعات بنیاد شهید دست به کار شود.

در ادامه خبرنگار روزنامه سپهرغرب مشکلات خانواده‌ها را با مدیرکل بنیاد شهید استان همدان مطرح کرد.

مجید صفدریان صریحاً کمبود بودجه صندوق همسران شاهد را تکذیب و بیان کرد: این صندوق هیچ کمبود منابعی ندارد؛ با وجود اینکه کاملاً قرض‌الحسنه و بدون ضامن بوده و صرفاً برای کسانی است که از بنیاد حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و به محض تمام شدن اقساط وام، می‌توانند مجدد وام دریافت کنند.

وی با اشاره به محدودیت کرونا و شرایط خانواده‌ها، گفت: دیدار با خانواده‌ها تعطیل نشده، همچنین از ابتدای سال 1400 تابه‌حال 10 هزار تماس تلفنی با خانواده‌ها داشتیم.

صفدریان از وجود سامانه ثبت دیدار با خانواده‌ها با جزئیات کامل خبر داد و خاطرنشان کرد: این سامانه توسط بنیاد مرکز رصد می‌شود و به‌صورت تصادفی گاهی از خانواده‌های ثبت‌شده درخصوص صحت سرکشی سؤال می‌شود.

این مقام مسئول افزود: هر قشری از ایثارگران با توجه به وضعیت ایثارگری، خدمات دریافت می‌کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با اشاره به دو سهمیه استخدامی مختص به خانواده‌های شاهد و ایثارگر، گفت: در استان همدان سه هزار و 800 فرزند شاهد و ایثارگر بیکار داریم.

وی افزود: با استفاده از این ظرفیت شاهد استخدام فرزندان شاهد در دستگاه‌های اجرایی پس از قبولی در آزمون‌های تخصصی هستیم.

صفدریان با اشاره به کسانی که در آزمون استخدامی شرکت نکردند، گفت: مرحله دوم آزمون استخدامی در اوایل سال 1401 برگزار خواهد شد که در سایت ایثار اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال مشغول به‌کار شدن فرزندان شاهد که شرایط استخدامی را دارند، هستیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با اشاره به الکترونیکی شدن بیشتر کارهای بنیاد، گفت: خدماتی از قبیل گرفتن فیش حقوقی، معافیت و وام مسکن الکترونیکی بوده و نیاز به مراجعه حضوری به بنیاد نیست.

صفدریان از گروه داوطلبانه معتمدین معین خبر داد و افزود: با توجه به محدود بودن کارکنان بنیاد، با کمک برخی ایثارگران گروهی تشکیل شده تا بتوانیم بهتر در کنار خانواده‌ها باشیم و اگر مشکلی بود، در جریان قرار گرفته و با کمک هم آن را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هرکدام از خانواده‌ها اگر مشکلی داشتند، حتماً به بنیاد مراجعه کنند و به ما اطلاع بدهند.

با توجه به جایگاه خاص خانواده شهدا و ایثارگران و نقش ویژه این عزیزان در ترویج فرهنگ جهاد و ازخودگذشتگی در جامعه برای نسل کنونی و آتی طبق تذکرات مقام معظم رهبری، همواره باید در کنار خانواده‌های صبور و فداکار شهدا باشیم و طبق فرمایشات امام راحل برای مداومت داشتن سیره شهدا باید یاد و خاطره آن‌ها را همیشه زنده نگه داریم و حال با توجه به در جریان قرار گرفتن از دو طرف این ماجرا، به عدم صمیمیت و هماهنگی زنجیره خانواده شاهد و بنیاد شهید می‌رسیم که به‌دلیل محدودیت‌های کرونا و برخی مشکلات جامعه، کمبود حضور بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنار خانواده‌ها حس می‌شود؛درصورتی که مسئول بنیاد شهید کاملا این موضوع را نفی نموده و معتقد است طبق اختیارات بنیاد شهید تماما در خدمت خانواده‌ها بوده اند و توقع دارند خانواده شاهد برای حل و مطرح کردن مشکلات بنیاد شهید رجوع کنند تا شاید اختیارات بنیاد شهید و پیچ اداری اجازه حل مشکلات این خانواده‌های نجیب را بدهد. زمانی که برای دفاع از کشور با کمبود نیرو مواجه بود طبق اختیارات کشوری اجازه ورود افراد زیر18 سال به جبهه نبود اما آن بزرگ مردان کوچک بدون اینکه کسی به آنها بگوید با دور زدن برگه شناسنامه خود برای حل این مشکل دست بکار شدند و تمام قد از کشور دفاع کردند حال باید به پاس تک تک قطرات خون این مجاهدین امت اسلامی درکنار خانواده هایشان باشیم و این امر فقط با حمایت تمام قد بنیاد شهید و امور ایثارگران ممکن خواهد بود. امید است تعامل و هماهنگی در بین این عزیزان بهتر و بیشتر شود.

شناسه خبر 53541