شناسه خبر:54205
1401/1/25 09:28:02

سپهرغرب، گروه خبر: مشکل کم‌آبی و قطعی‌های مکرر آب در کلان‌شهر کرمانشاه و وعده‌های مکرر و محقق‌نشده برای استفاده کامل از ظرفیت سد گاوشان به معمایی در این شهر تبدیل شده است.

مشکل آب آشامیدنی در استان ازجمله شهر کرمانشاه به‌دلیل زیرساخت نامناسب در سالیان گذشته سبب گلایه‌مندی مردم شده، اما خشک‌سالی یکی دو سال گذشته این دغدغه و نگرانی را تشدید و به‌ویژه در فصل گرم سال زندگی را بر مردم سخت کرده است.

مسئولان می‌گویند توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه خطوط انتقال آب شهری متناسب با توسعه کلان‌شهر کرمانشاه دیده نشده است؛ در چند شهرک، مسکن مهر و پروژه مسکونی احداث‌شده برای خطوط انتقال آب برنامه‌ریزی نشده و سبب فشار مضاعف به دیگر قسمت‌ها نیز هست.

خطوط انتقال آب از سد گاوشان نیز که در تابستان گذشته قرار بود راه‌اندازی شود، به‌دلیل فرسودگی بخش‌هایی از خطوط با مشکل مواجه شد و با وعده مسئولان مقرر بود تا پایان سال گذشته تعمیرات انجام شده و از ظرفیت کامل سد گاوشان برای آب‌رسانی به شهر کرمانشاه استفاده شود.

اما قطعی‌های مکرر و گسترده آب از اواخر سال گذشته و در آستانه تحویل سال تاکنون حکایت از چیز دیگری داشت و بازهم وعده داده‌شد محقق نشد و با گرم شدن تدریجی هوا و کاهش دبی منابع آبی، قطعی آب در مناطق مختلف همچنان وجود دارد و افزایش آن نیز دور از انتظار نیست.

این درحالی است که حجم آب پشت سد گاوشان به‌گونه‌ای است که تا دو سال آینده نگرانی برای تأمین آب وجود نداشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد آب‌رسانی به کلان‌شهر کرمانشاه به معمایی پیچیده برای مسئولان تبدیل شده که بعد از رفع مشکلی، مشکل دیگری برای به تأخیر انداختن آن بیان می‌شود.

بنا بر اعلام مسئولان آب منطقه‌ای فاز اضطراری تصفیه‌خانه غدیر از چندسال گذشته وارد مدار شده است و چون شیرآلات خطوط در طول مسیر نیاز به تعمیر داشتند، این اقدام در کمتر از 20 روز وعده داده‌شده ایام پایانی سال انجام شد و در آن مدت از چشمه طاقبستان برای آب‌رسانی به شهر کرمانشاه استفاده شد.

مسئولان این شرکت می‌گویند هم‌اکنون مشکلی ازنظر تعمیرات خطوط انتقال وجود ندارد، بلکه مشکل اساسی کمبود مخزن در شهر کرمانشاه است که تعدادی درحال احداث بوده و ردیف و اعتبار مناسبی برای آن درنظر گرفته شده است.

   طرح آب‌رسانی شهر کرمانشاه نیازمند بازنگری است

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه درباره طرح آب‌رسانی کرمانشاه اظهار کرد: از زمان تدوین طرح آب‌رسانی شهر کرمانشاه بیش از 10 سال گذشته است و با توجه به تغییرات جمعیتی، این طرح نیازمند به بازنگری براساس وضعیت کنونی شهر است.

منوچهر فخری عنوان کرد: تأمین آب شرب مورد نیاز شهروندان کرمانشاهی یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت ارشد استان است و طی ماه‌های اخیر با تلاش‌های انجام‌شده عملیات مهم رفع نقص خط انتقال آب شرب سد گاوشان به شهر کرمانشاه با موفقیت انجام شد.

فخری گفت: برنامه بعدی در فرآیند تکمیل طرح آب‌رسانی به شهر کرمانشاه به اجرای خطوط بین مخازن و اصلاح شبکه در سطح شهر اختصاص دارد که با اجرای آن‌ها، می‌توان از ظرفیت خط انتقال سد گاوشان به شکل گسترده‌تری استفاده کرد.

   مشکلات تصفیه‌خانه غدیر هنوز رفع نشده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه برخی مشکلات تصفیه‌خانه غدیر را که منجر به بهره‌برداری کامل از آن شود، هنوز برطرف نکرده است و البته مشکلات خط انتقال آب از سد گاوشان و تصفیه‌خانه غدیر نیاز به بررسی بیشتر دارد.

علیرضا کاکاوند عنوان کرد: با توجه به اینکه این خط باید به تصفیه‌خانه غدیر متصل شود و از آنجا آب تصفیه‌شده تحویل آب و فاضلاب داده شود، هنوز این اقدام انجام نشده است و همچون گذشته همان یک‌هزار لیتر بر ثانیه آب خام از سد گاوشان را تحویل می‌گیریم.

کاکاوند گفت: تصفیه‌خانه هنوز تکمیل نشده و با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات اعتباری آب منطقه‌ای رفع شده، انتظار می‌رود هرچه زودتر این تصفیه‌خانه و خط لوله آب با ظرفیت کامل تحویل شرکت آب و فاضلاب شود.

وی افزود: چنانچه بهره‌برداری کامل از تصفیه‌خانه غدیر تا پایان بهار فراهم نشود، امکان سهمیه‌بندی آب در شهر کرمانشاه وجود دارد.

کاکاوند بیان کرد: با توجه به وضعیت بارش‌ها که چندان مناسب نبوده، ما نیاز ضروری به این خط و تصفیه‌خانه داریم و پیش‌بینی می‌شود از اوایل خردادماه نیاز مبرم به این خط با ظرفیت کامل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگری که سبب شده برخی از شهروندان کرمانشاهی با قطعی مکرر آب آشامیدنی مواجه شوند کمبود مخازن ذخیره آب در شهر کرمانشاه است، گفت: حدود 250 هزار متر مکعب حجم مخزن ذخیره در کرمانشاه نیاز داریم که اکنون نصف این حجم در اختیار شرکت آبفا بوده و ایجاد این مخازن جزء موافقت‌نامه شرکت آب منطقه‌ای است.

ساکنان کلان‌شهر کرمانشاه برای رفع کمبود آب مورد نیاز خود همچنان منتظر اقدامات مؤثر ادارات مربوطه به‌ویژه آب منطقه‌ای و آبفا هستند و تأمین کامل آب آشامیدنی شهر کرمانشاه مشروط به استفاده کامل از سد گاوشان و تصفیه‌خانه غدیر است.

شناسه خبر 54205