شناسه خبر:54728
1401/2/7 09:37:07

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی با بیان اینکه تخصیص آب به صنایع آب‌بر در ساوه و زرندیه ممنوع است، گفت: پتروشیمی و پالایشگاه که صنایع بزرگی هستند، در بحث پساب اختیاری ندارند؛ این شرکت‌ها حتماً باید پساب را ببرند و سرمایه‌گذاری کنند و در فاصله زمانی معینی محدودیت‌هایی را برای مصارف ممنوع آب آن‌ها تعیین می‌کنیم.

فرزاد مخلص‌الائمه در شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان مرکزی با اشاره به وضعیت پساب‌های استان، اظهار کرد: پساب در استان وضعیت مناسبی ندارد و پساب رهاشده داریم؛ بعضی از طرح‌ها عقب است، زنجیره تقاضا زنجیره کاملی نیست و باید هماهنگی بیشتری بین آبفا، آب منطقه‌ای و مصرف‌کنندگان انجام شود.

وی افزود: در ساوه به جهت وضعیت خاصی که دارد، همه اختیارات استانداری را به فرماندار ساوه انتقال می‌دهیم و هر اقدامی در جهت تخصیص و هشدار به کسانی که تخصیص گرفته‌اند، در ساوه تحت امر فرماندار انجام شود؛ در باقی شهرها فرمانداران پای کار باشند و پیگیری‌ها با محوریت فرمانداری انجام شود و شرکت‌هایی که قرارداد و تفاهم‌نامه دارند، دعوت و تعیین تکلیف شوند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: پتروشیمی و پالایشگاه که صنایع بزرگی هستند و تأثیراتی را در حوزه منابع آب استان دارند، در بحث پساب اختیاری ندارند؛ این شرکت‌ها حتماً باید پساب را ببرند و سرمایه‌گذاری کنند و در فاصله زمانی معینی محدودیت‌هایی را برای مصارف ممنوع آب آن‌ها تعیین می‌کنیم، پساب خروجی مهاجران بدون تکلیف است و باید پساب خود را تحویل بگیرند.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: تخصیص آب به صنایع آب‌بر در ساوه و زرندیه ممنوع است، هیچ صنعت آب‌بری برای این مناطق تخصیص داده نشود، در ساوه، شهرک‌های صنعتی و در زرندیه متقاضیان پساب پای کار بیایند، برای رهاسازی آب سد ساوه هم که آیا می‌توان آن را رهاسازی کرد یا خیر، تصمیم‌گیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث‌های کارشناسی از جلسه خارج شود و در گروه‌های تخصصی کارشناسی شود؛ در این جلسات فقط برای تسریع مصوبات جمع شویم و به‌صورت سازمانی تصمیم نهایی گرفته و طرح اجرا شود؛ زیرا با تبادل نظرها وقت گرفته می‌شود.

استاندار مرکزی عنوان کرد: در تابستان تنش‌های آبی وجود دارد، در بعضی از شهرستان‌ها تلاش می‌شود که مشکل آب شرب آن‌ها حل شود که حتماً برطرف می‌شود؛ نگرانی تأمین آب شرب نداریم، اما هم در آب شرب و هم در مصارف دیگر نیاز به صرفه‌جویی است.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در زمینه کشت محصولات صیفی هم باید برنامه‌ریزی شود و محصولاتی که آب‌بر هستند و ارزش اقتصادی چندانی ندارند، نباید کشت شوند تا در حوزه کشاورزی بیش از این هدررفت آب نداشته باشیم.

وی درخصوص طرح پایدار آب سرزمین خاطرنشان کرد: با طرح پایدار آب سرزمین موافق هستم و با تحول می‌توان کارهای نو و جدید انجام داد، این طرح باید در یک دشت به‌صورت نمونه انجام شود و تعارض منافع نداشته باشیم، در آن منطقه شدنی باشد و کارگروهی متشکل از همه اعضا با هدف تدوین متن ایجاد شود، این طرح از سوی اعضا به هیچ عنوان رد نشود و همه با نیت اینکه طرح متعلق به خود آن‌ها است، تلاش کنند تا هرچه سریع‌تر شروع شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: دو دستور کار برای جلسه بعد درنظر گرفته شده است؛ طرح پایدار آب سرزمین (پاس)، گزارش کامل از طرح آبیاری نوین استان و هدررفت آب در جلسه بعد ارائه شود.

شناسه خبر 54728