شناسه خبر:53773
1401/1/16 09:35:08

سپهرغرب، گروه خبر: کامیون‌دارانی که در مسیر کارخانه سیمان ایلام به گمرک مهران مشغول به فعالیت بوده نسبت به نحوه محاسبه کرایه و حجم بار اضافی گلایه‌مندند و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان هستند.

کامیون‌داران ایلام که تنها از راه رانندگی، امرار معاش برای خانواده خود می‌کنند، این روزها گرفتار مشکلات متعددی شده‌اند ک آن با همت مسئولان حل خواهند شد.

کامیون‌داران با چه مشقتی وسایل نقلیه خود را خریداری کرده‌اند و باید نسبت به پرداخت وام خود اقدام کنند اما با کارشکنی برخی‌ها، این وسایل نقلیه چند سال دیگر باید از جاده خارج و آن‌ها را اسقاط کرد.

وقتی حجم بار یک کامیون 10 تن است چطور اجازه بار بیش از ظرفیت به آن داده می‌شود اگر در مسیر حوادث ناگواری رخ دهد خواهید دید چه فجایع انسانی رقم خواهد خورد.

مسئولان برای دست‌به‌سینه شدن در مقابل واردکنندگان کشورهای همسایه حاضر هستند و خارج از ظرفیت کامیون بارگیری می‌کنند؛ چه کسی حاضر به پاسخگویی در این زمینه است؟

  کار برای ما کامیون‌داران ایلامی به‌صورت فصلی است

یکی از کامیون‌داران ایلامی گفت: چندین سال است که در کارخانه سیمان ایلام به مرز مهران بارگیری می‌کنیم؛ ما مجبور به این کار هستیم زیرا در استان ایلام برای این قشر کار به‌صورت فصلی است و اگر این کار را نکنیم بیکار خواهیم ماند.

وی افزود: برخی از افراد مجبورند که قسط وام کامیون را از همین راه تأمین کنند؛ کرایه زیر قیمت و بار اضافی به رانندگان متحمل می‌شود اما با این حال ناچار به این کار هستیم؛ زندگی ما خرج دارد، کامیون هزینه دارد، باور کنید از سر ناچاری در این مسیر فعالیت داریم از مسئولان خواستار رسیدگی به این مسئله هستیم.

  بالاتر از ظرفیت کامیون بارگیری می‌شود

یکی دیگر از کامیون‌داران گفت: وقتی برای کامیون 10 تنی 25 تن کالا بارگیری می‌شود، فاجعه است؛ این یک هشدار برای مسافرانی است که در این مسیر رفت و آمد می‌کنند که لحظه تصادف در کمین است؛ در صورت رخ داد حادثه رانندگان را مقصر می‌پندارند درحالی‌که نمی‌دانند خود مسئولان عامل این وضعیت بحرانی هستند.

وی ادامه داد: وقتی با دروغ و فریب‌کاری کامیون 25 تنی را 10 تن بارنامه صادر می‌کنند با همان قیمت 10 تن کرایه را محاسبه می‌کنند؛ این تخلف است.

**رایه را به‌درستی پرداخت نمی‌کنند

م. یکی دیگر از کامیون‌داران گفت: کرایه هر تن 70 هزار تومان محاسبه می‌شود یعنی 10 تن 700 هزار تومان است؛ بار 25 تنی که به‌صورت غیرقانونی بارگیری می‌شود همان 700 هزار تومان پرداخت می‌کنند این چه عدالتی است که مسئولان در حق رانندگان دارند.

وی افزود: اگر سکوتی شود یعنی خیانت، جنایت و تصادفات مرگباری که ممکن است برای عزیزان و هم‌وطنان در این مسیر رخ دهد ما این وضعیت را قبول نداریم و خواستار رسیدگی و پیگیری به این مسئله از جانب مسئولان استان هستیم.

  کرایه بر اساس تن کیلومتر پرداخت می‌شود

مدیر روابط عمومی اداره راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای و پایانه‌های استان ایلام گفت: از لحاظ کرایه بر اساس تن کیلومتر است، بار صادراتی و داخلی هر کدام قیمتی متفاوت دارد و طبق معطلی در گمرک کرایه فرق دارد؛ بار کارخانه سیمان به مرز مهران چون صادرات بوده اگر در گمرک زمانبر باشد قطعا کرایه تفاوت می‌کند.

محمد حسنی افزود: راننده کامیون‌ها کرایه خالص دریافت می‌کنند قبلا از راننده حق بارنامه دریافت می‌شد ولی الان راننده حق بارنامه پرداخت نمی‌کند و شرکت عوارض جاده‌ای و بارنامه را می‌دهد و کرایه رانندگان مشخص است.

وی ادامه داد: هر راننده‌ای نسبت به این وضعیت گلایه دارد باید مدارک و مستندات خود را به اداره راهداری تحویل دهد تا ما کمیسیون ماده 12 این موضوع را مطرح کنیم؛ در واقع هر شرکتی بخواهد تخطی و به راننده کرایه کم بپردازد برخورد قانونی خواهیم کرد.

مدیر روابط عمومی حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام در ادامه گفت: هیچ راننده حق ندارد حجم بار اضافی حمل کند ودر این زمینه پلیس در جاده ماشین را متوقف و جریمه می‌کند؛ اگر این اتفاق رخ دهد کامیون دچار مشکل خواهد شد و زیرساخت‌های جاده‌ای و پل‌ها تخریب می‌شوند.

حسنی ادامه داد: قطعاً این موارد از طریق شرکت‌ها و کارخانه سیمان پیگیری و تذکرات لازم را خواهیم داد و اگر در این زمینه تخلفی صورت بگیرد برخورد قاطع و قانونی خواهیم کرد.

  حجم بار خارج از ظرفیت حتی با رضایت رانندگان نداریم

کارآزمون مدیر فروش کارخانه سیمان ایلام گفت: کلینکر درب کارخانه سیمان به فروش می‌رسد و تعهد هم بر عهده مشتری است که باید کرایه پرداخت کند؛ کرایه حمل بار از روز اول طبق تعرفه راهداری به شرکت‌های حمل و نقل برای بار 65 هزار است که ما 76 هزار و 500 تومان در نظر گرفتیم یعنی 10 هزار تومان بالاتر از تعرفه راهداری پرداخت می‌شود.

وی افزود: حجم بار خارج از ظرفیت و حتی با رضایت رانندگان نداریم؛ خود رانندگان قبلاً اعتراض کردند که باید حجم به صورت دلخواه و بیشتر از حجم کامیون بارگیری کنیم که شاید برای اضافه کرایه صورت بگیرد.

مدیر فروش کارخانه سیمان ایلام ادامه داد: از بنر برای اطلاع‌رسانی استفاده کرده‌ایم که بارگیری بیشتر از حجم تناژ واقعی برای رانندگان مقدور نیست چون باعث ایجاد مشکل هم برای راننده و کامیون می‌شود و حتی تصادفات وحشتناک در پی دارد.

وی افزود: اگر رانندگان مشکلی داشته باشند کرایه طبق تعرفه راهداری را ببینند و به ما هم نشان دهند اگر نرخ تعرفه کارخانه‌ سیمان کمتر از تعرفه راهداری بود حق دارند؛ الان تعرفه راهداری پنج درصد افزایش یافته که مبلغ 80/300 تومان است و الان هر تن 80/300 حمل می‌شود.

مدیر فروش کارخانه سیمان ایلام در ادامه گفت: علت اینکه رانندگان اعلام کرده‌اند اگر این حجم بارگیری نشود اخراج می‌شوند این است که اطلاع رسانی کردیم اگر خارج از ظرفیت کامیون اصرار داشته باشند بارگیری شود این کار انجام نمی‌شود و می‌توانند کار نکنند.

وی افزود: نرخ کرایه بار صادراتی و داخلی تفاوتی ندارد کرایه صادراتی به این عنوان است که کامیون در گمرک در صف و ممکن است چند روز معطل شود که این نوع کرایه تفاوت می‌کند ولی بار کارخانه سیمان بلافاصله در گمرک تخلیه و در سریعترین زمان انجام می‌شود.

امیدواریم که با همکاری مسئولان راهداری و صنایع بتوان مسائلی که پیشروی کارگران و کامیون‌داران قرار دارد حل و فصل شود و اگر تعرفه کرایه افزایش یافته باشد این موارد برای همه رانندگان لحاظ شود.

شناسه خبر 53773