شناسه خبر:54088
1401/1/23 09:17:17
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان خبر داد:

15 تصفیه‌خانه فاضلاب در استان فعال و در دست احداث

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از فعال بودن 10 تصفیه‌خانه فاضلاب و پنج تصفیه‌خانه در دست ساخت در استان خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، حسین آذرتکین با اشاره به تصفیه‌خانه‌های فعال فاضلاب در شهرهای همدان، تویسرکان، نهاوند، رزن، اسدآباد، ملایر، کبودراهنگ، سرکان و روستاهای ارزانفود و سیمین، گفت: درحال حاضر علاوه‌بر 10 تصفیه‌خانه فعال مذکور، پنج تصفیه‌خانه نیز در روستاهای ابرو، یلفان، آبرومند، حسین‌آباد ناظم و شهر کرفس درحال ساخت است.

وی با اذعان به اینکه درحال حاضر راهبری، کنترل فرآیند و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان مطابق با استانداردهای مصارف صنعتی و کشاورزی در دست انجام است، افزود: بر همین اساس تصفیه‌خانه فاضلاب روستای ارزانفود با اعتباری بالغ‌بر 37 میلیارد ریال در زمستان 1400 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

آذرتکین همچنین با اشاره به مجموعه اقدامات انجام‌شده به‌منظور کاهش اثرات کم‌آبی بر سطح منابع آبی موجود نیز گفت: در همین راستا براساس توافقات انجام‌شده، پساب تولیدشده در تصفیه‌خانه فاضلاب همدان به حجم 12 میلیون متر مکعب در سال به نیروگاه شهیدمفتح همدان درحال انتقال است.

آذرتکین افزود: همچنین با تلاش همکاران ما 630 هزار متر مکعب در سال از این پساب نیز به صنایع پتروشیمی هگمتانه درحال انتقال است که این اقدام تاکنون منجر به کاهش برداشت منابع آب زیرزمینی و به تبع آن کاهش اثرات منفی زیست‌محیطی در سال‌های آتی خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه خرید تجهیزات الکترومکانیکال تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان با صرف نزدیک به 40 میلیارد ریال اعتبار نیز در سال 1400 عملیاتی شد، بیان کرد: تجهیزات الکترومکانیکال خریداری‌شده تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تویسرکان نیز با صرف 25 میلیارد ریال درحال انجام است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه به انجام کانال پساب خروجی و خط بای‌پس تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نهاوند با اعتبار 4.2 میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: اصلاح بخشی از دیوار تصفیه‌خانه فاضلاب شهر رزن نیز با اعتباری بالغ‌بر 1.9 میلیارد ریال در دست انجام است.

وی درنهایت نصب و راه‌اندازی واحد دانه‌گیر تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای اسدآباد و تویسرکان را نیز از مجموع اقدامات انجام‌شده توسط شرکت آب و فاضلاب استان در سالی که گذشت عنوان کرد.

شناسه خبر 54088