شناسه خبر:54406
1401/1/29 10:11:26

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در استان همدان در سه رده سنی کودک، نوجوان و جوان و بزرگ‌سال برگزار شد؛ افراد برای رقابت در این جشنواره به‌صورت آنلاین و مکتوب با یکدیگر به رقابت پرداختند. یازدهمین دوره این جشنواره در همدان به خوان آخر رسید.

هرساله جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در سراسر کشور برگزار می‌شود که این جشنواره توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین‌المللی امام رضا (ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت (ع)، با اضافه شدن بخش ویژه حضرت مهدی (عج) برگزار می‌شود. در یازدهمین دوره این جشنواره در کنار پویش کتاب‌خوانی مسابقه چهارگزینه‌ای، نقاشی و داستان‌نویسی و شعرسرایی نیز برای گروه‌های سنی مختلف به‌صورت مجزا برگزار شد تا این پویش‌ها علاوه‌بر افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی، به فرهنگ‌سازی در تمام سنین هم منجر شود.

یازدهمین دوره این جشنواره در همدان روز گذشته به خوان آخر رسید و در مراسم اختتامیه علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان و عاطفه زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در رابطه با این جشنواره صحبت کردند که در ادامه متن سخنان آنان را می‌خوانید:

استاندار همدان ضمن تشکر از همه افرادی که در این برنامه تلاش کردند تا جوانان را ترغیب به کتاب‌خوانی کنند، ابراز کرد: موضوع کتاب و کتاب‌خوانی همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است تا به‌عنوان یک فرهنگ در سطح جامعه نهادینه شود. گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی یک‌روزه انجام نمی‌پذیرد، این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و بهترین زمان سنین کودکی است که افراد سرشتشان آماده پذیرش هر مطلبی هست، بهترین نقش در این خصوص را معلم‌های عزیز برعهده دارند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: امروزه فضای مجازی در جامعه نه به شکل عادی، بلکه به‌صورت اعتیادآور و غیر قابل باور در جامعه شکل گرفته و افراد در سنین مختلف ساعت‌ها درگیر این فضا هستند. در گذشته گفته می‌شد که هر کتابی ارزش یک‌بار خواندن را دارد، اما بعدها گفته شد هر کتابی ارزش خواندن ندارد! متأسفانه آن کتاب‌هایی که ارزش خواندن ندارند، در فضای مجازی منتشر می‌شوند یا مطالب نادرستی در مورد آنچه که برای ما به‌عنوان ارزش است، در فضای مجازی پخش می‌شود و همه‌چیز را به تمسخر می‌گیرند که این‌ها هدایت‌شده است و اگر این فضا با این گستره و حجم بالا تبلیغ می‌شود، محتوایی هم برای تغییر فرهنگ ما درنظر گرفته شده است.

استاندار همدان با بیان اینکه استکبار و نظام سرمایه‌داری امروز نیاز به پیاده‌نظام دارد تا در جهت منافع او حرکت کند، گفت: نظام سرمایه‌داری به این نتیجه رسیده که باید الگوی فرهنگی و رفتار یکایک افراد جامعه را تغییر دهد. افراد هرچه در این فضا آورده می‌شود را می‌پذیرند، اما در خلاف آن هرچه تجزیه و تحلیل شود، پذیرفته نمی‌شود؛ ما برخلاف کشورهای پیشرفته دنیا به‌جای کتاب خواندن و افزایش دانش، بیشتر در فضای مجازی هستیم.

وی اذعان کرد: حال سؤال این است که چرا کتاب بخوانیم؟ زیرا نویسنده مشخص است، نگاه و نگرش او معلوم بوده و شما بر مبنای آن و براساس انتخاب و تمایل خود کتاب می‌خوانید، اما در فضای مجازی مبنا، اساس و ریشه مطالب منتشرشده مشخص نیست که چه کسی آن‌ها را نوشته است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به کلمات قصار امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه، افزود: ما در نهج‌البلاغه می‌خوانیم که تیر تیرانداز ممکن است به هدف نخورد، اما سخن کج و حرف نادرست اثر خود را می‌گذارد. در نظر بگیرید شما یک عابد را می‌شناسید که از مدت شناخت شما 40 سال می‌گذرد؛ وقتی یک حرف نادرست راجع به آن زده شود، شما باور نمی‌کنید، اما ته ذهنتان می‌گویید نکند فلان گناه را کرده باشد؟ این همان اثربخشی حرف کج است که حضرت علی (ع) می‌فرمایند. بنابراین باید خیلی مراقب باشیم، مخصوصاً امروزه که در مسیر ما انواع و اقسام انحرافات فکری و فرهنگی وجود دارد و می‌تواند مسیر زندگی افراد را تغییر دهد. اقدام ارزشمند جشنواره رضوی که در کشور برگزار شده، می‌خواهد توجه‌ها را به سمت کتاب‌هایی که سیره ائمه را تشریح کرده است و روش‌ها و بیانات ارزشمند آن‌ها سوق دهد تا ما یاد بگیریم و در زندگی خود به‌کار بگیریم که تعداد شرکت‌کنندگان در این رویداد نشان‌دهنده توجه مردم به این موضوع است که امیدواریم افزایش یابند.

وی با اشاره به اینکه طبق فرموده امام (ره) اگر همه پیغمبران الهی در یک‌جا جمع شوند هیچ اختلاف و تفرقه کلامی در آنجا رخ نمی‌دهد، اظهار کرد: بنابراین می‌توان گفت اگر سیره ائمه اطهار (ع) در جامعه پیاده شود، میزان تخلفات و منکرات به‌شدت کاهش خواهد یافت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: خرسندیم که به مدد و لطف الهی توفیق پیدا کرده‌ایم تا یازدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را با جدیت تمام در شهر دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان برگزار کنیم؛ جشنواره کتاب‌خوانی رضوی هرسال با جلال و شکوه تمام به برکت حضرت ثامن‌الائمه (ع) در کشور و به تبع آن در استان همدان برگزار می‌شود. هرسال تکرار این اتفاق رویداد خجسته‌ای است که در سپهر فرهنگی و بومی ایران‌زمین میدرخشد.

عاطفه زارعی اذعان کرد: مردم به عشق هشتمین اختر تابناک امامت در این جشنواره شرکت می‌کنند که این کتاب‌ها بیان شیوه زندگی مردان الهی است و همیشه معنویت را برای مردم به همراه داشته است و این مسئله باعث شده که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کتاب‌خوانی مزین به نام امام رضا (ع) هرسال با قوت بیشتری برگزار شود و در این میان همدان نیز بخش مهمی در این رویداد است.

زارعی گفت: در سال 1400 تعداد 36 هزار و 840 نفر در سه رده سنی کودک و نوجوان، جوان و بزرگ‌سال از استان همدان در این جشنواره حضور یافتند و بیش از 700 نفر در عرصه‌های گروهی و استانی در این جشنواره حضور داشتند و 17 نفر منتخب خانوادگی، 692 نفر منتخب انفرادی و 9 نفر منتخب ملی مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه یازدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی یک فرق اساسی با دوره‌های گذشته داشت، تشریح کرد: به یمن قرار گرفتن دو نیمه شعبان در یک سال و میلاد با سعادت منجی بشریت حضرت ولی امر (عج)، بخش ویژه جشنواره به حضرت قائم (عج) اختصاص یافت که امیدواریم گامی مؤثر در شناخت امام عصر (عج) که وظیفه هر مسلمانی است، باشد. بی‌شک اگر لطف آن حضرت نبود، این رویداد مورد توجه همه اقشار از عشایر و روستاییان گرفته تا همه مردم، قرار نمی‌گرفت.

زارعی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی افتخار این را دارند که در دورترین نقاط استان نیز خدمات‌رسانی به مردم شریف سراسر استان را داشته باشند، افزود: گاهی این مراکز فرهنگی به‌عنوان تنها ملجأ و پناهی هستند که مردم علاقه‌مند به کتاب‌خوانی به آن‌ها پناه می‌برند. مردم فرهنگ‌دوست همدان از میان بیش از 36 هزار شرکت‌کننده، 20 هزار و 339 نفر در بخش بزرگ‌سال و جوان، چهار هزار و 930 نفر نوجوان، 11 هزار و 971 نفر کودک و خردسال بوده‌اند.

وی ابراز کرد: از میان شرکت‌کنندگان 18 هزار و 173 نفر را آقایان و 18 هزار و 667 نفر را بانوان تشکیل دادند که در دو بخش آنلاین و مکتوب به رقابت پرداختند؛ در بخش آنلاین 34 هزار و 740 نفر شرکت کردند که این جشنواره به‌دلیل وجود ویروس کرونا به‌صورت آنلاین هم برگزار شد. در بخش مکتوب دو هزار و 100 نفر در این جشنواره به رقابت پرداختند که این رقابت در اداره کل زندان‌های استان همدان برگزار شد.

زارعی اذعان کرد: اقدامات انجام‌شده طی یک سال اخیر عبارت‌اند از برگزاری بیش از 15 جلسه ستاد استانی و شهرستانی و فعالیت‌های فرهنگی گسترده در راستای برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در جامعه شهری، روستایی و عشایری در 118 باب کتابخانه سطح استان به همت همکاران و کتابداران در سطح استان و همچنین همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی در بخش خصوصی و دولتی ازجمله مؤسسه مطالعات آرمان در بخش خصوصی، استانداری و فرمانداری‌های استان، اداره کل زندان‌های استان، مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، بنیاد مهدویت استان، شهرداری‌های سراسر استان و سایر ادارات در بخش دولتی.

وی افزود: این رویداد کتاب‌خوانی بخش‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود؛ افراد علاوه‌بر شرکت در مسابقات چهارگزینه‌ای، می‌توانستند برداشت‌های خود را از منابعی که هرسال معرفی می‌شود، به اشکال مختلف ارائه دهند. این اشکال مختلف عبارت‌اند از نقاشی که 11 هزار و 70 نفر، چهارگزینه‌ای که 18 هزار و 268 نفر، پویش که چهار هزار و 190 نفر، چاپ و انتشار مقاله که 54 نفر، پویش امام زمانی که 89 نفر، داستانک که یک‌هزار و 183 نفر، شعرسرایی که 593 نفر، قصه‌گویی که 809 نفر، مروجان رضوی که 261 نفر و تولید آثار هنری که 323 نفر بوده‌اند.

شناسه خبر 54406