شناسه خبر:54482
1401/1/31 09:29:33

سپهرغرب، گروه خبر: در حالی که متقاضی نهضت ملی مسکن در قروه رؤیای صاحب خانه شدن در سردارند، هنوز هم مسئولان و متقاضیان سر انتخاب زمین و مکان به توافق نرسیده و زمین‌های در نظر گرفته شده برای این طرح باب طبع متقاضیان نیست.

طی سال‌های اخیر قیمت مسکن به یک باره افزایش یافت و قیمت مسکن در قروه نیز از این امر مستثنی نماند به طوری که قیمت زمین و اجاره مسکن در این شهر نسبت به سایر شهرستان‌ها و استان‌های همجوار بیشتر افزایش یافت.

برخی از شهروندان قروه‌ای از چند سال قبل با اجرای طرح ملی مسکن (دولت دوازدهم) رؤیای صاحب خانه شدن را در سر می‌پروراندن، اما این رؤیا تاکنون تحقق پیدا نکرده هیچ، هنوز هم مسئولان درگیر انتخاب زمین و آماده‌سازی آن هستند.

سرانجام کاسه صبر متقاضیان مسکن ملی در قروه لبریز شد و جمعی از آنان در اعتراض به واگذاری زمین‌های نامناسب در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

اعتراض این متقاضیان به‌خاطر نگرانی‌ها و ضعف‌های مدیریتی در طرح ملی مسکن ازجمله جانمایی زمین نیز مانند مسکن مهر در حال تکرار است که دوری از مرکز شهر، توپوگرافی نامناسب، شیب بالای زمین‌ها، هزینه بالای آماده‌سازی و نبود زیرساخت‌های خدماتی ازجمله این مشکلات است.

زمین‌های مسکن و شهرسازی خارج از شهر قرار دارند

رئیس مسکن و شهرسازی قروه در ارتباط با مشکلات مسکن ملی در این شهرستان گفت: زمین‌های اداره مسکن و شهرسازی خارج از شهر و در حاشیه قرار دارد برای خرید زمین‌های مرغوب، دولت باید میلیاردها تومان هزینه کند.

حجت‌الله شریفی افزود: شهروندان به موقعیت نامناسب زمین در ویلا شهر برای ساخت مسکن ملی که نزدیک به باقی مانده صخره سرانجیک است، معترض هستند.

به گفته وی اراضی مسکن و شهرسازی نه در زمین‌های مسطح بلکه در حاشیه کوه‌پایه‌ها قرار دارد ولی با توجه به اینکه حدود 72 واحد مسکن ملی در شهرک دانش با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال آماده‌سازی است برخی شهروندان خواهان واگذاری زمین در همین شهرک هستند و به علت تفاوت در موقعیت جانمایی مسکن در مقایسه با زمین نزدیک کوه‌پایه‌ها، معترض هستند.

رئیس مسکن و شهرسازی قروه اظهار کرد: نزدیک 717 نفر برای طرح مسکن ملی وجه واریز کرده اند که حدود 50 نفر از آن‌ها معترض هستند که همین امر باعث کاهش سرعت روند عملیات ساخت و آماده‌سازی می‌شود.

   پیگیر اعتراض متقاضیان هستیم

فرماندار قروه هم اظهار کرد: متقضیان مسکن ملی قروه به زمین انتخابی اعتراض دارند که ماهم پیگیر کارها هستیم و نتیجه نهایی را متعاقباً اعلام می‌کنیم.

خلیل فعله‌گری علت اعتراض شهروندان را زمین سنگلاخ، شیب‌دار و ارائه خدمات زمان‌بر دستگاه‌های خدمات‌رسان عنوان کرد و افزود: مشکلات مردم را پیگیری می‌کنم که آیا امکان حذف آن زمین یا امکان اصلاح قطعات آن اراضی وجود دارد یا نه؟

وی در ادامه اضافه کرد: اگر تغییر محل جغرافیایی زمین هم امکان داشته باشد متأسفانه روند بسیار زمان‌بر خواهد شد و در صورت تغییر موقعیت مکانی خود این معترضان این بار به طولانی بودن زمان آماده‌سازی پروژه اعتراض خواهند نمود.

فعله‌گری افزود: برای ساخت و ساز مسکن متقاضیان، از کمک مالی مربوط به طرح اعتبارات توسعه‌ای مسکن ملی به متقاضیان کمک می‌شود تا بهتر بتوانند روند احداث را انجام دهند.

وی از بازدید مدیرکل مسکن و راه و شهرسازی از منطقه ویلاشهر قروه خبر داد و گفت: تا زمان شروع نشدن عملیات، مشکلات زمین چندان مشخص نبود اما با اجرای عملیات مشکلات متقاضیان درست بود و باید تجدیدنظر شود.

کارشناسان می‌گویند می‌توان از زمین‌هایی که از ارزش منطقه‌ای و امکانات بهتری برای ساخت مجتمع‌های مسکن ملی برخوردارند، یا برخی اماکن دولتی بلااستفاده و اضافی که در داخل شهر وجود دارند برای ساخت مسکن ملی استفاده کرد تا از تجمع و تراکم مجتمع‌های مسکونی در نقاط حاشیه ای و نامناسب جلوگیری شود.

شناسه خبر 54482