شناسه خبر:54014
1401/1/21 09:49:24

سپهرغرب، گروه تیک: رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: تحقق راهبرد جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانه‌ای، استفاده حداکثری از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی، روایت اول، درست و مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور امکان‌پذیر نیست.

اکبر نصراللهی در نشست تخصصی با موضوع جنگ شناختی در آرایش جدید رسانه‌ای در دهه پنجم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی باید جلوتر و بیشتر از کُنش‌گران دیگر به جنگ شناختی توجه کنند، تصریح کرد: جنگ شناختی چند لایه، هیبریدی، میان رشته‌ای و شکل تکامل یافته، پیشرفته‌تر، جامع‌تر و سنجیده‌تر از جنگ‌های قبلی و البته طبیعی است آنچه غیرطبیعی است توجه ناکافی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به این موضوع مهم با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به سابقه جنگ‌های مختلف در طول تاریخ اظهار کرد: با توجه به گسترش و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، تغییر در آرایش رسانه‌ای، تجربه دشمنان و تغییر رفتار کُنش‌گران سیاسی و رسانه‌ای و حاکمیتی، و همچنین سواد رسانه‌ای مخاطبان و میزان دسترسی‌ آنان به رسانه‌های مختلف، جنگ‌ها در حال حاضر به سمت جنگ‌های شناختی تغییر پیدا کرده است و در همه‌ مناطق و از سوی همه‌ی کُنش‌گران با استقبال روبه‌رو شده است. رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به اثرپذیری جنگ شناختی از تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی افزود: با توسعه و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، کنش‌گری از انحصار حاکمیت و نهادهای سنتی و قدیمی بیرون آمده و همه افراد می‌توانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.

نصراللهی با اشاره به فریضه دانستن جهاد تبیین و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این مورد، گفت: جهاد تبیین، داشتن روایت اول و پیوست رسانه‌ای، راهبردهای بیان حقایق، پیروزی در جنگ شناختی، خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف است و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسوولان و رسانه‌ها محدود شود.

نویسنده کتاب «مدیریت بحران در رسانه‌های حرفه‌ای» افزود: ابزار جنگ شناختی تکنولوژی‌ها ارتباطی بویژه اپلیکیشن‌های تلفن همراه رسانه، بازیگران آن کنش‌گران رسمی و غیررسمی، نوع جنگ نامرئی، ماهیت آن مستمر و میدان این جنگ اذهان مردم است و موفقیت در این جنگ به شناخت آرایش جدید رسانه‌ای و تغییرات و تحولات آن است.

نصراللهی تأکید کرد: تحقق راهبرد جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانه‌ای، استفاده حداکثری از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی بویژه شبکه‌های اجتماعی، روایت اول، درست و مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور امکان‌پذیر نیست.

وی با مرور تغییر و تحولات مهم در آرایش جدید رسانه‌ای، تصریح کرد: پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی از سال 1960 به بعد، پدیده‌ای «ارتباط‌ جمعی شخصی»، را موجب شده است و این پدیده باعث شده است برخلاف گذشته کنش‌گری، تولید و توزیع پیام از انحصار بخش‌های رسمی و سنتی خارج و نقش آنها کم‌رنگ شود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با بیان اینکه پدیده‌ ارتباط جمعی شخصی باعث این شد مصرف رسانه‌ای، منابع خبری و الگوی تعامل مردم و چگونگی کنشگری تغییر کند، گفت: یک موقعی، مثلاً کُنش‌گران مذهبی فقط علما و روحانیون بودند و هیچ‌کسی جرأت نمی‌کرد همانند موضوعات امنیتی وارد موضوعات مباحث مذهبی شود؛ ولی الان هر فردی از هر جای دنیا از جمله سلبریتی‌ها با سواد مختصر دینی و سیاسی، در مورد حساس‌ترین موضوعات سیاسی و مذهبی و راهبردی ملی و بین‌المللی مداخله و نسخه تجویز کنند. نصراللهی تصریح کرد: باید بپذیریم که پدیده ارتباط جمعی شخصی، کُنش‌گری به‌ویژه کُنش‌گری مذهبی را، از حوزه تخصصی علما و روحانیون خارج کرده است و هر کسی هم به خود اجازه می‌دهد و هم این امکان را دارد هر پیامی را، در هر زمانی، در هر مکانی و با هر ابزاری تولید و منتشر کند و این می‌تواند در کنار فرصت‌هایی که ایجاد کرده است، در صورت غفلت یا توجه ناکافی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، برای مردم به‌ویژه جوانان تهدید جدی باشد.

وی با اشاره به ظرفیت کم‌نظیر منبر و مسجد، گفت: در کنار استفاد ظرفیت این رسانه‌های بومی و سنتی به اندازه وزنی که دارند، باید با توجه به تحولات جدید تکنولوژی‌های ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و تغییر در ذائقه و نوع و میزان مصرف رسانه‌ای مردم، از شبکه‌های اجتماعی برای ارائه تصویر واقعی از دین و ایران اسلامی و جلوگیری از اسلام‌هراسی استفاده حداکثری کرد؛ هرگونه تعلل و تردید در استفاده از این امکانات بدون فراهم کردن بسترهای بومی رسانه‌ای کمک به دشمن است.

نصراللهی تصریح کرد: هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین منبر و مسجد و حسینیه، اما نباید از ظرفیت‌های و امکانات جدید برای جهاد تبیین و روایت اول غافل شد.

وی با اشاره تغییرات در انتظارات مخاطبان، گفت: تعامل پررنگ مخاطبان در تولید و توزیع، کاهش وفاداری، فراهم بودن امکان مقایسه بین پیام‌های مختلف، مرگ مخاطبان یکطرفه و کاهش فاصله بین درخواست و اجابت، بالارفتن سواد رسانه‌ای‌، تغییر در نوع رویکرد و راهبرد کنش‌گران به‌ویژه کنش‌گران مذهبی و روحانیان را گریزناپذیر کرده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه، ادامه داد: توجه به عامل زمان در اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب بسیار مهم است. هرگونه کُندی و تأخیر، هم در شناخت و هم در تنظیم و هم در تطبیق با شرایط جدید برای کُنش‌گران مختلف، بسیار گران تمام می‌شود و غیرقابل جبران است.

نصراللهی با هشدار در مورد طرح موسوم به صیانت در مجلس افزود: هیچ کسی مخالف قانونگذاری و حکمرانی در فضای ول مجازی نیست اما نباید با اقدامات نسجیده و غیرقابل اجرا، منافع ملی و نظام را با چالش مواجه کرد.

شناسه خبر 54014