شناسه خبر:53882
1401/1/18 09:44:09

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: یک متخصص اکولوژی گفت: تمامی گونه‌های جانوری و گیاهی دارای ژن هستند و در حقیقت این ژن که درون آن‌ها نهفته است با ارزش‌ترین چیزی است که هر گونه جانوری و گیاهی دارد و ژن تمامی خصوصیات یک گونه را از نسلی به نسل بعد منتقل می‌کند.

مهدی زارع خورمیزی در رابطه با روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: روز 15 فرودین ماه، روز ملی ذخایر ژنتیکی نام‌گذاری و در تقویم کشور ثبت شده است. این روز یادآور دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل مرکز ملی ذخایر ژنتیکی است که هر ساله جهت افزایش آگاهی عموم مردم در این خصوص گرامی داشته می‌شود.

وی در رابطه با دلیل اهمیت این روز بیان کرد: تمامی گونه‌های جانوری و گیاهی دارای ژن هستند و در حقیقت این ژن که درون آن‌ها نهفته است با ارزش‌ترین چیزی است که هر گونه جانوری و گیاهی دارد و ژن تمامی خصوصیات یک گونه را از نسلی به نسل بعد منتقل می‌کند.

این متخصص اکولوژی ادامه داد: ژن حاصل هزاران سال تکامل و صرف انرژی در یک موجود زنده است و تمام گونه‌هایی که امروز ما در سطح کشور مشاهده می‌کنیم طی هزاران سال، بحران‌های بزرگی از جمله خشک‌سالی، یخبندان، گرمای شدید، بیماری و..., را پشت سرگذاشته و افراد ضعیف از بین رفته و افراد قوی و ژن‌های برتر باقی‌مانده‌اند و این ژن‌های بسیار ارزشمند در حقیقت ذخایر ژنتیک ما محسوب می‌شوند.

زارع تصریح کرد: بشر قرن‌هاست که استعداد ذاتی گونه‌ها برای اصلاح ژنتیکی خود یا همان تکامل طبیعی را شناخته، درک کرده و از این مکانیزم خارق‌العاده برای افزایش کیفیت مواد غذایی، ساخت دارو‌های هوشمند با بهره‌گیری از فناوری نانوبیوتکنولوژی و افزایش دانش پزشکی بهره برده است و در منظر زیست‌شناسی حفاظت (conservation biology)، هر گونه به مثابه یک کد ژنتیکی ارزشمند در نظر گرفته می‌شود که با حذف آن، اعداد مربوط به آن کد برای همیشه در معادله حیات مفقود خواهند ماند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین حفاظت از این منابع بسیار مهم بوده که در همین راستا سازمان حفاظت از محیط زیست متولی این امر بوده و از تنوع زیستی و گنجینه‌های ژنتیکی کشور حفاظت می‌کند.

شناسه خبر 53882