شناسه خبر:54052
1401/1/22 10:39:14

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار همدان از دستگاه‌های مسئول خواست تا یک طرح فرهنگی برای مقابله با پدیده شوم مواد مخدر تدوین و اجرا شود.

ضرغام احمدوند روز یکشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان گفت: پس از تدوین طرح فرهنگی باید تکلیف و وظایف هریک از دستگاه‌ها در این ارتباط مشخص شود تا براساس مسئولیت پاسخگو باشند.

وی تأکید کرد: یکی از معضلات اصلی در زمینه مقابله با پدیده مواد مخدر، دستگیری چندباره یک فرد معتاد بوده که این امر نیز ناشی از بی‌توجهی و رها کردن فرد پس از دستگیری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار همدان خواستار پیش‌بینی سامانه‌ای برای ارائه آمار دقیق درباره معتادان شد و افزود: هم‌اینک در اماکنی خریدوفروش مواد مخدر به‌راحتی و به‌صورت عادی در جریان است که این وضعیت در شأن شهر تاریخی، فرهنگی و دارالمؤمنین همدان نیست.

احمدوند یادآوری کرد: سال گذشته اقدام‌های خوبی در زمینه مقابله با مواد مخدر در این شهرستان صورت گرفته است و امسال هم با رویکرد جدید و توجه به شعار سال این دیدگاه را پیش می‌بریم.

وی تأکید کرد: هرچند اقدام‌های صورت‌گرفته کافی نیست، چراکه به گفته مسئولان سن اعتیاد رو به کاهش بوده و درصورت ورود اعتیاد به مدارس، با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان نیز گفت: پلیس شهرستان در راستای جمع‌آوری معتادان متجاهر و سامان‌دهی آن‌ها طرح‌هایی را در سال گذشته و امسال انجام داده است.

سرهنگ عبدالله ذوالفقاری افزود: در راستای اجرای طرح سامان‌دهی معتادان متجاهر 50 طرح جمع‌آوری سال گذشته اجرا و یک‌هزار و 386 معتاد متجاهر دستگیر و تحویل اردوگاه ماده 16 شدند که 460 نفر از این تعداد چند نوبت دستگیر شدند.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته 810 معتاد دستگیر و تحویل کمپ‌ها و مرکز ماده 15 شدند که از این تعداد 230 نفر چندبار دستگیر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان اظهار کرد: امسال در قالب پنج طرح 100 معتاد متجاهر دستگیر و تحویل ماده 16 و 80 نفر نیز تحویل کمپ‌ها و مرکز ماده 15 شدند.

سرهنگ ذوالفقاری خواستار حضور نماینده بهزیستی در اجرای طرح‌های پلیس، ایجاد ظرفیت و فضا برای نگهداری معتادان در مراکز ماده 16 شد و گفت: 143 معتاد و هفت خُرده‌فروش نوروز امسال دستگیر شدند و قرار است تا پایان سال 36 طرح برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با خُرده‌فروشان مواد مخدر در این شهرستان اجرا شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز گفت: یک‌هزار و 200 معتاد متجاهر تاکنون در این استان شناسایی شده است که پس از جمع‌آوری پلیس باید غربالگری این افراد از سوی تیم قوی از بهزیستی انجام شود.

حمزه عبدکوند اظهار کرد: افزایش فضای موجود در مرکز ماده 16 کبودراهنگ جزء مصوبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است که باید سریع به مرحله انجام برسد.

وی اضافه کرد: می‌توان فضای موجود در مرکز ماده 16 مخصوص نگهداری معتادان متجاهر را تجهیز و ظرفیت اسمی آن را از 100 نفر به 500 نفر افزایش داد؛ همچنین ظرفیت مرکز ماده 16 نهاوند متعلق به سپاه را از 100 به 200 نفر رساند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان تأکید کرد: گزارش‌هایی مبنی بر ترخیص زودهنگام معتادان به دست رسیده است که این کار خلاف قانون بوده و طبق مقررات دست کم یک معتاد باید سه ماه در مرکز نگهداری شود.

عبدکوند ادامه داد: پذیرش و ترخیص معتاد متجاهر باید با دستور قضائی باشد و نباید بدون دریافت اجازه از مرجع قضائی نسبت به ترخیص معتادان اقدامی شود.

وی از پرداخت یک میلیارد و 600 میلیون تومان به بهزیستی برای مرکز ماده 16 در سال گذشته خبر داد و گفت: باید تمامی مدارس زیر پوشش کاهش آسیب برود و در این راستا اعتباری برای تولید محتوا و برگزاری کلاس‌هایی با هدف پیشگیری از اعتیاد پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان ابراز کرد: یک‌هزار و 314 معتاد سال گذشته در مرکز ماده 16 پذیرش شدند که 812 نفر مربوط به شهرستان همدان است.

مرتضی حیدری با بیان اینکه ظرفیت اسمی مرکز ماده 16 همدان 100 نفر است، اضافه کرد: هم‌اینک 334 نفر در این مرکز حضور دارند که 134 نفر از آن‌ها کف‌خواب هستند.

وی افزود: 15 کمپ ماده 15 با ظرفیت 185 نفر و یک کمپ مخصوص بانوان با ظرفیت 30 نفر در شهرستان همدان فعال هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان گفت: یک‌هزار و 396 معتاد متجاهر مرد و 30 معتاد زن سال گذشته شناسایی و یک‌هزار و 214 معتاد غربالگری شدند.

حیدری ادامه داد: اداره بهزیستی آماده افزایش ظرفیت مرکز ماده 16 است، اما باید بودجه مورد نیاز برای تجهیز مرکز، نگهداری و تغذیه معتادان تأمین شود.

وی افزود: 43 کمپ در این استان فعال هستند که طبق قانون باید به‌ازای هر 50 هزار نفر یک کمپ دایر شود که با وجود بیش از ظرفیت بودن شمار کمپ‌ها، تا خردادماه پنج کمپ جدید در مرکز استان دایر می‌شود.

شناسه خبر 54052