شناسه خبر:54976
1401/2/17 10:04:34

سپهرغرب، گروه شهر: شهر هوشمند چارچوبی است که عمدتا از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای توسعه، گسترش و ترویج شیوه‌های توسعه پایدار و با هدف رفع چالش‌های روبه رشد شهرنشینی ایجاد شده است.

بخش بزرگی از این چارچوب، اساساً یک شبکه هوشمند از اشیا متصل و ماشین‌هایی است که اطلاعات را با استفاده از فناوری بی‌سیم و رایانش ابری انتقال می‌دهند.

برنامه‌های (IOT) مبتنی بر رایانش ابری، اطلاعات را در لحظه دریافت، تجزیه و تحلیل و مدیریت می‌کنند تا به شهرداری ها،شرکت‌ها و شهروندان کمک کنند تا برای بهبود کیفیت زندگی خود تصمیمات بهتری بگیرند.

مردم برای ارتباط با اکوسیستم‌های یک شهر هوشمند، از راه‌های مختلفی همچون تلفن‌های هوشمند، ابزارهای هوشمند استفاده می‌کنند و یکپارچه‌سازی اشیا و داده‌ها با زیرساخت‌های فیزیکی و خدمات شهری می‌تواند هزینه‌ها را کاهش و پایداری را بهبود بخشند.

ایمنی در شهر هوشمند موضوعی است که در پروژه‌های در حال اجرای شهرهای هوشمند در سرتاسر جهان ذهن متخصصان حوزه امنیت را درگیر کرده است در واقع نوع سکونت انسان در دهه‌های آینده دستخوش تغییرات بسیار جدی خواهد شد و هوشمند سازی شهرها یک موضوع کاملاً اجتناب‌ناپذیر به‌حساب می‌آید.

یکی از اهداف مهم شهری هوشمندسازی ایمنی است که نقش بسیار مهمی در آرامش و رفاه مردم دارد.

با توجه به اینکه جمعیت شهرها در سرتاسر جهان به سرعت در حال گسترش است و این انتظار می‌رود که جمعیت کره زمین افزایش چشمگیر داشته باشد و با توجه به افزایش تعداد افراد ساکن در شهرها، توانایی ایمنی نگه داشتن همه افراد یک چالش فزاینده برای سیستم‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود.

به همین دلیل است که شرکت‌های فناوری در حال تولید محصولات و راه حل‌هایی با در نظر گرفتن این شهرهای آینده نگرانه هستند.

زیرا واقعیت نزدیک‌تر از آن است که شما تصور می‌کنید راه‌حل‌هایی که می‌توانید به مراقبت از اماکن عمومی و به اشتراک گذاشتن داده‌های بسیار دقیق به کارمندان و مسئولان شهری کمک کنند و شهر‌های هوشمند را قادر می‌سازند تا تجربه و ایمنی افراد ساکن را در آن شهرها بهبود بخشند.

در چند دهه گذشته ایده شهرهای هوشمند راه طولانی را طی کرده‌اند اما برای ایجاد ایمنی یک شهر هوشمند، آگاهی از موقعیت در زمان واقعی و همکاری بین سازمان‌ها زمینه‌هایی بسیار مهم است که باید به‌عنوان یک اولویت توسعه یابند.

ایمنی شهر هوشمند در نهایت به معنی استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارتقای امنیت زندگی شهروندان ساکن در شهرهای آینده است.

سید صادق پورسینا

شناسه خبر 54976