شناسه خبر:54978
1401/2/17 10:06:58

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: یکی از مشکلاتی که امروز گریبان شهر همدان را گرفته، ترافیک است که با بازگشایی مدارس این معضل افزایش نیز یافته است. یکی از راه‌های کاهش بار ترافیکی احداث راه‌ها و معابر دسترسی جدید است که مدیریت منطقه سه شهرداری همدان بلوار پردیسان را با هدف سبک کردن بارترافیکی کوی خضر و کوی رضوان احداث کرده است.

شهردار همدان در آیین افتتاحیه بلوار پردیسان که روز پنجشنبه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر همدان، شهردار و مسئولان شهری برگزار شد با بیان اینکه اراضی تفکیکی 36 هکتاری در کوی پردیسان قرار گرفته است گفت: بلوار پردیسان راه دسترسی از بزرگراه امام خمینی به منطقه خضر است که تسهیلگر تردد مردم این منطقه خواهد بود

سید مسعود حسینی در ادامه با تاکید بر ارائه خدمت با کیفیت به مردم شریف همدان گفت: طول این معبر 500 متر مربع و عرض آن 24 متر مربع است و با هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد تومان احداث شده است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های تکمیلی این مجموعه افزود: این معبر که در کنار بزرگراه امام خمینی (ره) نقش بسزایی در کاش ترافیک منطقه خواهد داشت و دراین محدوده فضای ورزشی 9 هزار مترمربعی، هایپرمارکت 5هزار متری که پارکینگ نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در ادامه به ایجاد زیرساخت‌های احداث 500 واحد مسکونی در این منطقه اشاره کرد و افزود: تمام تلاش خود را برای ارائه امکانات مناسب جهت جلوگیری از ساخت و ساز غیر قانونی به کار می‌بندیم.

شهردار همدان با اشاره به اینکه اجرای این پروژه باعث کاهش طول مسیر، و دسترسی آسان به کوی خضر وکوی رضوان می‌شود خاطرنشان کرد: این پروژه شامل زیر سازی، جدول‌گذاری،بیس‌بتن، آسفالت، تجهیز و لوله‌گذاری جهت روشنائی کاشت فضای سبز است.

حسینی در پایان بر عزم شهرداری بر رعایت عدالت توزیعی در اجرای پروژه‌های شهری تاکید کرد و افزود: مدیریت شهرداری منطقه سه در خدمت به مردم به ویژه در حوزه ترافیک بسیار کارآمد فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهرهمدان نیز در این آیین گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های عمرانی با مقیاس متوسط است.

مهدی حیدری در ادامه افزود: یکی از مشکلات اساسی شهر همدان که با آن مواجه هستیم موضوع ترافیک است که با بازگشایی حداکثری مدارس این مشکل بیشتر خود را نشان داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در موضوع سامان‌دهی پارک‌ها نتوانسته‌ایم برنامه ویژه‌ای داشته باشیم اظهارکرد: در حوزه ساماندهی ترافیک شهر نیز پارکینگ‌های خصوصی و پارکینگ‌های جدید‌الاحداث هنوز شروع به کار نکرده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهرهمدان در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر خودروهای درحال تردد در سطح شهر تک سرنشین هستند بیان کرد: ساماندهی ترافیک و ایجاد زیرساخت‌های لازم از اولویت‌های مدیریت شهری همدان است.

حیدری افزود: با همه این اوصاف مدیریت شهری بیکار ننشسته و همه تلاش خود را در برای توسعه کالبدی معابر انجام می‌دهد.

این مقام مسئول یکی از عوامل مدیریت ترافیک را تعریض و گسترش ظرفیت عبوردهی خودرو در معابر دانست و افزود: همواره در شورا و شهرداری به دنبال این موضوع بوده‌‌ایم که امروز یکی از آن‌ها که بلوار پردیسان است به نتیجه رسیده است.

وی در خصوص ترافیک کوی خضر که یکی از مناطق مهم و پرترافیک است گفت: بازیابی معابری که در جداره خود مراکز تجاری دارند خیلی پرهزینه است که هر متر مربع آن حدود 100 تا 200میلیون تومان قیمت ‌گذاری می‌شود و از عهده مدیریت شهری برای تملک خارج است.

وی گفت: احداث راه‌های جدید باعث می‌شودتا سرعت تخلیه معابر بالا رود. اگر چه درمان اصلی ترافیک شهر همدان این است که ورود خودرو جدید را با خروج خودروهای فرسوده از ناوگان متوازن کنیم.

حیدری افزود: شهرداری و شورا هر اقدامی را برای گسترش و توسعه عرض معابر و پارکینگ‌ها و توقف‌گاه‌های حاشیه‌ای انجام دهد بعد از یکی دوسال خنثی خواهد شد زیرا به صورت بی‌رویه خودرو تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 18 هزار دستگاه خودرو به همدان وارد شده که در ازای آن حدود 600یا 700 خودرو از رده خارج شده است گفت: این‌ها خودروهایی بوده‌اند که از کاربری خارج شده‌ یا دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر همدان درهمین راستا معبری که برای بهبود شرایط عبورو مرور باغ بهشت شهرداری منطقه سه احداث کرد یا معبری که در منطقه قانتور به صورت جایگزین ایفای نقش می‌کند احداث شده‌است.

حیدری افزود: در مجموع منطقه سه، منطقه‌ای پیشرو در حوزه احداث معابر جدید است و در سنوات گذشته بلوار قدر شمالی را داشته‌ایم که به بهره برداری رسیده است که نوید بخش این است که شهرداری به طور جدی ب دنبال تعریض معابر و تسهیل عبور خودروها است.

وی برخی محدودیت‌ها را نیز بیان کرد و گفت:محدودیت‌هایی به لحاظ منابع مالی وجود دارد فروش ملک در سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش معناداری داشته است که این مسئله هم به دلیل رکود اموال و هم به دلیل پرهیز از خام فروشی بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هزینه‌ها سرسام‌آور است گفت: مثلا یک متر مربع آسفالت حدود یک میلیون و 200هزار تومان هزینه دارد و وقتی ارقام پروژه‌ بالا می‌رود هزینه‌ها هم افزایش می‌یابد.

حیدری با اشاره به اینکه هر تن قیر 12 میلیون تومان است افزود: در سال 1401 هدف‌گذاری شهرداری اجرای 140 هزار تن آسفالت است که با راه‌اندازی سامانه آسفالت اولویت ما معابر با مشکلات اساسی، بدون استفاده‌های خاص و سفارشی خواهد بود.

وی گفت: در حوزه آسفالت معدن و همه مصالح محصولات داخلی هستند که با تامین قیر می‌توان آسفالت تولید کرد که همه تلاش ما این است که خودکفایی در شهرداری را محقق کنیم و سازمان عمران شهرداری نیز قول داده است که بخش عمده‌ای از 140 هزار تن را تامین و از ظرفیت کارخانه‌های بیرونی هم استفاده کند.

شناسه خبر 54978