شناسه خبر:55286
1401/2/24 09:13:11

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان از رهاسازی و بازگشت 856 واحد جاندار از گونه‌های مختلف حیات وحش به زیستگاه‌های طبیعی استان در سال گذشته خبر داد.

خیرالله مرادی توجه به محیط زیست را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های توسعه پایدار دانست و گفت: یک اصل پایه‌ای در جهان کنونی موضوع ایجاد پیوند با حیات وحش و جلوگیری از پدیده انقراض گونه‌های جانوری است.

وی خاطرنشان کرد: حیات انسان‌ها به بقای حیات سایر گونه‌ها بستگی دارد؛ زیرا هر گونه‌ای که از محیط زیست حذف شود،آثار زیست محیطی و مخاطرات زنجیره غذایی و شبکه حیات را در پی دارد و در نهایت برای حیات بشریت تهدید به‌شمار می‌رود.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان بیان کرد: تیمار، نگهداری و معاینات دامپزشکی با توجه به افزایش آگاهی و حساسیت‌های محیط زیستی مردم در خصوص ارزش و اهمیت حیات وحش از یک سو و لزوم بررسی علمی مقابله با بیماری‌ها در حیات وحش، نگهداری و تیمار وحوش آسیب دیده از سوی دیگر در اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در اولویت قرار دارد.

مرادی ادامه داد: در سال گذشته با تلاش محیط‌بانان یگان حفاظت، دامپزشکان متخصص و دوستداران محیط زیست 856 جانور مختلف حیات وحش دوباره به دامان طبیعت بازگردانده شده‌اند.

وی افزود: از این تعداد حدود 760 قطعه انواع پرنده ازجمله کبک، عقاب، سارگپه، دلیجه، لک‌لک، جغد، بوتیمار و مرغابی و 96 گونه از پستانداران شامل سنجاب، روباه، گرگ، گربه وحشی، کل و بز در این مدت به زیستگاه‌های مناسب در استان بازگردانده شدند.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان تصریح کرد: در سال گذشته، 361 نفر به دلیل تخلف در بخش‌های مختلف زیست محیطی در استان دستگیر شده و برای احقاق حقوق عامه محیط زیست به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

مرادی بیان کرد: در این مدت 338 فقره پرونده مربوط به جرائم زیست محیطی در مراجع قضائی تشکیل شده که از این تعداد162 فقره مختومه، 97 فقره در جریان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر رشد داشته و این نشان از تلاش یگان حفاظت محیط زیست و امور حقوقی دارد و البته نگاه ویژه دادگستری استان به پرونده‌های زیست محیطی کمک فراوانی به روند پیگیری پرونده‌ها کرده و جای تشکر دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در این مدت یک هزار و 642 قطعه ماهی، 108 قطعه پرنده و 31 واحد جاندار از گونه‌های مختلف پستاندار به‌صورت غیر مجاز شکار شده‌اند و 579 مورد نگهداری و خرید و فروش و زنده گیری حیات وحش به‌صورت غیرمجاز هم توسط مأموران اجرای یگان حفاظت محیط زیست کشف و توقیف شده و افراد خاطی و عاملان این تخلف‌ها برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان اضافه کرد: همچنین در این مدت 6 قبضه سلاح شکاری غیرمجاز، 36 قبضه سلاح شکاری مجاز و بیش از 10هزار مورد ادوات و وسایل شکار و صید همچون انواع قفس، تور ماهیگیری، تور زنده‌گیری پرندگان، انواع دام و تله، ضبط صوت، دوربین شکاری، موتورسیکلت و خودرو کشف و توقیف شده است.

مرادی ادامه داد: در حوزه تخریب اراضی ملی، زمین‌خواری و تخریب مراتع در مناطق حفاظت شده استان نیز پنج پرونده با مساحت تخریب بیش 410هزار متر مربع تشکیل شده است.

وی میزان ضرر و زیان ناشی از این تخلفات را بیش از سه میلیارد و 932 میلیون و 950 هزارریال و میزان ضرر و زیان وصولی در این مدت را بیش از یک میلیارد ریال اعلام کرد.

وی افزود: در این مدت، 23 مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده استان رخ داده که حدود 664 هکتار از اراضی مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست کردستان طعمه حریق شده است که بیشترین سطوح آتش‌سوزی در نیزارهای تالاب بین‌المللی زریوار در 13 فقره اتفاق افتاده است.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان در پایان با تقدیر از حمایت‌های دستگاه‌های قضائی، نیروی انتظامی و دوستداران و همیاران محیط زیست در استان، تأکید کرد: مطابق هماهنگی‌های صورت گرفته و مطابق قوانین و مقررات با هرگونه تخلف زیست محیطی برخورد خواهد شد.

شناسه خبر 55286