شناسه خبر:55432
1401/2/27 09:49:46
دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آستانه برگزاری جشنواره مد و لباس همدان، مطرح کرد؛

جشنواره مد و لباس پیشران فرهنگ در جامعه

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی‌ مهوش: دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس در کشور با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره مد و لباس می‌تواند به لحاظ فرهنگی پیشران فرهنگ یک منطقه باشد اذعان کرد: این اهمیت از آنجا نشأت می‌گیرد که این هنر-صنعت (مد و لباس) هیچ‌گاه دچار رکود نمی‌شود و همواره در حال تحول و پیشروی است چراکه هرساله مد در حال تغییر بوده و به سمت‌وسوی ترقی حرکت می‌کند.

مد و لباس، نمادی بصری، فرهنگی و اجتماعی است که بر اساس تفکرات فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی خلق می‌شود، در واقع از طریق مدسازی می‌توان توسعه فرهنگی و اجتماعی انجام داد و فرهنگ و هویت ایرانی–اسلامی را تقویت و الگوهای ملی را ترویج داد. یکی از شاخص‌ترین عرصه‌های معرفی و پرداختن به طرح‌ها و پوشاک داخلی، جشنواره مد و لباس است که تیرماه امسال در همدان برگزار خواهد شد.

سال‌هاست که جشنواره‌های مد و لباس قصد دارند، الگوهای جدید و مد ایرانی– اسلامی را با نگاهی تخصصی ارائه کنند و به ضرورت و اهمیت این موضوع و شناسایی ظرفیت‌های آن بپردازد. این‌که جشنواره تا چه حد در ارائه این تصویر به جامعه، طراحان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان موفق خواهند بود، موضوعی است که نیاز به بررسی عمیق دارد.

براین اساس با توجه اهمیت موضوع برآن شدیم تا با سید محمدرضا جوادی؛ معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و همچنین مرضیه شفاپور؛ دبیر اسبق کارگروه مد و لباس کشور و معاون فعلی نظارت و ارزیابی آموزش‌های هنری کشور گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از انتشار فراخوان جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی استان همدان خبر داد و گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه پوشاک و فراهم کردن فضای رقابتی در بین فعالان این عرصه و ترغیب بانوان به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه از اهداف اصلی این جشنواره است.

محمدرضا جوادی زمان برگزاری چهارمین جشنواره مد و لباس استان را اواخر تیرماه 1401 در دو بخش اصلی و ویژه اعلام و افزود: بخش اصلی جشنواره شامل سه محور در حوزه طراحی مانتو اجتماع بانوان، طراحی مانتو مجلسی و مناسبتی و طراحی پوشش اداری بانوان شاغل در دستگاه‌های دولتی به همراه سرپوش مناسب است.

وی با تأکید بر اینکه بخش ویژه جشنواره نیز مختص طراحی چادر و مقنعه خواهد بود ابراز کرد: توجه به عناصر بومی و حوزه‌های فرهنگ استان مطابق با ارزش‌های اسلامی، استفاده از الگوها و سبک‌های اصیل و نوین ایرانی اسلامی در پوشش مبتنی بر نمادهای فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی، ترکیب پارچه‌های چند رنگ بومی و ساخت مجموعه زیبا در طراحی لباس و الهام از صنایع‌دستی و مواد اولیه این صنایع در طرح لباس‌ها ازجمله موارد قابل‌توجه در این جشنواره است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه کارگروه مد و لباس استان نیز با حضور دستگاه و مراجع متولی برای سیاست‌گذاری این جشنواره برگزار شد اذعان کرد: در راستای تخصصی کردن این جشنواره علاوه بر جلب همکاری دانشکده زینب کبری (س) از دوستان، صاحب‌نظران و اساتید فن طراحی که در حال حاضر در دانشگاه صنعتی شهید مفتح تدریس دارند نیز بهره برده‌ایم.

جوادی به برگزاری جشنواره به‌صورت استانی اشاره کرد و افزود: شرکت‌کنندگان باید بومی استان همدان بوده و دانشجویان غیربومی رشته‌های هنری با تأیید دانشگاه مربوطه از این محدودیت مستثنی هستند.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای اطلاع از چگونگی حضور در این جشنواره، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فراخوان می‌توانند به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان مراجعه کنند.

معاون نظارت و ارزیابی آموزش‌های هنری کشور نیز در ادامه با تأکید بر اینکه حوزه مد و لباس یکی از حوزه‌های بسیار مهم به لحاظ فرهنگی و اقتصادی است، گفت: در این عرصه صنعت و هنر در کنار یکدیگر قرار گرفته و می‌توان در عرصه انتقال فرهنگ و تقویت اقتصادی یک منطقه تأثیرگذار باشد.

سید مرضیه شفاپور با بیان اینکه کشور ما دارای اقلیم و قومیت‌های متفاوت و طوایف مختلف و متنوعی است می‌توان گفت در هر استان شاهد فرهنگ خاص پوششی هستیم ابراز کرد: درواقع این فرهنگ‌ها بیانگر هویت ایران و اسلام است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم این فرهنگ‌ها را با برنامه‌ریزی با یکدیگر همراه و آن را با مد و نیاز روز جوان‌پسند که (اکثریت جامعه را شامل می‌شود) تلفیق کنیم هم از لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ غنای فرهنگی پیشرفت کرده‌ایم اذعان کرد: حتی در این صورت امکان اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی در بین سایر ملل وجود دارد.

دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان اینکه تمام دنیا مد در لباس و پوشش به یکی از محورهای فرهنگی تبدیل شده و ابزاری برای انتقال فرهنگ و سبک زندگی محسوب می‌شود ابراز کرد: با این وجود بنا به ذخایر غنی هنر، صنعت مد و لباس بعضاً شاهد آن هستیم که در جشنواره مد و لباس از ظرفیت این صنعت در ایران بهره می‌برند که این مهم اخیراً در طراحی لباس هفته مد پاریس و استانبول با به‌کارگیری سوزن‌دوزی‌های شهر یزد و خراسان جنوبی قابل مشاهده بود.

شفاپور افزود: درواقع غنای فرهنگی و درخشش آن منجر به آن شده که در طراحی البسه بین‌المللی نیز از هنر ایرانی و اسلامی بهره ببرند بنابراین می‌توان این ظرفیت را با برپایی جشنوارهای استانی تقویت کرد.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند به لحاظ فرهنگی آن پیشران فرهنگ یک منطقه باشد اذعان کرد: این اهمیت ازآنجا نشأت می‌گیرد که این هنر، صنعت هیچ‌گاه دچار رکود نمی‌شود و همواره در حال تحول و پیشروی است چراکه هرساله مد در حال تغییر بوده و به سمت‌وسوی ترقی حرکت می‌کند.

دبیر اسبق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: جالب‌تر اینکه در کشورهای اروپایی نیز اخیراً شاهد تغییر سمت و سوی مد به سوی پوشیدگی هستیم که این مهم به لحاظ همخوانی با فرهنگ و مذذهب با یک فرصت مغتنم برای انتقال و تحول فرهنگی است.

شفاپور با اشاره به اینکه درواقع جشنواره‌های ما می‌تواند سر منشأیی برای تحول در سطح بین‌المللی باشد، ابراز کرد: در واقع می‌توان این مهم را فرصتی برای تلفیق هنرهای سنتی ما در عرصه مد و لباس با نیاز روز دانست.

وی با بیان اینکه برای موفق عمل کردن جشنواره‌های مد و لباس حمایت از طراحان لباس باید در اولویت قرار گیرد اذعان کرد: به نظر من هم هرچند تلاش زیاد شده اما اینکه ما به نتیجه 100درصدی در امر مد و لباس و آنچه جامعه از ما انتظار دارد نرسیده‌ایم دلایل متعددی دارد.

این مدیر ارشد حوزه هنر و فرهنگ کشور افزود: درست است که مسئولیت کارگروه ساماندهی مد و لباس بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد گذاشته شده اما در زیرمجموعه کمیته ساماندهی مد و لباس اعضایی وجود دارند که هر کدام شرح وظایفی برایشان در نظر گرفته شده که آموزش و پرورش، صدا و سیما، بازرگانی، صنایع و معادن، وزارت صمت، دو نفر از طراحان و تولیدکنندگان و یک نفر ناظر از کمیسیون فرهنگی مجلس اعضای این کمیته هستند و مصوبات کمیته با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجراست که به تبع آن کمیته‌ها ستانی نیز در هر استان شکل گرفته است.

شفاپور با بیان اینکه متأسفانه تاکنون در این عرصه اعضای کمیته حضور کمرنگی داشتند و به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم اذعان کرد: به طور مثال صدا و سیما طبق این قانون مکلف است در جهت ترویج الگوها و نمادهای پارچه‌ها و لباس‌های بومی مناطق مختلف ایران که مورد تأیید کارگروه است اهتمام بورزد و آن‌ها را معرفی کند اما در این بخش کمرنگ عمل شده یا نظارتی که وزارت صمت باید بر تولیدکنندگان داشته باشد اما به شکل کاملی انجام نمی‌شود یا اگر انجام ‌شود نمود کمتری دارد.

وی افزود: همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا ما بتوانیم به اهداف مشخص‌شده برسیم و اگر یکی از این اعضا به‌درستی کارش را انجام ندهد بر روی خروجی نهایی کار تأثیر خواهد گذاشت اما با وجود این تلاش‌های زیادی در کارگروه ساماندهی مد و لباس انجام شده و ما تلاش داریم فعالان حوزه مد و لباس را تا حد امکان به همکاری دعوت کنیم تا فعالیت‌های آنان قانون‌مند شده و از حالت زیرزمینی خارج شود.

وی با بیان اینکه اگر فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس ایجاد شود و آن‌ها را به طراحی‌های زیبا و نوآورانه با الهام گرفتن از طرح‌ها و نمادهای ایرانی‌اسلامی تشویق کنیم می‌تواند تأثیر بسیار شگرفی در عرصه مد و طراحی داشته باشد، ادامه داد: در جشنواره‌هایی نظیر جشنواره مد و لباس استانی هم می‌توانیم این استعدادهای نو را شناسایی و جذب کنیم تا به سمت فضای رقابتی و غیررقابتی بروند.

این مدیر ارشد حوزه هنر و فرهنگ کشور تأکید کرد: به اعتقاد من اگر تلفیقی از هنر و علم در طراحی لباس و پوشش وجود داشته باشد می‌توانیم جامعه زنان‌مان را بیشتر به سمت استفاده از این پوشش درست، زیبا و با رنگ‌های متنوع سوق دهیم.

شناسه خبر 55432