شناسه خبر:54718
1401/2/7 09:20:44

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری نهاوند با بیان اینکه باید پژوهشگاه گشنیز در نهاوند ایجاد شود، گفت: بیش از 60 درصد گشنیز کشور در نهاوند تولید می‌شود که به‌علت نداشتن کارگاه‌های فرآوری، به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

جعفر سلگی در ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: درحال حاضر بیش از 60 درصد گشنیز کشور در نهاوند تولید می‌شود که متأسفانه به‌علت نداشتن کارگاه‌های فرآوری به خارج از کشور قاچاق می‌شود و سود حاصل از آن به جیب دلالان می‌رود.

وی افزود: این شهرستان قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در زمینه کشت گشنیز دارد که درصورت ایجاد پژوهشگاه گشنیز در نهاوند به‌عنوان قطب تولید کشور، می‌توان کشت این محصول را در شهرستان گسترش داده و آن را در داخل کشور فرآوری و ارزش‌افزوده را چندبرابر کرد.

سرپرست فرمانداری نهاوند با بیان اینکه به‌منظور انجام این کار اقداماتی از سوی دانشگاه نهاوند با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی صورت گرفته، ابراز کرد: البته انتظار می‌رود با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر محور قرار دادن اقتصاد دانش‌بنیان در سال جاری، تلاش‌های عملی در این زمینه بیشتر شود؛ به‌گونه‌ای که نتایج آن برای همه ملموس باشد.

وی افزود: علاوه‌بر این شهرستان نهاوند با توجه به کوهستانی بودن و آب‌وهوای مناسب از قطب‌های اصلی پرورش گیاهان دارویی و تولید عسل مرغوب در سطح استان است که این مسئله با توجه به شعار سال باید توسط جهاد کشاورزی و دانشگاه نهاوند به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

سلگی اذعان کرد: به‌منظور بهره‌مندی از قابلیت‌های شهرستان در بخش‌های مختلف که می‌تواند باعث توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شود، لازم است جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هر دو ماه یکبار برگزار شود و اقدامات صورت‌گرفته مورد پیگیری قرار گیرد.

وی وجود مرکز علم و فناوری در نهاوند را مهم‌ترین زمینه برای رسیدن به اهداف مورد نظر عنوان کرد و گفت: در استان همدان پارک علم و فناوری و در نهاوند مرکز علم و فناوری درحال فعالیت هستند که مرکز نهاوند زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان است و با انجام فعالیت‌های خاص رتبه برتر در استان را دارد.

سرپرست فرماندار نهاوند اظهار کرد: مرکز علم و فناوری نهاوند در دانشکده فنی و حرفه‌ای حاج‌حشمت شهبازی، با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها و ایده‌های فناورانه و براساس تفاهم‌نامه چندجانبه بین دانشکده فنی و حرفه‌ای نهاوند با پارک علم و فناوری استان طی چندسال گذشته راه‌اندازی شد.

وی افزود: مهم‌ترین برنامه‌های مرکز نوآوری نهاوند شناسایی نیازهای فناورانه واحدهای تولیدی و خدماتی مرتبط با حوزه فعالیت، شناسایی ایده‌های مناسب و کمک به اجرای ایده‌های تقاضامحور، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز، رویدادهای مورد نیاز مرکز و تسهیل فرآیند بازاریابی محصولات استارت‌آپ مستقر در مرکز است.

سلگی با بیان اینکه علاوه‌بر مرکز علم و فناوری آموزشکده حاج‌حشمت شهبازی باید در دانشگاه دختران نیز مرکز علم و فناوری دایر شود، گفت: با توجه به اینکه شهرستان نهاوند قطب کشاورزی استان و در مواردی کشور است، می‌طلبد که مرکز علم و فناوری در این راستا گام بردارد.

شناسه خبر 54718