شناسه خبر:55450
1401/2/28 09:15:43

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در آخرین ارزیابی صورت‌گرفته از شاخص فضای کسب‌وکار کشور کرمانشاه در جایگاه هفدهم قرار گرفت، گفت: این برای نخستین‌بار در سالیان اخیر بوده که کرمانشاه در این شاخص به میانگین کشوری نزدیک شده است.

«کیوان کاشفی» روز سه‌شنبه درخصوص این خبر ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل بهبود فضای کسب‌وکار استان کرمانشاه رویه جدید کمیته فضای کسب‌وکار و تعیین اتاق بازرگانی به‌عنوان متولی این کمیته است.

وی با اشاره به انتشار جدیدترین شاخص فضای کسب‌وکار کشور و استان‌ها از سوی اتاق ایران، اظهار کرد: در این ارزیابی که مربوط به فصل زمستان سال 1400 است، استان کرمانشاه ازنظر شاخص فضای کسب‌وکار در جایگاه 17 کشور قرار گرفت.

کاشفی ادامه داد: از آنجایی که طی چندسال اخیر به‌طور معمول جزء سه چهار استان آخر کشور ازنظر شاخص فضای کسب‌وکار بودیم، اکنون کسب جایگاه 17 برای کرمانشاه جای امیدواری دارد.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، هم‌اکنون 16 استان کشور وضعیت بهتر و 14 استان وضعیت بدتری ازنظر شاخص فضای کسب‌وکار نسبت به کرمانشاه دارند.

وی افزود: براساس ارزیابی صورت‌گرفته استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی و فارس بهترین وضعیت و استان‌های سیستان و بلوچستان، قم و چهارمحال و بختیاری بدترین وضعیت فضای کسب‌وکار کشور را داشتند.

کاشفی همچنین از بهبود 2.47 درصدی عدد شاخص فضای کسب‌وکار کرمانشاه در زمستان 1400 نسبت به فصل قبل از آن هم خبر داد و تأکید کرد: در زمستان 1400 عدد شاخص فضای کسب‌وکار کرمانشاه به 5.85 رسید که نسبت به فصل قبل از آن که عدد 6.05 را داشتیم، وضعیت بهتر شده است (هرچقدر عدد شاخص فضای کسب‌وکار به 10 نزدیک شود، بیانگر بدتر شدن وضعیت است).

وی اضافه کرد: نکته مثبت دیگر درباره شاخص فضای کسب‌وکار کرمانشاه این است که بعد از چندسال توانستیم به میانگین شاخص فضای کسب‌وکار که در فصل زمستان 1400 عدد 5.83 بود، نزدیک شویم و با میانگین کشور تنها دو صدم درصد تفاوت داریم.

رئیس اتاق کرمانشاه بهبود فضای کسب‌وکار کرمانشاه را حاصل همراهی دستگاه‌های اجرایی و اتاق بازرگانی کرمانشاه دانست و تأکید کرد: اواخر سال گذشته تغییر رویه‌ای در کمیته بهبود فضای کسب‌وکار استان داشتیم و بنا به درخواست ما، اتاق بازرگانی به‌عنوان متولی این کمیته تعیین شد که اکنون نتایج آن را در بهبود فضای کسب‌وکار استان شاهدیم.

کاشفی ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند و برگزاری جلسات مستمر کمیته فضای کسب‌وکار، شاهد ارتقای بیش‌ازپیش جایگاه استان کرمانشاه در فضای کسب‌وکار کشور باشیم و یادآور شد: بهبود فضای کسب‌وکار نیازمند اعتبارات خاصی نیست و با اقدامات نرم‌افزاری و روشن کردن ذهن مدیران و کارشناسان دستگاه‌ها خصوصاً دستگاه‌هایی که صدور مجوز انجام می‌دهند، میسر خواهد بود.

وی شاخص فضای کسب‌وکار را یک مؤلفه بسیار مهم در جذب سرمایه‌گذار دانست و عنوان کرد: عوامل مؤثر بر فضای کسب‌وکار از ید اختیار فعالان اقتصادی خارج است و معمولاً از سوی دولت و حاکمیت به آن‌ها تحمیل می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه شاخص فضای کسب‌وکار کشور به‌صورت دوره‌ای و فصلی توسط اتاق ایران ارزیابی می‌شود، افزود: در این ارزیابی 28 مؤلفه شامل مؤلفه‌های آماری و پیمایشی مد نظر قرار می‌گیرد که در مؤلفه‌های پیمایشی از فعالان بخش خصوصی کسب نظر می‌شود.

شناسه خبر 55450