شناسه خبر:54222
1401/1/25 10:04:49

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار همدان با تأکید بر لزوم هم‌افزایی نهادهای ذی‌ربط برای جانمایی و انتقال واحدهای ضایعاتی، گفت: با توجه به معیشت شاغلان این بخش اول باید بستر فعالیت قانونمند آن‌ها فراهم و از توسعه ضایعاتی‌ها با وضعیت فعلی جلوگیری شود.

محمدعلی محمدی ظهر روز گذشته در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با اشاره به تغییر نگاه مردم به مباحث زیست‌محیطی، اظهار کرد: بسیاری از مردم و گروه‌های مردم‌نهاد نسبت به مسائل زیست‌محیطی حساس و مطالبه‌گر هستند که این رویکرد جای شکر دارد.

وی با بیان اینکه در اجرای هر طرح و فعالیتی باید موارد زیست‌محیطی مورد بررسی و ملاحظه قرار گیرد، تصریح کرد: متوقف کردن و جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی راحت‌ترین اقدام و به‌نحوی پاک کردن صورت‌مسئله است و انتظار می‌رود در برخورد با این مقوله با ملاحظه همه جوانب به دنبال حل مسئله و راهکارهای برتر باشیم.

فرماندار شهرستان همدان رشد قارچ‌گونه و رهاشده واحدهای جمع‌آوری ضایعات را ازجمله معضلات موجود در شهر همدان دانست و افزود: شهرداری در راستای جمع‌آوری و سامان‌دهی پسماند مسئولیت مستقیم دارد، اما در وضعیت فعلی علاوه‌بر مشکلات این حوزه شاهد آلودگی‌های زیست‌محیطی و بصری، ساخت‌وسازها و فعالیت‌های غیر مجاز تعداد قابل توجهی از واحدهای ضایعاتی هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی نهادهای ذی‌ربط در راستای جانمایی و انتقال واحدهای ضایعاتی، اظهار کرد: با توجه به معیشت شاغلان این بخش اول باید بستر فعالیت قانونمند آن‌ها فراهم و در کنار این موضوع از توسعه ضایعاتی‌ها با وضعیت فعلی جلوگیری شود.

محمدی افزود: با هماهنگی دستگاه قضائی جهت تسهیل و تسریع در سامان‌دهی واحدهای ضایعاتی اقدام مشترک حقوقی نهادهای ذی‌ربط در دستور کار قرار گرفته و جمع‌آوری و برخورد قانونی با واحدهای غیر مجاز انجام خواهد شد.

وی در ادامه با توجه به برخی از اقدامات در دست اجرای محیط‌زیست استان، ضمن اعلام قول مساعد همکاری، گفت: انتظار می‌رود برای پیشبرد اهداف زیست‌محیطی با توجه به سند آمایش استان ضمن برآورد اعتبارات مورد نیاز تلاش و پیگیری لازم برای جذب اعتبار از منابع ملی توسط محیط‌زیست استان به‌عمل آید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز در این دیدار همدان را ازجمله استان‌های پیشرو در تدوین سند آمایش دانست و ابراز کرد: تطابق عملکرد براساس سند آمایش توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت.

سیده‌مریم محمدی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی متوازن از محیط‌زیست و تضمین حیات نسل‌های آینده، افزود: دغدغه‌های زیست‌محیطی افزایش یافته، اما کافی نیست و هنوز به جایگاه خود نرسیده است.

وی خواستار توجه، حمایت و همکاری فرمانداران در امر حفاظت محیط‌زیست شد و اضافه کرد: در محیط‌زیست با واحدهای صنعتی، مناطق حفاظت‌شده، پسماند و بسیاری از مأموریت‌ها، با امکانات و نیروی انسانی محدود مواجهیم که می‌طلبد از همه ظرفیت‌های موجود در این راستا بهره‌گیری کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با تأکید بر ضرورت مدیریت مشارکتی در حفاظت محیط‌زیست، بیان کرد: خوشبختانه با وجود همه کمبودها، هیچکدام از اهداف و شرح وظایف زمین نمانده است.

محمدی در پایان اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی طرح‌های در دست اجرای محیط‌زیست استان با موفقیت عملیاتی و اجرایی شود.

شناسه خبر 54222