شناسه خبر:55339
1401/2/25 09:33:06

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: تداوم صفر شدن بستری کرونایی در ساوه و زرندیه منوط به تکمیل فرآیند واکسیناسیون و اهتمام جدی سالمندان و بیماران خاص برای تزریق دُز چهارم است.

دکتر مجتبی ذکایی افزود: وضعیت رنگ‌بندی کرونایی ساوه و زرندیه از ابتدای ماه مبارک رمضان به رنگ آبی درآمده و تا هفته گذشته تنها شهرهای آبی استان بوده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: آمار بستری بیماران کرونایی در سال جاری نیز به صفر رسیده و تنها یک نفر اخیرا بستری شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با اقدامات درمانی صورت‌گرفته بلافاصله ترخیص شد و خوشبختانه پس از آن در هیچ‌کدام از مراکز درمانی دو شهرستان بیمار کرونایی بستری نشده است.

وی با اشاره به کاهش موارد مثبت کرونایی نیز گفت: براساس رصد پایگاه دیده‌وری افرادی با علائم آبریزش بینی و گاهی تب با تست منفی مراجعه می‌کنند که واحد بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی با رصد دقیق این بیماران حالات مختلفی برای آنها پیش‌بینی می‌کند. ممکن است ویروس با مشخصه جدیدی در گردش باشد که منجر به مثبت شدن تست نشود البته در حد یک فرضیه است و تا تائید شدن این فرضیه فاصله زیادی داریم یا احتمال دارد آلرژی‌های فصلی باشد یا احتمال داده می‌شود که شاید ویروس کرونا باشد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه با بیان اینکه موارد ابتلا به کرونا در ساوه و زرندیه در شرایط کنونی به کمترین میزان خود از ابتدای شیوع بیماری کووید 19 رسیده است، گفت: بدیهی است که شیوع بیماری کرونا و آبی شدن شرایط بیماری از نظر رنگ‌بندی در سایه واکسیناسیون فراگیر جامعه صورت گرفته است.

وی از مردم خواست تا با تزریق دُز چهارم برای افراد بالای 70 سال و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص، شرایط آبی را تداوم بخشند و گفت: هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند مدعی شود که از شر ویروس کرونا خلاص شدیم یا به‌طور کامل کنترل شده، چون هر زمان ممکن است گردش و جولان ویروس اتفاق بیفتد و مردم را غافلگیر کند.

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا غیرقابل اعتماد است، تصریح کرد: نمی‌توان برای وضعیت آینده جامعه با وجود مختصاتی که ویروس به دلیل شدت بالای درگیری نشان می‌دهد، اظهار نظر کرد بنابراین همچنان انجام کامل پروسه واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضرورت دارد.

دکتر ذکایی افزود: افرادی که علائم کرونا دارند یا احتمال می‌دهند که این علائم مربوط به آلرژی است باید از حضور در تجمعات پرهیز کنند و اجازه ندهند ویروس در جامعه به گردش درآمده و منتشر شود و حتما دستورالعمل‌های بهداشت فردی و اجتماعی را به‌طور دقیق رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه قریب به 52 درصد جمعیت ساوه و زرندیه دُز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند، گفت: از مردم درخواست می‌شود که حتما دُز سوم و جامعه هدف دُز چهارم را تزریق کرده و اقدام به ارتقای سیستم ایمنی بدن در مواجهه با ویروس کرونا کنند.

او گفت: در انتهای پیک ششم که پشت سر گذاشتیم شاهد مرگ افرادی بودیم که یا واکسن تزریق نکرده بودند یا سالمندانی بودند که زمان زیادی از تزریق واکسن آنها گذشته بود بنابراین لازم است که سالمندان و بیماران خاص هرچه سریع‌تر دُز چهارم واکسن خود را تزریق کنند.

شناسه خبر 55339