شناسه خبر:55374
1401/2/26 09:24:25

سپهرغرب، گروه خبر: منطقه جنگلی دینارکوه با 62 هزار هکتار مساحت، پوشیده از درختان بلوط به دلیل مشکلاتی ازجمله نبود پاسگاه انتظامی، عدم تخصیص اعتبار، ییلاق و قشلاق عشایر و... در حال نابودی بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

اهمیت مراتع و جنگل به‌عنوان یک اکو سیستم طبیعی بر کسی پوشیده نیست چراکه انسان خود جزئی از همین اکوسیستم طبیعی محسوب می‌شود و انسان تا موقعی که به طور معقول از این اکوسیستم استفاده کند تعادل طبیعی برقرار می‌شود ولی با تسلط بی‌چون و چرا بر طبیعت به خصوص در سال‌های اخیر به علت خشک‌سالی و وجود ریزگردها، از بین رفتن توسط انسان‌ها، چرای بی‌رویه دام این تعادل بهم خورده و شاهد از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع هستیم.

منطقه جنگلی دینارکوه با 62 هزار هکتار مساحت پوشیده از درختان بلوط است و در دامنه ی جنوبی آبدانان قرار دارد اینروزها نیازمند توجه بیشتر مسئولان است چرا که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکند.

  وجود 750 خانوار عشایری در منطقه دینارکوه

مسئول سمن زندگی سبز بوتک آبدانان گفت: دینارکوه به‌عنوان یک پارک جنگلی ناب و پوشیده از درختان بلوط به محافظت و رسیدگی بیشتری نیاز دارد؛ ازجمله مشکلات این منطقه جنگلی وجود 750 خانوار عشایری است که خود مشکلاتی به همراه داشته است.

یعقوب محمدی افزود: درختی که در حال نابودی است به‌صورت خودجوش پاجوش می‌زند تا برای همیشه زنده بماند ولی گله چوپان به پاجوش حمله برده با خوردن آن، درخت در حال مرگ را برای همیشه به کما میبرد.

مسئول سمن زندگی سبز بوتک آبدانان گفت: ییلاق و قشلاق عشایر غیر بومی استان که از آبدانان به طرف دهلران می‌روند پاییز دینارکوه را به عزای جنگل تبدیل می‌کند و بهار که جنگل دینارکوه در حال احیای زخم‌های پاییزی گله‌های عشایر کوچ‌رو است برگشت دوباره آن‌ها دینارکوه را با خاک یکسان می‌کند در صورتی که در عصر مدرنیته نقل و انتقال با ماشین انجام می‌گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: وجود رمه‌های اسب، قاطر و فضولات آن‌ها باعث شده در زمان آتش‌سوزی این فضولات به یاری آتش شتافته و آن را شعله‌ورتر کند.

  منابع طبیعی آبدانان به تنهایی قادر به حفاظت از جنگل نیست

رئیس منابع طبیعی آبدانان اظهار کرد: این اداره با 20 نفر نیروی اداری، کار حفاظت از مساحت 250 هزار هکتاری حوزه استحفاظی و موقعیت جنگلی شهرستان که مقام چهارم استان به لحاظ جنگل را دارا است برعهده دارد.

محمدی ادامه داد: این اداره با اقدامات حفاظتی در طول سال و کشیک شبانه‌روزی بدون کمک مردم و با توجه به سنگینی حفاظت از عرصه‌های جنگلی با وجود 750 خانوار عشایری صرفا در منطقه دینارکوه به تنهایی قادر به حفاظت از این عرصه نیست.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی و تورم و گرانی حاکم بر خانواده عشایری و افراد بیکار فاقد شغل گفت: شاهد روی آوردن و دست درازی به محصولات اصلی و فرعی جنگل از جمله تهیه هیزم و زغال و فروش آن‌ها به محدوده شهرستان همچنین شهرستان‌های همجوار هستیم.

  کشف 160 کیسه زغال در آبدانان

وی افزود: از دی‌ماه سال 1400 تا پایان فروردین 1401 در بیش از 50 مأموریت کاری 160 کیسه زغال و بیش از 50 کیسه هیزم از سودجویانه منابع طبیعی در مراحل تولید یا در مرحله حمل در طول مسیر جاده‌های مواصلاتی شهرستان بوده که ارزش ریالی این مقدار بیش از 20 میلیون تومان است و هم‌اکنون جز اموال بازداشتی و در اختیار منابع طبیعی قراردارد.

رئیس منابع طبیعی آبدانان چالش‌ها و نگرانی‌های مأموران منابع طبیعی را نبود وجود پاسگاهای انتظامی مستقر در ورودی و خروجی شهرستان بیان کرد و گفت: نبود پاسگاه انتظامی منطقه کبیرکوه و همچنین فقدان پاسگاه انتظامی در ورودی شهر مورموری جهت جلوگیری و کنترل شبانه‌روزی از خودروهای حامل محصولات جنگلی ازجمله هیزم و زغال است.

نوروزی خاطرنشان کرد: دومین چالش و نگرانی عدم تخصیص اعتبار برای جذب نیروهای قروقبان، نگهبان، دیده‌بان در عرصه جنگلی خصوصاً در سال‌های 1400 و 1401 است و سومین چالش نبود شغل و امنیت اقتصادی خانوارها و روی آوردن خانواده‌های عشایری و روستایی و چشمداشت به ارزاق جنگل‌ها و حتی بوته‌ها و گونه‌های مرتعی از جمله گل گاوزبان که خواص دارویی دارند، است.

رئیس منابع طبیعی آبدانان تصریح کرد: در راستای تحقق و انجام رهنمودهای رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، بدون محدودیت سنی از همه همشهریان عزیز تقاضای همکاری به‌عنوان مروج و محافظ با صدور کارت همیار طبیعت می‌کنیم و علاقه‌مندان به همکاری می‌توانند از طریق واحد ترویج اداره منابع طبیعی اقدام به دریافت کارت همیار یا محافظ طبیعت کنند.

نوروزی از همشهریان و دوستداران طبیعت خواسته که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی به شماره 1504 اطلاع دهند.

شناسه خبر 55374