شناسه خبر:53802
1401/1/17 08:59:44
علیرضا شمس دبیر انجمن اسلامی اصناف و بازار استان همدان:

آرامش بازار شب عید با مدیریت استاندار همدان

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: دبیر انجمن اسلامی اصناف و بازار استان همدان گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته و نزدیک شدن به نوروز آرامش خوبی را شاهد بودیم که در سال‌های گذشته چنین آرامشی را نداشتیم؛ به‌ویژه درخصوص توزیع مرغ که شاهد صف‌های طولانی نبودیم و این مطالبه سال‌های گذشته توسط استاندار که نیرویی جهادی هستند، حاصل شد. هرچند نواقصی نیز وجود داشت، اما مزایای این رسیدگی بیشتر بود که موجب ایجاد آرامش در بازار شد.

هرساله با آغاز بهار و فرا رسیدن نوروز و افزایش نیاز مردم به کالاهای اساسی، تدابیری برای تأمین و عرضه آن‌ها در بازار اندیشیده می‌شود که نیازمند نظارت و برنامه‌ریزی است تا این کالاها در دسترس مردم قرار بگیرند؛ نوروز امسال با تلاش‌های مسئولین مرتبط و همچنین استاندار همدان که نمونه یک مدیر جهادی است، این امور پیگیری شد و درخصوص تأمین کالاهای شب عید با آمادگی کامل و برنامه‌ریزی، موجب شد تا مردم با خیالی راحت و به دور از خستگی ناشی از انتظار در صف، به استقبال بهار بروند.

مجموعه‌ای از مقررات، سیاست‌ها و تدابیر که به‌منظور حمایت از نهادهای بازار مانند مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان استفاده می‌شود را تنظیم بازار می‌نامند که در بیشتر کشورها به‌منظور ملاحظات اجتماعی و اقتصادی درخصوص برخی کالاهای اساسی، این بررسی انجام می‌گیرد و با سیاست‌گذاری و همکاری بخش خصوصی، دولت و تشکل‌ها اتفاق می‌افتد.

یکی از مهم‌ترین مباحث در این زمینه تصمیم‌گیری نهاد‌های ذی‌ربط است که با همکاری و هماهنگی می‌توانند منجر به رفع نیاز مردم شده و کالاهای اساسی را تأمین کرده و در اختیار مردم قرار دهند؛ در سال‌های اخیر تأمین و توزیع این اقلام مثل مرغ، گوشت و روغن در استان همدان با چالش‌های بسیاری همراه بوده و درنهایت باعث تشکیل صف‌های طولانی می‌شد که موجب رنجش مردم بود. در نوروز 1401 با تدابیری که از سوی استانداری و مسئولین ذی‌ربط انجام شد، دیگر از صف‌های طولانی خبری نبود و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مثل روغن، مرغ و گوشت در استان همدان عرضه شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

به‌منظور بررسی بیشتر سپهرغرب در این خصوص با ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان و علیرضا شمس دبیر انجمن اسلامی اصناف و بازار استان همدان گفت‌وگوهایی را داشته که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه تنظیم بازار در 6 ماهه دوم سال و شب عید و در ادامه آن ماه مبارک رمضان با سیاست خوبی که دولت داشت صورت گرفته است، گفت: ازجمله این سیاست‌ها تأمین نهاده‌های دامی و پشتیبانی اقلام مورد نیاز مردم از طریق وزارت جهاد کشاورزی و تحویل به استان‌ها بوده است؛ همچنین برخی مسئولیت‌ها از وزارت صمت گرفته و به وزارت جهاد کشاورزی محول شد که کلیه وظایف رساندن محصول از مزرعه به سفره مردم، به عهده یک وزارت‌خانه قرار گرفت.

این مقام مسئول اظهار کرد: رسیدگی‌های کشوری به مسائل چه به‌صورت تلفنی و چه نامه‌نگاری را نیز داشتیم که با دستور کار قرار گرفتن و حل مسائل، در حوزه کشوری موجب رفع مشکلات شد.

وی آنچه که در استان همدان موجب تسهیل امور شد را حضور شخص استاندار در کمیته تنظیم بازار استان و کمیته تنظیم بازار مشترک همدان دانست و افزود: استاندار با شرکت در جلسات و با نگاه مدیریتی باعث شد تا مدیران جدی‌تر پای کار باشند و کار تسهیل شد. این اتفاق مهمی بود که در استان ما روی داد. استاندار به فرمانداران تکلیف کرد تا جدی‌تر پای کار باشند و سایر دستگاه‌ها نیز بهتر پای کار بودند؛ مثل دادگستری، تعزیرات و بازرسی که بیشتر از سال‌های گذشته به کمک آمدند.

پورمجاهد نکته دیگری که به تسهیل امور منجر شد را ایجاد بازارچه‌های عرضه کالاهای محصولات کشاورزی دانست و گفت: در این بازارچه‌ها غیر از محصولات کشاورزی، اقلامی مثل مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز که معمولاً 15 درصد پایین‌تر از قیمت بازار عرضه می‌شد را نیز داشتیم؛ 25 تا 30 بازارچه در سراسر استان اقلام ضروری مردم را ارائه می‌کردند و در همه شهرستان‌ها نیز به کمک شهرداری‌ها دایر شدند که بعضی بازارچه موقت بودند و برخی به‌صورت دائمی دایر شدند.

وی از دیگر مسائل مرتبط به تشکیل گشت‌های مشترک اشاره کرد و اذعان کرد: این گشت‌های مشترک قبل از عید، در ایام نوروز و با آغاز ماه مبارک رمضان در سطح استان تأثیر بسزایی در تنظیم بازار و نظارت بر آن داشته‌اند؛ همچنین به دستور استاندار کمیته تنظیم بازار مشترک استان و شهرستان‌ها را تشکیل دادیم و جهاد کشاورزی، رئیس صمت، تعزیرات و اتحادیه‌ها همراه ما بودند که گزارش‌های مفیدی را به ما ارائه می‌دادند. علاوه‌بر این‌ها در حوزه تأمین برنج، شکر و میوه نیز فعالیت‌های زیادی انجام شد.

پورمجاهد افزود: در 195 نقطه استان و حتی در مراکز بخش‌ها و روستاها میوه تنظیم بازار را تأمین کردیم؛ همچنین اقلامی مثل شکر و برنج از طریق بخشدار‌ها برای روستاهای بزرگ سهمیه‌بندی شد و مرغ منجمد و تخم مرغ با توجه به شرایط نگهداری آن‌ها، در مراکز بخش‌ها توزیع شد و کمبودی به‌دلیل سیاست‌های کشوری و تلاش‌ها و هماهنگی استاندار در سطح استان احساس نشد. لازم به ذکر است که حضور شبانه مدیرکل تعزیرات در کشتارگاه‌های مرغ، بازدید سرپرست جهاد کشاورزی و مدیرکل دامپزشکی و حضور کشیک‌های ایام تعطیل موجب بهبود عملکرد شد.

وی با بیان اینکه هر 15 روز کمیته تنظیم بازار داریم که وضعیت جوجه‌ریزی و پرورش دام بررسی شده و اقلام اساسی استان پیش‌بینی می‌شود، تشریح کرد: همه این تدابیر منجر به آرامش بازار شب عید امسال شد. نکته مثبتی که دولت داشت درج قیمت محصول برای مصرف‌کننده بود که در بعضی از تولیدات بین 30 تا 50 درصد کاهش قیمت داشتیم.

دبیر انجمن اسلامی اصناف و بازار استان همدان نیز گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته و نزدیک شدن به نوروز آرامش خوبی را شاهد بودیم که در سال‌های گذشته چنین آرامشی را نداشتیم؛ به‌ویژه درخصوص توزیع مرغ که شاهد صف‌های طولانی نبودیم و این مطالبه سال‌های گذشته توسط استاندار که نیرویی جهادی هستند، حاصل شد. هرچند نواقصی نیز وجود داشت، اما مزایای این رسیدگی بیشتر بود که موجب ایجاد آرامش در بازار شد.

علیرضا شمس افزود: این تلاش‌های مسئولین ذی‌ربط جای تشکر و قدردانی دارد و نتیجه انتخاب مسئولین جوان و انقلابی مثل استاندار و آقای شانیان است که با مدیریت انقلابی که داشتند، توانستند جو بازار را مدیریت و کنترل کنند و مشکلات و چالش‌های کالاهایی مثل روغن و مرغ را رفع کرده و این اقلام را در اختیار مردم قرار دهند. همچنین این کار جمعی با همکاری جهاد کشاورزی و صمت و سایر اتحادیه‌ها با آقای استاندار صورت گرفت و کم‌کاری‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده بود را نیز جبران کردند.

وی اظهار کرد: کارهای بسیار خوبی توسط استاندار محترم در همه اصناف اتفاق افتاده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به افزایش کیفیت نان با همکاری آقای گلمحمدی اشاره کرد و بیانگر تحقق کارهای اساسی و بنیادی در استان همدان است.

شمس بیان کرد: صنف بازار مطالباتش همیشه وجود دارد؛ مسئولین در ماه مبارک رمضان هم تدابیر خوبی را برای تأمین کالاهای اساسی درنظر گرفتند که کالاهایی مثل مرغ در دسترس بود.

یکی از عمده مشکلات سال‌های گذشته در ایام منتهی به عید نوروز، تهیه اقلام اساسی مثل مرغ، برنج و شکر بود که در سال‌های اخیر با تشکیل صف‌ها برای تهیه این کالاها، مشکلات فراوانی به‌وجود آمده بود؛ اما امسال با توجه به تدابیری که از سوی دولت درنظر گرفته شد و همچنین با بررسی و حضور میدانی مسئولین و درج قیمت روی کالاها و راه‌اندازی بازارچه‌هایی در استان همدان برای تأمین کالاها، اجناس مورد نیاز مردم در دسترس آن‌ها قرار گرفت که این فعالیت‌ها آرامش و رضایت مردم را به دنبال داشت.

شناسه خبر 53802