شناسه خبر:5401
1397/11/8 09:43:29

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مسؤول ستاد مردمی اعتکاف استان همدان گفت: همدان دوم اسفندماه میزبان ششمین دوره از همایش کشوری اندیشه‌ورزان اعتکاف خواهد بود.

اعتکاف ضیافتی است که بسیاری از جوانان دیار عشق را راهی سفری‌های چند روزه می‌کند که مقصدشان منظومه احساس و توشه سفرشان اخلاص است و به‌راستی اعتکاف سنت حسنه و یادگاری ارزشمند است برای آن‌ها که قدم در این وادی نهاده و راه پیموده‌اند.

این روزها تعداد زیادی از مساجد سراسر کشور، در حال مهیاکردن فضای میزبانی معتکفانی هستند که چشم خود را بر روی هر آنچه غیر خدا بسته‌اند تا از سفره‌ای بهره‌مند شوند که به برکت ماه رجب، برای آن‌ها گشوده خواهد شد تا هرکس به اقتضای درک خود از آن توشه‌ای بردارد.

بی‌شک مراسم اعتکاف یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی است که در قالب آن می‌توان فضاهای معنوی مفید و ارزنده‌ای را برای عموم مردم جامعه و به‌ویژه جوانان فراهم کرد، چراکه حضور و شرکت در مراسم معنوی اعتکاف برای نسل جوان از اساسی‌ترین راه‌های مبارزه با عرفان‌های کاذب است که این روزها به انحای مختلف در حال گسترش هستند و به‌واقع طبق منویات مقام معظم رهبری، اعتکاف جوانان نماد رویش معنوی انقلاب اسلامی است

ستاد مردمی اعتکاف در استان همدان طی سال‌های اخیر از جایگاه ویژه‌ای در حوزه عملکردی در سطح کشور برخورداراست به‌گونه‌ای در این سال‌ها به‌عنوان مردمی‌ترین ستاد در کشور مطرح‌شده، در پی این عملکرد مثبت خبرهای مبنی بر اینکه ستاد اسفندماه سال جاری قبل از فرارسیدن ایام اعتکاف میزبانی از همایش کشوری اندیشه‌ورزان اعتکاف را در سطح ملی برگزار می‎کند ما را بر آن داشت تا با مسؤول ستاد مردمی اعتکاف استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مهدی صلواتیان با اشاره به اینکه تاکنون پنج دوره از این همایش در استان‌هایی همچون تهران، قم، خراسان رضوی، یزد و همچنین شهر ری برگزارشده، گفت: ششمین دوره از این همایش هم‌زمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دوم اسفندماه در شهر همدان و در محل سالن همایش‌های بین‌المللی برگزار می‎شود.

وی با تأکید بر اینکه تمامی مسؤول ستادهای اعتکاف سراسر کشور و نیز برخی از نخبگان و مدیران کشوری در این همایش حاضر خواهند بود، تصریح کرد: این همایش هرساله یک ماه مانده به ایام اعتکاف برگزار می‌شود.

مسؤول ستاد مردمی اعتکاف استان همدان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این همایش ایجاد پویایی بیشتر در فضای اعتکاف در سطح ملی است، عنوان کرد: تعامل مسؤولان ستادهای اعتکاف در سطح ملی هدف دیگر برگزاری این همایش است.

صلواتیان با اشاره به اینکه به دنبال آن هستم تا از این طریق تفکرات و ایده‌های مختلف مطرح‌ در حوزه اعتکاف را مورد ارزیابی قرار دهیم و از تجارت خوب دیگر استان در این عرصه بهره‌مند شویم، افزود: به‌واقع این همایش بستری خواهد بود که بتوانیم مسیر مناسبی را برای اعتکاف استان ترسیم کنیم.

وی با بیان اینکه اعتکاف امسال با ایام نوروز هم‌زمان خواهد بود به‌گونه‌ای که معتکفان شب بیست و نهم اسفند وارد فضای اعتکاف می‌شوند، ابراز کرد: یقیناً این فضا نیازمند تعاملات خاص و برنامه‌ریزی ویژه‌ای است.

مسؤول ستاد مردمی اعتکاف استان همدان با تأکید بر اینکه همدان به‌عنوان برترین ستاد مردمی اعتکاف در سطح کشور مطرح شده و خوشبختانه ذاتاً به‌صورت مردمی اداره می‌شود، اظهار کرد: گرچه از طریق برگزاری این همایش بودجه خاصی به استان تعلق نخواهد گرفت اما همین‌که از گردهمایی نخبگان علمی در حوزه اعتکاف می‌توانیم بهره‌مند شویم و از این طریق ایده‌های جدیدی را برای پیمودن راه بگیرم خود نقطه قوت این همایش است، چراکه هنوز اعتکاف برای برخی امری ناشناخته‎ است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته در 144 مسجد میزبان 21 هزار نفر بودیم، ادامه داد: این عدد و رقم بیانگر رشد جایگاه ویژه اعتکاف طی سال‌های اخیر است چراکه 15 سال پیش وقتی بنده این مسؤولیت را در استان بر عهده گرفتم تنها در دو یا سه مسجد آن‌هم تنها برای 50 نفر اعتکاف برگزار می‌شد.

صلواتیان خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری این همایش ملی، همایش استانی را نیز با حضور مسؤول 144 مسجد که در آن‌ها اعتکاف برگزار می‌شود در دستور کار خواهد بود تا بتوانیم جهت برنامه‌ریزی اعتکاف، ورود جدی داشته باشیم چراکه اعتکاف امسال درعین‌حال که فضای شادی را به مناسب ایام عید و چهلمین سالگرد انقلاب دنبال می‎کند، می‎بایست همچنان فضای معنوی و عبادی را نیز در بطن خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در شهر همدان 47 مسجد در فضای اعتکاف حضور داشتند اما امسال با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها نمی‌دانیم فضای اعتکاف و استقبال از سوی مردم چگونه خواهد بود، تصریح کرد: امید است که بتوانیم در این مسیر از کمک خیران استفاده کنیم.

مسؤول ستاد مردمی اعتکاف استان همدان با بیان اینکه برنامه‌ریزی مدون برای اعتکاف امسال می‌طلبد که سازمان‌هایی همچون اوقاف در فضای ترمیم و تجهیز مساجد و دیگر ادارات فرهنگی نیز در راستای اجرای هرچه بهتر اعتکاف کمک کنند، عنوان کرد: بنده به‌نوبه خود از سازمان تبلیغات، امام‌جمعه و حوزه علمیه قدردان هستم چراکه در همه جهات با ما همراهی لازم را داشته‌اند.

     به دلیل عدم اتمام پروژه مرمت مسجد جامع همچنان از میزبانی 400 نفر محرومیم

وی با انتقاد از کندی تعمیر و مرمت فضای مسجد جامع همدان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری استان، اذعان کرد: همچنان این مسجد در صحن طاق نمی‌تواند میزبان معتکفان باشد، چراکه داربست‌های طاق مسجد برای اعتکاف مسئله‌ساز است حال‌آنکه سال‌ها پیش این اداره کل به ما مدت‌زمان هشت‌ماهه را برای اتمام عملیات وعده داده بود اما به نظر می‌رسد هنوز وعده هشت ماهه آن‌ها تمام نشده‎است.

صلواتیان افزود: با این تفاسیر بازهم مسجد جامع همدان از میزبانی 400 الی 500 نفر از معتکفان محروم خواهد بود.

مسؤول ستاد مردمی اعتکاف استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر هیئت‌امنای مسجد پاشنه کشیده فضای نظافت مسجد را برعهده‌گرفته‌اند و همکاران بنده نیز در ستاد پیگیر امور مساجدند، تصریح کرد: فضای جامعیت مسجد جامع به دلیلی تمرکز اعتکاف در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه همدان در برگزاری سه دوره اعتکاف ماه رمضان در کشور پیشرو است پس نباید از فضای مسجد جامع که در دل شهر قرارگرفته غافل شویم، تأکید کرد: قرار بود از دو ماه پیش داربست‌های طاق جمع‌آوری شود تا بتوانیم از این صحن نیز برای اعتکاف استفاده کنیم اما همچنان داربست‌ها پابرجا بوده و حتی ورود حیوانات موزی را نیز در فضا شاهد هستیم.

صلواتیان با تأکید بر اینکه از عملکرد میراث فرهنگی استان در مرمت مسجد جامع انتقاد داریم، گفت: کم‌لطفی این اداره کل نسبت به مسجد جامع همدان مشهود است چراکه در اجرای دیگر طرح‌های مشابه بهانه نبود بودجه مطرح نیست و طی چند ماه شاهد به ثمر رسیدن مرمت آن‌ها هستیم.

وی با تصریح بر اینکه متأسفانه مسجد جامع همدان در حال حاضر از سوی اداره کل میراث فرهنگی رهاشده، عنوان کرد: این رها شدن به معنای نداشتن نظر نیست بلکه بدان معنا است که هنوز این نظرات در عمل به اجرا درنیامده‌اند به‌نحوی‌که سیم‌های برق و صوت این نقطه از مسجد خراب‌ و فرش‌های این صحن با خاک یکی شده و درواقع سازمان میراث فرهنگی استان باعث ایجاد فضای نازیبایی در این صحن شده‌است.

مع‌الوصف؛ همان‌طور که عنوان شد ازآنجایی‌که چندین سال است مسجد جامع همدان از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته و تأمین اعتبار مرمت این مکان مقدس و تاریخی به‌صورت قطره‌چکانی واریز می‎شود، ظرفیت و فضای کمی برای پذیرش معتکفان دارد، اما ای‌کاش همواره در اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی و مرمتی منافع مردم را نیز در نظر بگیریم و برای پیشبرد اهدافی که مدنظر است، سلایق و نظرات مردم نیز لحاظ شود. گاهی همین نادیده‌ گرفتن‌ها منجر به نارضایتی‌ها می‌شود، چنانکه روند کند عملیات اجرایی در مرمت مسجد جامع مانع رونق گرفتن فریضه عبادی اعتکاف در دل دارالمؤمنین شده‎است و هم‌زمان با برگزاری همایش ملی اندیشه‎ورزی اعتکاف در شهر همدان چهره خوبی را از سیمای اعتکاف ترسیم نخواهد کرد، چراکه مساجد جامع در هر شهر مرکز اصلی برگزاری اعتکاف هستند.

شناسه خبر 5401