شناسه خبر:54567
1401/2/4 09:07:19

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با بیان اینکه مردم نسبت به تبعیض در پرداختی‌ها گله‌مند هستند گفت: دولت باید نظام مدیریت خود را تغییر دهد، اگر زیرمجموعه‌ها با دولت همراه نباشد، موفقیتی که باید حاصل نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه این هفته در جمع نمازگزاران با بیان اینکه انبیا برای یادآوری عهد انسان با خداوند مبعوث شدند اظهار کرد: اگر فطرت انسان روشن شود، در مسیر عبودیت قرار می‌گیرد، اما انسان فطرت را در این عالم مشغول می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه دین خدا را با افراد و شخصیت‌ها نمی‌توان شناخت افزود: عملکرد افراد معیار اسلام نیست، بلکه اسلام را باید به درستی شناخت بنابراین دین خدا با عملکرد مسوولان شناخته نمی‌شود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه برای شناخت جمهوری اسلامی، باید حق و اسلام را شناخت و این نظام طبق ضوابط الهی است تصریح کرد: باید ضوابط و ماهیت اسلامی را شناخت و با این موارد عملکرد مسؤولان را بررسی کرد، هر چه عملکرد آنها با این ضوابط نزدیکتر باشد، افراد مومن‌تر خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه آرمان‌های حکومت را حضرت علی(ع) با پذیرفتن خلافت مشخص می‌کند ادامه داد: حکومت اسلامی چیزی است که حضرت در نهج‌البلاغه معرفی می‌کند، در این مورد امام علی(ع) می‌فرمایند حکومت برای رسیدن به منافع مادی نیست، مسؤول حکومت اسلامی باید راحت بتوانند بگویند که خدایا ما به دنبال قدرت نیستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه امام علی(ع) چهار هدف را معرفی می‌کند خاطرنشان کرد: هر حکومت اسلامی باید نشانه‌های دین را توسعه و شعائر دینی را در جامعه انجام و اصلاح در جامعه را دنبال کند.

وی با بیان اینکه دومین مسأله اصلاح مفاسد در جامعه است گفت: امروز مشکلات اقتصادی در جامعه فراوان داریم و باید به این مسأله توجه ویژه کنیم.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در حکومت علوی، بستر جامعه به شکلی فراهم می‌شود که اگر خواست به بهشت برود بتواند برود افزود: در نگاه حکومت اسلامی، امام در نامه به مالک اشتر می‎فرمایند بستر اقتصادی جامعه باید به شکلی باشد که برای همه حتی کفار هم مسائل اقتصادی تأمین باشد.

وی با بیان اینکه برای دولتی که فسادستیزی وجود دارد، راه همان راه امام علی(ع) است تصریح کرد: نخستین کار حضرت بازگرداندن اموال بیت‌المال بود بنابراین اموالی که نادرست از بیت‌المال گرفته بودند را بازگرداند و با زمین‌‎خواری‌ها مقابله کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) با رانت‌خواری مبارزه کرد خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد اصلاح شود، با افراد رانت‌خوار و غارتگران مبارزه شود.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام تقسیم بیت‌المال از دیگر اقدامات حضرت امیر(ع) بود گفت: بعضی‌ها برداشت‌های نجومی از بیت‌المال دارند در حالی که بیت‌المال امانتی در دست کارگزاران است و باید برای مصلحت مسلمانان هزینه شود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه امروز بسیاری از مردم نسبت به تبعیض گله‌مند هستند اظهار کرد: نمی‌شود قشری بیشتر از دیگران برداشت کنند و این دلیل اصلی جنگ جمل و شهادت حضرت علی(ع) بود چون دست بسیاری از اختلاسگران را از بیت‌المال قطع کرد.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح نظام مدیریتی بسیار مهم است افزود: امام علی(ع) نظام مدیریتی را تغییر داد و کارگزارانی که کارآمدی نداشتند و تنها فقط به فکر خود بودند را حذف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه دولت باید نظام مدیریت خود را تغییر دهد تصریح کرد: اگر زیرمجموعه‌ها با دولت همراه نباشد، موفقیتی که باید حاصل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز با وجود اینکه رئیس جمهور به تمام استان‌ها سفر و در جریان ریز مشکلات قرار می‌گیرد، برخی از مشکلات پابرجاست به همین دلیل همه زیرمجموعه باید با سیاست‌ها و نگاه دولت همسو شوند.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه مسئول خوب کسی است که بتواند بر بازار نظارت کند و بر زیرمجموعه خود تسلط داشته باشد گفت: بنا بر فرمایش حضرت علی(ع) نیز حکومت باید گزارش اقتصادی به مردم بدهد، حضرت در گزارشی به مردم اعلام کردند که همه مردم کوفه از نان گندم استفاده می‌کنند، مسکن دارند و آب شرب همه تأمین است.

وی با بیان اینکه حکومت اسلامی نسبت به اقتصاد موظف است افزود: حضرت علی(ع) در نامه‌ خود به مالک اشتر فرمودند تلاش کن که تولید کثرت پیدا کند و زمین آباد شود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با گرامی‌داشت شب قدر و تأکید بر لزوم استفاده بهینه از این شب‌ها تصریح کرد: دشمنی که دینداری را در این کشور ضعیف می‌بیند شب‌های قدر و اعتکاف را ببیند و به زودی نیز شاهد حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس باشد.

شناسه خبر 54567